| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Einde maken aan ''negatieve optie''
-
bodejosm43
Einde maken aan ''negatieve optie''
Iedereen kent het wel: een bedrijf gaat wijzigingen in je contract doorvoeren, en ze gaan ervan uit dat je ermee akkoord gaat.
Tenzij..........je bezwaar maakt.
Een recent voorbeeld is de KPN met haar wijziging in het abonnement, de diverse loterijen die je op deze manier extra loten in de maag splitsen. Gratis loten, die alleen waarde hebben, tenzij jer vervolgens automatisch mee gaat spelen, uiteraard tegen betaling.
De vakantiekaart die je wint, maar toch moet betalen, tenzij je er stevig tegenin gaat.
Ik meen dat de Consumentenbond er in een recent verleden eens op aandrong dat bedrijven voortaan expliciet toestemming zouden moeten vragen aan de klant, en wanneer die toestemming zou uitblijven, dat het abonnement of contract stilzwijgend en standaard zou worden beeindigd.
Ik vind het eens tijd worden dat de Consumentenbond met concrete voorstellen komt. Dit is de enige manier om bedrijven die het niet zo nauw nemen met de verkoop van diensten en produkten, eens goed aan te pakken.
Kortom: een contract komt uitsluitend tot stand met uitdrukkelijke toestemming van de benaderde persoon. Hoe denken jullie hierover?
Tenzij..........je bezwaar maakt.
Een recent voorbeeld is de KPN met haar wijziging in het abonnement, de diverse loterijen die je op deze manier extra loten in de maag splitsen. Gratis loten, die alleen waarde hebben, tenzij jer vervolgens automatisch mee gaat spelen, uiteraard tegen betaling.
De vakantiekaart die je wint, maar toch moet betalen, tenzij je er stevig tegenin gaat.
Ik meen dat de Consumentenbond er in een recent verleden eens op aandrong dat bedrijven voortaan expliciet toestemming zouden moeten vragen aan de klant, en wanneer die toestemming zou uitblijven, dat het abonnement of contract stilzwijgend en standaard zou worden beeindigd.
Ik vind het eens tijd worden dat de Consumentenbond met concrete voorstellen komt. Dit is de enige manier om bedrijven die het niet zo nauw nemen met de verkoop van diensten en produkten, eens goed aan te pakken.
Kortom: een contract komt uitsluitend tot stand met uitdrukkelijke toestemming van de benaderde persoon. Hoe denken jullie hierover?
Re: Einde maken aan ''negatieve optie''
Helemaal met je eens
Helemaal met je eens.
Geloof echter maar niet dat de Consumentenbond er wat
aan doet.Ben 40 jaar lid geweest heb ze nooit nodig gehad
en toen ik ze nodig had gaven ze geen thuis.Meteen opgezegd
dus.En noem mij eens een ding wat de bond voor
elkaar heeft gekregen.Weet er nml.zelf geen een.
Geloof echter maar niet dat de Consumentenbond er wat
aan doet.Ben 40 jaar lid geweest heb ze nooit nodig gehad
en toen ik ze nodig had gaven ze geen thuis.Meteen opgezegd
dus.En noem mij eens een ding wat de bond voor
elkaar heeft gekregen.Weet er nml.zelf geen een.
-
bodejosm43
Ben er ook lang lid van geweest, deed het voornamlijk voor de tests. Maar heb nu besloten dat dit het laatste jaar gaat zijn.
Dan maar op een andere manier aankaarten, maar iemand zal toch dat initiatief moeten nemen?
Dan maar op een andere manier aankaarten, maar iemand zal toch dat initiatief moeten nemen?
-
Marco Polo
Dat wordt vechten tegen windmolens!
Niettemin veel succes!
Niettemin veel succes!
-
bodejosm43
Het zou een enorme steun zijn, wanneer je een programma als Radar en Kassa mee zou krijgen.
Jan de Wit, de vechter tegen de belspelletjes, zou ook een optie zijn, ik ga het zeker proberen.
Jan de Wit, de vechter tegen de belspelletjes, zou ook een optie zijn, ik ga het zeker proberen.
Doen ze van ze lang zal ze leven niet.Geplaatst op 19 Jan 2007 00:24 door bodejosm43
Het zou een enorme steun zijn, wanneer je een programma als Radar en Kassa mee zou krijgen
Het zijn verlengstukken van de Consumentenbond.
Succes Bodejosm 
-
bodejosm43
Toch blijkt het niet helemaal kansloos te zijn, ik heb er ooit de consumentenbond ver gehoord, dat men hiermee aan de slag wilde. Daarna heb ik er niets meer van gehorrd. Wanneer ze nou allemaal de handen ineen slaan........
-
Toolboy
De bond waar jullie het over hebben is een commmercieeeele instelling.
Heeft niets meer te maken met consumenten.
Heeft wel te maken met zakkenvullers.
Heeft niets meer te maken met consumenten.
Heeft wel te maken met zakkenvullers.
-
Elisabeth39
Negatieve optie is volgens mij gewoon verboden.
Ik kreeg een paar jaar terug een brief van de woningbouwvereniging dat ik automatisch lid zou worden van de huurdersvereniging voor ongeveer 2 euro per maand, tenzij ik bezwaar zou maken.
Ik heb vervolgens het ministerie van justitie gemaild of dit wel mocht.
Hun antwoord: nee. Negatieve optie mag niet.
Maar misschien is het anders als je al een contract hebt en ze dit willen veranderen.
Ik kreeg een paar jaar terug een brief van de woningbouwvereniging dat ik automatisch lid zou worden van de huurdersvereniging voor ongeveer 2 euro per maand, tenzij ik bezwaar zou maken.
Ik heb vervolgens het ministerie van justitie gemaild of dit wel mocht.
Hun antwoord: nee. Negatieve optie mag niet.
Maar misschien is het anders als je al een contract hebt en ze dit willen veranderen.
-
bodejosm43
Als jij gelijk hebt, dan kunnen heel veel mensen gewoon onder hun contract uit, omdat het niet is toegestaan om gebruik te maken van deze bepaling.
Bij mijn weten is het nog niet verboden, maar is het een beetje blijven liggen om hier eens serieus werk van te maken.
Bij mijn weten is het nog niet verboden, maar is het een beetje blijven liggen om hier eens serieus werk van te maken.