| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betaald, maar afgezegd vanwege ziekte
Betaald, maar afgezegd vanwege ziekte
Goedemorgen,
Ik heb een vraag. Mijn vader heeft vorige week gebak besteld. De verkoopster vroeg of hij het bedrag direct wilde betalen of bij het afhalen. Mijn vader heeft het toen direct betaald. Helaas werd mijn moeder ziek, dus het gebak moest afgezegd worden. Dit heeft hij woensdag gelijk gedaan. Maar nu werd hem verteld dat hij zijn geld niet terug kreeg, maar werd terug betaald in tegoedbonnen. Mag dit zomaar? Als hij nu niet direct betaald had, was het toch ook geen probleem geweest? Nu is hij verplicht om terug te gaan naar deze bakker. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en of dit echt wel mag.
Vriendelijke groet, Marjan
Ik heb een vraag. Mijn vader heeft vorige week gebak besteld. De verkoopster vroeg of hij het bedrag direct wilde betalen of bij het afhalen. Mijn vader heeft het toen direct betaald. Helaas werd mijn moeder ziek, dus het gebak moest afgezegd worden. Dit heeft hij woensdag gelijk gedaan. Maar nu werd hem verteld dat hij zijn geld niet terug kreeg, maar werd terug betaald in tegoedbonnen. Mag dit zomaar? Als hij nu niet direct betaald had, was het toch ook geen probleem geweest? Nu is hij verplicht om terug te gaan naar deze bakker. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden en of dit echt wel mag.
Vriendelijke groet, Marjan
-
Leo The Emperor
Re: Betaald, maar afgezegd vanwege ziekte
In principe geldt koop=koop.
Dat betekent dat zelfs dat de winkelier geen tegoedbonnen had hoeven geven, maar gewoon het gebak had mogen laten bezorgen.
Als u niet alles vooraf had betaald, was dit waarschijnlijk wel anders gelopen, omdat de bakker geen procedure zou willen starten voor een paar tientjes.
Dus, maar dat wist u al, pas betalen bij levering van de tegenprestatie is altijd het verstandigste.
Dat betekent dat zelfs dat de winkelier geen tegoedbonnen had hoeven geven, maar gewoon het gebak had mogen laten bezorgen.
Als u niet alles vooraf had betaald, was dit waarschijnlijk wel anders gelopen, omdat de bakker geen procedure zou willen starten voor een paar tientjes.
Dus, maar dat wist u al, pas betalen bij levering van de tegenprestatie is altijd het verstandigste.
Dag Marjan, ik lees alleen niet voor wanneer het gebak besteld was. Zat er een etmaal tussen, dus b.v. woensdag afbesteld en het was voor vrijdag bestemd: dan is het een flut bakker. Was het voor die woensdag bestemd is het een ander verhaal. Gebak is een totaal vers product dus als er een dag tussen zat is het je reinste flauwekul om tegoedbonnen te geven i.p.v. geld. In een "normale" winkel is koop koop.
Is een vervelend iets als er ziekte tussendoor komt en daardoor je het gebak
ook niet nodig had.
Maar ach je hebt tegoedbonnen gekregen, goede reden om weer een keer gebak
moeten te halen.
Gebak zal echt wel opgaan.
ook niet nodig had.
moeten te halen.
-
rozemarijntje
Chocomelk schreef:Is een vervelend iets als er ziekte tussendoor komt en daardoor je het gebak
ook niet nodig had.
moeten te halen.
Hier ben ik het wel mee eens,zat winkels die geen geld geven,reden willen graag klant terug zien...klantenbinding,
Heeft niks te maken met dat bakker met gebak blijft zitten..puur voorwaarde vd winkel...
-
Bob Schurkjens
Als ik het zo lees is een gebaksannuleringsverzekering een gat in de markt. Banketbakkers zouden dit kunnen aanbieden.
Die sluit ik dus niet af.Bob Schurkjens schreef:Als ik het zo lees is een gebaksannuleringsverzekering een gat in de markt. Banketbakkers zouden dit kunnen aanbieden.
Koop liever gebak van dat geld voor de annuleringsverzekering.
Ben het met Tenormin eens, als er meer dan een dag tussen de afzegging zat slaat dit helemaal nergens op.
Vind het fijn dat je het met me eens bent. Ik vind het n.l. bezopen. Zoiets zou bij mij n.l. onder geen enkele voorwaarde gebeuren: stel je voor. Voorbeeldje: ik ben een 'grootverbruikster' in taarten. Die bestel ik voor de volgende dag. Dan moet ik ze afnemen! Als ik b.v. bel op Maandag en vraag de bestelling voor Zaterdag en bel Woensdag af; geen enkel probleem voor de banketbakker of voor mij. Nou moet ik wel op apegapen liggen om af te bellen, maar dat is een ander verhaalsephora30 schreef:Ben het met Tenormin eens, als er meer dan een dag tussen de afzegging zat slaat dit helemaal nergens op.
-
Bob Schurkjens
Een slimme banketbakker stelt zich heel soepel en coulant op naar vaste klanten. Klanten hebben en vooral houden, daar gaat het om. In het geval van topicstarter twijfel ik. Die banketbakker kan ik wel begrijpen als het geen vaste klant is.
Als de bakker kosten heeft gemaakt is het logisch dat die voor rekening vd afzegger komen, maar voor zover ik kan bedenken heeft een bakker geen kosten als het gebak nog niet gemaakt is. En volgens mij wordt gebak dezelfde dag gemaakt.
Dus de vraag is;was het gebak al gereed (bv gemaakt in de nacht voor ophaaldag).
Dus de vraag is;was het gebak al gereed (bv gemaakt in de nacht voor ophaaldag).
-
Bob Schurkjens
De bakker kan verse ingrediënten zoals aardbeien in huis hebben gehaald. Hij/zij loopt het risico die nu niet meer kwijt te raken in een baksel. Voorraadrisico heet dat. Daarom zijn die tegoedbonnen zo gek nog niet.
Koop is koop. Het hangt echter een beetje af van hoe vroeg je het van tevoren afzegt. Wat is er mis met tegoedbonnen ?
Wat nu zo jammer is dat de TS zich niet nog even meld om te vertellen hoe het nu precies zat. Want uiteindelijk gaat het om het tijdstip van bestellen en gebruiken. Nu blijft het gissen (of gisten) bij de banketbakker 
Inderdaad. beter is het ook de kant van de bakker te horen.
Ja, natuurlijk. In de aardbeientijd heeft ie aardbeien, in de pruimentijd heeft ie pruimen. Daar blijft een beetje banketbakker toch niet mee zitten. En ik (en dat mag toch) zou echt geen tegoedbon aannemen (en mijn bakker is ook niet zo idioot om zoiets te doen) want dat heet klanten (ont)binding.Bob Schurkjens schreef:De bakker kan verse ingrediënten zoals aardbeien in huis hebben gehaald. Hij/zij loopt het risico die nu niet meer kwijt te raken in een baksel. Voorraadrisico heet dat. Daarom zijn die tegoedbonnen zo gek nog niet.
Precies dat zeg ik ook, als er kosten zijn gemaakt is het normaal dat die voor rekening vd afzegger komen. Maar dat zou dan een percentage van het totaal bedrag kunnen zijn.Bob Schurkjens schreef:De bakker kan verse ingrediënten zoals aardbeien in huis hebben gehaald. Hij/zij loopt het risico die nu niet meer kwijt te raken in een baksel. Voorraadrisico heet dat. Daarom zijn die tegoedbonnen zo gek nog niet.
Je kunt nu geen oordeel hebben omdat het een eenzijdig verhaal is. Mogelijk is ziekte als excuus gebruikt terwijl er iets anders aan de hand was wat de bakker echt wel doorhad.
Bij een bakker moet je dagelijks zijn dus ik snap niet wat er mis is met een tegoedbon.
Bij een bakker moet je dagelijks zijn dus ik snap niet wat er mis is met een tegoedbon.
Zijn hele volksstammen die nooit bij een bakker komen tenzij het voor een bijzondere gelegenheid is zoals inderdaad bv voor gebak.sjoegel schreef:Je kunt nu geen oordeel hebben omdat het een eenzijdig verhaal is. Mogelijk is ziekte als excuus gebruikt terwijl er iets anders aan de hand was wat de bakker echt wel doorhad.
-
Bob Schurkjens
En in de komkommertijd heeft ie?Ja, natuurlijk. In de aardbeientijd heeft ie aardbeien, in de pruimentijd heeft ie pruimen.