LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brillen streeploos schoonmaken

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
avandalen

Brillen streeploos schoonmaken

Ongelezen bericht door avandalen »

Een bril goed schoonmaken is niet zo eenvoudig als het lijkt. Gewoon poetsen met een (schone) zakdoek, of met een speciaal brillendoekje met alcohol of eerst afspoelen onder de kraan met zeep is niet voldoende om een bril helemaal schoon en vetvrij krijgen. Je krijgt toch altijd weer strepen die je ziet als je tegen het licht kijkt. Dat komt omdat er vuil (vet) tussen het glas en het montuur zit en dat vet smeer je iedere keer opnieuw weer over de glazen met strepen als gevolg.
Als je een bril op de volgende manier schoonmaakt dan wordt het montuur en de glazen volledig vetvrij.

Je hebt nodig:
Een plastic bakje van ongeveer 20 cm diameter, ik gebruik een oud snoep bakje.
Een microvezeldoekje dat je kleiner knipt tot ca. 20 x 20 cm
Een aantal schone zakdoeken.
Dubro afwasmiddel.

Vul het bakje met warm water, net zo heet dat je er nog met je handen er in kunt.
Doe er een heel klein beetje Dubro afwasmiddel in.
Reinig nu met het doekje en met de bril in het water zorgvuldig de glazen en het hele montuur inclusief de veren en de scharnieren. Reinig met het doekje en een vingernagel zeer zorgvuldig de rand van het glas waar deze het montuur in gaat.
Daarna spoel je de bril af met lauw water.
Neem een nieuwe zakdoek. Het enige wat je hoeft te doen is even de glazen droogvegen, meer niet. Het glas is namelijk al schoon.
Als het goed is dan is het glas nu volledig vetvrij. Als je de bril voor de eerste keer op deze manier schoonmaakt dan kan het nodig zijn om de hele procedure een paar keer te herhalen als er toch nog strepen zichtbaar zijn in het licht.

Ik maak mijn billen op deze manier iedere week schoon af vaker als nodig.
Een zakdoek waar je een paar keer een bril mee hebt gepoetst die niet eerst van te voren met zeep is gereinigd kun je niet meer gebruiken want de zakdoek is dan niet meer schoon en krijg je al weer strepen als je de zakdoek gebruikt. Daarom gebruik ik een zakdoek maar een paar keer en doe hem dan in de was.

kiz

Re: Brillen streeploos schoonmaken

Ongelezen bericht door kiz »

Reinig met het doekje en een vingernagel zeer zorgvuldig de rand van het glas waar deze het montuur in gaat.
ehh... mijn glazen zijn dikker dan het montuur.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Vertel eens iets nieuws. ik doe het al jaaaaaaaaren met puur afwasmiddel 8)

Robert0577

Ongelezen bericht door Robert0577 »

Het probleem herken ik ook. Mijn optician is er erg stug in om het op te lossen. Na het schoonmaken (ook met afwasmiddelgeprobeerd) blijven de strepen op een brilglas en op het andere brilglas zijn ze grotendeels veerdwenen. Ik heb een bril met ontspiegelde en krasbestendige kunstofglazen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn??? De optician zegt dat dit door krassen zou komen maar het is al vrijsnel in het begin dat ik de bril had. In het verkeer is juist kritisch dat je goed kunt zien, en dat voergangers niet achter een horizontale lichtstreep verdwijnt.

Iommi

Ongelezen bericht door Iommi »

een keukenpapiertje met wat spiritus werkt prima!

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Als ervaringsdeskundige (werk in de optiek):
als de glazen dikker zijn dan het montuur, wordt het inderdaad lastig om het vuil uit het 'randje' te krijgen. Wat ik persoonlijk altijd even doe (kom gerust langs, doe het graag voor je), glazen uit de bril (als deze echt heel erg vies zijn), montuur in een trilbadje en de glazen doe ik even af met spiritus en een schone theedoek. Nog nooit klanten in de winkel gehad waarbij na gewoon even poetsen met spiritus (zonder de glazen eruit te halen) de glazen strepen hadden, of ze nu ontspiegeld waren of niet.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon aan beide kanten aflikken en droogwrijven met een katoenen kledingstuk (bijvoorbeeld shirt of t-shirt). Niet als je net hebt gegeten of gedronken.

Gesloten