LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis kopen van ouders

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Marol

Re: Huis kopen van ouders

Ongelezen bericht door Marol »

Gegrand schreef:Ouders kunnen je ook een hypotheek verstrekken (tegen gangbaar rentetarief) , daarnaast mogen ze jaarlijks 5363 euro zonder schenkbelasting aan een kind geven wat je zou kunnen gebruiken ter aflossing.

Kortom: ouders geven hypotheek geregistreerd via de notaris , jij betaald keurig de overeengekomen rente aan je ouders , ouders betalen huur voor inwoning aan jou en dat bedrag stort je jaarlijks weer terug aan je ouders als aflossing.
Wel alle betalingen via de bank laten verlopen zodat de belastingdienst dit ook kan controleren als die dat nodig vinden.
Klopt ongeveer en natuurlijk betalingen via bank... Maar een goede constuctie maken is heel ingewikkeld... B.V waarom zouden ze huur moeten betalen aan mij

Marol

atlas1302 schreef:Standaard situatie zou zijn, en daar is wel veel over te vinden, dat u gewoon bij uw ouders gaat inwonen. U betaalt huur en bent zorgmantel drager voor hulp en ondersteuning van uw ouders. Zo simpel en het huis blijft in de familie, dat wilt u toch graag.

Later, veel later als er wat te verdelen valt kunt u met uw broers rond de tafel een kopje thee drinken.
Woon er al sinds 2012....Het is niet zo simpel ik hou van dit huis en kan ook goed klussen... Wil juist in familie houden..... Als mijn ouders er niet meer zijn zou ik het ineens moeten verkopen , snap je ... Erfenis zit in de vermogern die ik door afbetalingen weer terug geef voor later , met een bakie thee met mijn broers en mischien voor hun kinderen.,,

Marol

Gegrand schreef:Ouders kunnen je ook een hypotheek verstrekken (tegen gangbaar rentetarief) , daarnaast mogen ze jaarlijks 5363 euro zonder schenkbelasting aan een kind geven wat je zou kunnen gebruiken ter aflossing.

Kortom: ouders geven hypotheek geregistreerd via de notaris , jij betaald keurig de overeengekomen rente aan je ouders , ouders betalen huur voor inwoning aan jou en dat bedrag stort je jaarlijks weer terug aan je ouders als aflossing.
Wel alle betalingen via de bank laten verlopen zodat de belastingdienst dit ook kan controleren als die dat nodig vinden.
Klopt, zo iets is de bedoeling en ook dat het begin bedrag een aardig som geld in een keer wordt betaald, van daar het puzzelen... Moet kloppen met overschrijvingen bij bank en bij belasting.... Als belasting maar 1 gaatjte vinden pikken ze je geld in Ben heel veel jaren terug geweest en steeds past de belastigsdieent dingen aan dat je m meer moet betalen.... Mantel zorger ben ik al sinds ik in 2012 ben komen wonen.... Alle voordelen hebben ze na een paar jaar ook afgeschaft ,... ,... woning markt stijgt , maar ,, je spaar geld krijg je niets voor ,.... en vruchtgebruiker kot je ook duur te staan ... en zo voort ... Vandaar dat wij de beslissing hebben genomen om het dit jaar te doen.... Zo hebben mijn ouders altijd iemand die ze helpt,... wat ik normaal vindt ,.. maar ook door mijn situatie het kan doen... Het wordt allen als vanzelf sprekend gevonden dat je iemand heb , en in werkelijk heid is dat in nederland niet.....Broers hebben met ehun vrouwjes goede banen en koop huizen en zeker geen tijd en afstand om maar ook iets te doen... Verstand houding is goed...Mijn levens partner is in 2011 overleden ... Ik had die mogelijk heid om dit te doen , daar ik al wist dat mijn poders hulp nodig hadden... Voor mij normaal om te doen :)

Marol

Marol schreef:

Klopt, zo iets is de bedoeling en ook dat het begin bedrag een aardig som geld in een keer wordt betaald, van daar het puzzelen... Moet kloppen met overschrijvingen bij bank en bij belasting.... Als belasting maar 1 gaatjte vinden pikken ze je geld in Ben heel veel jaren terug geweest en steeds past de belastigsdieent dingen aan dat je m meer moet betalen.... Mantel zorger ben ik al sinds ik in 2012 ben komen wonen.... Alle voordelen hebben ze na een paar jaar ook afgeschaft ,... ,... woning markt stijgt , maar ,, je spaar geld krijg je niets voor ,.... en vruchtgebruiker kot je ook duur te staan ... en zo voort ... Vandaar dat wij de beslissing hebben genomen om het dit jaar te doen.... Zo hebben mijn ouders altijd iemand die ze helpt,... wat ik normaal vindt ,.. maar ook door mijn situatie het kan doen... Het wordt allen als vanzelf sprekend gevonden dat je iemand heb , en in werkelijk heid is dat in nederland niet.....Broers hebben met ehun vrouwjes goede banen en koop huizen en zeker geen tijd en afstand om maar ook iets te doen... Verstand houding is goed...Mijn levens partner is in 2011 overleden ... Ik had die mogelijk heid om dit te doen , daar ik al wist dat mijn poders hulp nodig hadden... Voor mij normaal om te doen :)
Is het een verplichting dat oeders huur moeten betalen... van mij niet.... we wonen in 1 huis

Gegrand

Ongelezen bericht door Gegrand »

Ik gaf slechts een volstrekt legale win-win situatie aan , wat zij aan huur betalen stort jij jaarlijks terug aan je ouders als (al dan niet extra) aflossing op de hypotheek.
Hypotheekrente die jij betaald zouden je ouders bijvoorbeeld weer fiscaalvriendelijk kunnen schenken aan je broers.

Ik geef slechts een mogelijkheid aan die misschien voor iedereen (ouders, broers en jij) dat met het kopen van het huis door jou er tevens een mooie legale besparing van schenk e/o nalatenschapbelasting mogelijk is.

Een notaris zal je dit haarfijn kunnen uitleggen hoe jullie op deze manier te werk zouden kunnen gaan.

Gesloten