Hallo,
Recentelijk ben ik bij een drukker geweest om geboortekaartjes te bestellen. We hadden een leuk kaartje uitgezocht en een prijs opgevraagd voor de kaartjes. Er zou eerst een proefdruk gemaakt worden en daarna zouden we de kaartjes gaan bestellen. We kregen vervolgens een pdf file waar weliswaar de door ons aangeleverde tekst op stond, maar waar niet eens op te zien was waar dit op het kaartje kwam te staan. We hadden hier helemaal geen goed gevoel bij en omdat we ook nog aan het twijfelen waren over het kaartje heb ik de drukker opgebeld en gezegd dat de opdracht niet doorgaat. Vervolgens geeft hij mij te kennen dat dat niet zomaar kan omdat ik de opdracht gegeven zou hebben en omdat er uren zijn gemaakt om de "proefdruk" te maken. De man is niet voor rede vatbaar, dus op een gegeven moment heb ik het gesprek afgebroken. Vervolgens krijg ik zonder overleg een rekening van 25 euro thuisgestuurd. Daarop heb ik hem een aangetekende brief gestuurd met het verzoek om mij een bewijs te sturen dat ik opdracht heb gegeven om voor 25 euro werk voor mij uit te voeren. Daarop reageert hij niet en na een paar weken krijg ik een herinnering van de factuur. Weer gebeld, maar hij blijft niet voor rede vatbaar en geeft te kennen dat hij de zaak uit handen geeft, maw hij zal een incassobureau inschakelen.
Aangezien ik niet van plan ben om ook maar 1 rooie cent aan hem te betalen zou ik graag bevestigd zien dat ik inderdaad in mijn recht sta. Kan iemand mij daar iets over zeggen?
Het zou een mooie boel zijn als ik naar een autodealer zou gaan voor een proefrit en ik zou de auto niet kopen na de rit, dat hij dan ineens aan komt zetten met 25 euro kosten voor de rit. Of dat een tv verkoper mij 25 euro in rekening brengt als hij mij vanalles heeft uitgelegd over een paar tv's en ik besluit er dan geen te kopen.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Richard Hendriks
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Conflict met drukker over annuleren opdracht.
Re: Conflict met drukker over annuleren opdracht.
Het is logisch dat een proefdruk gerekend wordt als u niet besteld.
De drukker heeft tijd er in gestoken om het ontwerp voor u te maken.
Het ligt anders als u een kant en klaar ontwerp indient voor een drukproef dat willen ze weleens gratis doen.
Een pdf of eps file (meestel pdf) omdat de klant er anders mee naar een ander kan gaan is heel gebruikelijk en wordt veel groter weer gegeven dan het uiteindelijk word.
U mag blij zijn met 25 euro, een prof ontwerper rekent minimaal 100 euro hiervoor.
Dat u ineens afziet van bestelling is uw probleem.
De drukker heeft tijd er in gestoken om het ontwerp voor u te maken.
Het ligt anders als u een kant en klaar ontwerp indient voor een drukproef dat willen ze weleens gratis doen.
Een pdf of eps file (meestel pdf) omdat de klant er anders mee naar een ander kan gaan is heel gebruikelijk en wordt veel groter weer gegeven dan het uiteindelijk word.
U mag blij zijn met 25 euro, een prof ontwerper rekent minimaal 100 euro hiervoor.
Dat u ineens afziet van bestelling is uw probleem.
In dit geval is aangetekende brieven sturen, "goed geld naar kwaad geld gooien", met andere woorden, betaal die 25 euro, want de drukker staat toch echt wel in zijn recht. Trouwens gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.
Het geval met de tv en auto zijn 2 compleet andere zaken ook.
Uiteraard hoopt de verkoper in zo'n geval iets aan u te verkopen.
Maar in het geval van drukwerk zal er buiten de verkoper ook nog 2 andere mensen betaald moeten worden nl de dtp'er die uw ontwerp maakt en degene die de drukproef drukt.
Dit zijn 2 mensen voor u aan het werk, een drukproef is ook alleen maar om u een vb van het uiteindelijke resultaat te laten zien, dit doet men voor de klant en niet voor zichzelf.
Normaal zit dit in de prijs verwerkt maar omdat jij ineens je order niet meer wil wordt dit gewoon berekend
Mijn advies is dan ook betalen, 1 komt het de relatie niet ten goede om niet te betalen, straks komt het bij een deurwaarder kost het je nog meer en uiteindelijk voor 25 euro een dagvaarding die je meteen verliest dan ben je xxxx kwijt.
Uiteraard hoopt de verkoper in zo'n geval iets aan u te verkopen.
Maar in het geval van drukwerk zal er buiten de verkoper ook nog 2 andere mensen betaald moeten worden nl de dtp'er die uw ontwerp maakt en degene die de drukproef drukt.
Dit zijn 2 mensen voor u aan het werk, een drukproef is ook alleen maar om u een vb van het uiteindelijke resultaat te laten zien, dit doet men voor de klant en niet voor zichzelf.
Normaal zit dit in de prijs verwerkt maar omdat jij ineens je order niet meer wil wordt dit gewoon berekend
Mijn advies is dan ook betalen, 1 komt het de relatie niet ten goede om niet te betalen, straks komt het bij een deurwaarder kost het je nog meer en uiteindelijk voor 25 euro een dagvaarding die je meteen verliest dan ben je xxxx kwijt.
Of je in je recht staat valt te betwijfelen. Wat zijn de algemene voorwaarden van de drukker? Bij het geven van een opdracht wordt er van uit gegaan dat je daarvan kennis hebt genomen en ermee instemt.
Doch, dat de drukker niet reageert op een getekende brief is natuurlijk belachelijk.
Doch, dat de drukker niet reageert op een getekende brief is natuurlijk belachelijk.
Er is werk gedaan en daar mag een redelijke vergoeding voor gevraagd worden tenzij uit de AV iets anders blijkt.