LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goochelen met adviesprijzen
Goochelen met adviesprijzen
Kortgeleden kreeg ik een beertender van Krups in mijn bezit. De B55, de luxe uitvoering om precies te zijn. Het apparaat voldoet prima, daar gaat dit topic dan ook niet over.
Voor de aardigheid keek ik op de beertender-site, ik was onder meer op zoek naar accessoires, www.beertender.nl om precies te zijn.
Nu doet zich het merkwaardige feit voor, dat Beertender zelf (Krups, of Heineken, maakt me niet zoveel uit), op haar site een verkoop-adviesprijs hanteert van 249 euro voor de luxe uitvoering, de B55, en 199 euro voor de eenvoudige versie, de B50.
Op dezelfde site zag ik dat onder meer de Kijkshop en de Wehkamp beide apparaaten in het assortiment hebben. Beide hanteren echter een adviesprijs van 279, respectievelijk 229 euro (luxe, respectievelijk eenvoudige versie). Beide winkeles suggereren een korting van 30 euro aan de consument te geven.
Ik besloot daarop zowel Kijkshop als de Wehkamp eens hierover te benaderen.
Kijkshop beweert nu, dat de adviesprijs van de B55 eigenlijk 380 euro is, en die van de B50 zou eigenlijk als adviesprijs 312 euro hebben.
Die prijzen suggereren dus een nog veel hogere korting.
Ik heb met het hoofdkantoor van Heineken gebeld, en hen deze kwestie voorgelegd, en daar zegt men, dat zowel de prijs van 380 als de prijs van 312 euro zoals Kijkshop die hanteert, volstrekt uit de lucht gegrepen is.
Ooit zouden de apparaten weliswaar 279, respectievelijk 229 euro hebben gekost, maar die prijzen heeft Heineken al een hele tijd geleden naar beneden bijgesteld.
kortom: dit is weer een staaltje van de consument voor de gek houden.
Waar de Beertender te koop is, wordt gewoon de prijs gehanteerd, zoals Heineken/Beertender die adviseert, de andere genoemde prijzen zijn verzonnen.
Voor de aardigheid keek ik op de beertender-site, ik was onder meer op zoek naar accessoires, www.beertender.nl om precies te zijn.
Nu doet zich het merkwaardige feit voor, dat Beertender zelf (Krups, of Heineken, maakt me niet zoveel uit), op haar site een verkoop-adviesprijs hanteert van 249 euro voor de luxe uitvoering, de B55, en 199 euro voor de eenvoudige versie, de B50.
Op dezelfde site zag ik dat onder meer de Kijkshop en de Wehkamp beide apparaaten in het assortiment hebben. Beide hanteren echter een adviesprijs van 279, respectievelijk 229 euro (luxe, respectievelijk eenvoudige versie). Beide winkeles suggereren een korting van 30 euro aan de consument te geven.
Ik besloot daarop zowel Kijkshop als de Wehkamp eens hierover te benaderen.
Kijkshop beweert nu, dat de adviesprijs van de B55 eigenlijk 380 euro is, en die van de B50 zou eigenlijk als adviesprijs 312 euro hebben.
Die prijzen suggereren dus een nog veel hogere korting.
Ik heb met het hoofdkantoor van Heineken gebeld, en hen deze kwestie voorgelegd, en daar zegt men, dat zowel de prijs van 380 als de prijs van 312 euro zoals Kijkshop die hanteert, volstrekt uit de lucht gegrepen is.
Ooit zouden de apparaten weliswaar 279, respectievelijk 229 euro hebben gekost, maar die prijzen heeft Heineken al een hele tijd geleden naar beneden bijgesteld.
kortom: dit is weer een staaltje van de consument voor de gek houden.
Waar de Beertender te koop is, wordt gewoon de prijs gehanteerd, zoals Heineken/Beertender die adviseert, de andere genoemde prijzen zijn verzonnen.
Re: Goochelen met adviesprijzen
Onderstaand de originele mail die ik van Kijkshop hierover kreeg.
Geachte heer XXXXXXX,
Hartelijk dank voor uw reactie via onze site www.kijkshop.nl!
BeerTender heeft een adviesprijs, een geadviseerde winkelverkoopprijs en een introductieprijs:
B50
Adviesprijs; 312,-
Geadviseerde winkelverkoopprijs: 229,-
Introductie geadviseerde winkelverkoopprijs: 199,-
B50
Adviesprijs; 380,-
Geadviseerde winkelverkoopprijs: 279,-
Introductie geadviseerde winkelverkoopprijs: 249,-
Wij hebben ervoor gekozen om de geadviseerde winkelverkoopprijs als adviesprijs op onze vitrinekaartjes te vermelden.
Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Kijkshop.nl
Geachte heer XXXXXXX,
Hartelijk dank voor uw reactie via onze site www.kijkshop.nl!
BeerTender heeft een adviesprijs, een geadviseerde winkelverkoopprijs en een introductieprijs:
B50
Adviesprijs; 312,-
Geadviseerde winkelverkoopprijs: 229,-
Introductie geadviseerde winkelverkoopprijs: 199,-
B50
Adviesprijs; 380,-
Geadviseerde winkelverkoopprijs: 279,-
Introductie geadviseerde winkelverkoopprijs: 249,-
Wij hebben ervoor gekozen om de geadviseerde winkelverkoopprijs als adviesprijs op onze vitrinekaartjes te vermelden.
Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Kijkshop.nl
Klinkt inderdaad als bedrog, maar het zou me niet verbazen als het vaker gebeurt. alle producten hebben een bepaalde adviesverkoopprijs die wij als consumenten meestal niet weten.
Door een hoger bedrag te noemen en je dan de adviesprijs te vragen wordt onterecht gesuggereerd dat je korting krijgt terwijl dit dus niet zo is.
Voor zover mij bekend is dit een toegestane verkooptruc. Jij denkt dat je korting hebt gekregen, de winkelier krijgt toch het bedrag dat hij wilde en iedereen is tevreden.
Door een hoger bedrag te noemen en je dan de adviesprijs te vragen wordt onterecht gesuggereerd dat je korting krijgt terwijl dit dus niet zo is.
Voor zover mij bekend is dit een toegestane verkooptruc. Jij denkt dat je korting hebt gekregen, de winkelier krijgt toch het bedrag dat hij wilde en iedereen is tevreden.
U bent echt op uw achterhoofd gevallen...Klinkt inderdaad als bedrog, maar het zou me niet verbazen als het vaker gebeurt. alle producten hebben een bepaalde adviesverkoopprijs die wij als consumenten meestal niet weten.
Is al jaren bekend dat de consument word bedonderd...
Veelal ligt de inkoopsprijs van een product 50% onder de verkoopprijs.
U denkt toch niet dat anders de Expert hun personeel nog kan betalen als ze er maarf 15% winst op maken..
En deze bedrijven sjoemelen ook met de berekening in de boekhouding..
Stel ze kopen 100 televisie's in voor Euro 400 aan het begin van het jaar en verkopen ze voor Euro 1000 =600x100=60.000 omzet, daar gaan de kosten nog van af (loon, energie voor pand etc etc) houden ze nog steeds 40.000 winst over...
In het 2e halfjaar kopen ze met korting dezelfde tv's voor Euro 350 in, en berekenen met de jaarrekening de inkoopsprijs van het 2e kwartaal
En vertalen dit in de winst....dit gebeurt op grote schaal...
Met andere woorden.... de Media Markten, de Harense Smitten, de Experts, de kijkshops belazeren ons allemaal
Jullie zien iets over het hoofd denk ik.
De producent geeft een advies verkoopprijs.
Dit houdt nog niet in dat de winkelier het product ook voor die prijs moet gaan verkopen.
Ze zijn nog steeds vrij om de prijs zelf bij te stellen.
Hetzij naar boven, hetzij naar beneden.
De producent geeft een advies verkoopprijs.
Dit houdt nog niet in dat de winkelier het product ook voor die prijs moet gaan verkopen.
Ze zijn nog steeds vrij om de prijs zelf bij te stellen.
Hetzij naar boven, hetzij naar beneden.
Kijkshop zegt overigens dat zij die prijzen van KRUPS hebben doorgekregen, en dat het geen verzinsels van Kijkshop zijn. Nou, ik geloof er niets van.
Straks eens met Krups bellen.
Straks eens met Krups bellen.
Verhaal van Kijkshop blijkt te kloppen, maar ik blijf het merkwaardig, en zeer ongewenst vinden dat er TWEE adviesprijzen gehanteerd worden voor 1 artikel.
Dat werkt alleen maar de onduidelijkheid over de juiste prijs ervan in de hand.
Dat werkt alleen maar de onduidelijkheid over de juiste prijs ervan in de hand.
Merkwaardig lees mijn berichtje nog eens na waarin uitgelegd staat wat een adviesprijs is.
Ben je nu echt niet zo slim of doe je maar alsof?
Ben je nu echt niet zo slim of doe je maar alsof?
Was het niet makkelijker geweest om gewoon een kratje bier te kopen, een paar flesjes in de koelkast te leggen en jezelf dan minder druk te maken over adviesprijzen.
Proost
Proost