LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iDeal-betalingen, extra kosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
finbar.schutte
Contacteer:

iDeal-betalingen, extra kosten

Ongelezen bericht door finbar.schutte »

De laatste tijd valt het mij op dat veel webshops een extra toeslag hanteren wanneer je aangeeft met iDeal te willen betalen. Het varieert hierbij van de ticket-service van DWDD tot de Chinees op de hoek (laten bezorgen).
Ik heb het idee dat sites dit als een melkkoe gebruiken, terwijl er toch nauwelijks kosten zitten aan een iDeal-betaling (en zeker geen hele euro!)

Moneyman

Re: iDeal-betalingen, extra kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb dat tot nu toe nog nooit gehad. Vreemd!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De kosten voor iDeal verschillen. Het maximum is volgens mij 50 cent. Volgens de wet mag een handelaar niet meer in rekening brengen dan de directe kosten die hij zelf moet betalen. Dit probleem is breed verspreid. Thuisbezorgd.nl en Just Eat zijn al aangesproken door de ACM.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:De kosten voor iDeal verschillen. Het maximum is volgens mij 50 cent. Volgens de wet mag een handelaar niet meer in rekening brengen dan de directe kosten die hij zelf moet betalen. Dit probleem is breed verspreid. Thuisbezorgd.nl en Just Eat zijn al aangesproken door de ACM.
Weer typisch Nederlandse betutteling. Laat winkels zelf bepalen hoe ze hun businessmodel in elkaar zetten. Zolang het maar duidelijk wordt aangegeven. Als klanten het te duur vinden haken ze vanzelf af. Of schat ik de gemiddelde consument te intelligent in?

alfatrion

Daar ben ik het mee oneens. Wat je zag gebeuren was dat bedrijven automatische incasso gingen afdwingen door andere betaalmogelijkheden steeds duurder te maken. Die ontwikkeling acht ik onwenselijk. Bij Ziggo ben je inmiddels 12 euro per jaar kwijt alleen om te kunnen betalen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:Daar ben ik het mee oneens. Wat je zag gebeuren was dat bedrijven automatische incasso gingen afdwingen door andere betaalmogelijkheden steeds duurder te maken. Die ontwikkeling acht ik onwenselijk. Bij Ziggo ben je inmiddels 12 euro per jaar kwijt alleen om te kunnen betalen.
Met PIN betalingen moest je eerst ook bij veel bedrijven betalen als het om kleine bedragen ging. Totdat er winkels gingen adverteren dat je bij hun ook kleine bedragen gratis kon pinnen. Het regelt zich vanzelf. Dat zal bij webwinkels net zo gaan. Als er teveel winkels (meer) geld gaan vragen om te betalen springen er vanzelf winkels op door het gratis te gaan aanbieden.

En die 12 euro van Ziggo kan je makkelijk besparen door automatische incasso te gaan gebruiken. Er is absoluut geen reden om daar geen gebruik van te maken. Het is ook iets totaal anders dan betalingen in een webwinkel dus niet relevant.

alfatrion

GJvdZ schreef:En die 12 euro van Ziggo kan je makkelijk besparen door automatische incasso te gaan gebruiken. Er is absoluut geen reden om daar geen gebruik van te maken.
Sommige mensen willen de facturen eerst controleren voordat zij de bedragen overmaken. Dat is hun goed recht en reden genoeg. Er zijn in het verleden ook bedrijven geweest die verkeerde bedragen afschreven. En dan moet je er weer achteraan. Dus ik begrijp wel dat niet iedereen dat wil.

De bankrekening van klanten is niet de grabbelton van bedrijven. Als een machtiging tot het afschrijven van geld vrijwillig wordt afgegeven dan is er niets mis met automatische incasso. Maar wanneer bedrijven de kosten hiervoor steeds hoger maken dan worden klanten gedwongen om een dergelijke machtiging af te geven.

Nederland heeft er met de wet voor gezorgd dat bedrijven voor een betaalmiddel nooit meer mogen vragen dan de directe kosten die het bedrijf maakt. Daarmee wordt de dwang die bedrijven uitoefenen een halt geroepen. En Nederland staat hierin niet alleen, want ook België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hebben dergelijke wetgeving ingevoerd.
GJvdZ schreef:Het is ook iets totaal anders dan betalingen in een webwinkel dus niet relevant.
Dat gaat om het zelfde principe. De discussie gaat over kosten die in rekening gebracht mogen worden voor het betaalmiddel. Dat het in dit geval een webwinkel betreft is net zo relevant als het onderscheid tussen een oven en koelkast als het gaat om non-conformiteit.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Als webwinkelier reken ik de kosten voor iDeal niet door aan de klant.
Maar het kost wel geld natuurlijk. En de kosten zijn afhankelijk van de payment provider van het bedrijf. Bij sommige betaal je per transactie, bij andere is er sprake van een abonnement en weer andere rekenen abonnement en transactiekosten. Wat de daadwerkelijke kosten zijn is dus niet zo makkelijk te zeggen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:
alfatrion schreef:
En die 12 euro van Ziggo kan je makkelijk besparen door automatische incasso te gaan gebruiken. Er is absoluut geen reden om daar geen gebruik van te maken. Het is ook iets totaal anders dan betalingen in een webwinkel dus niet relevant.
Zodra je op een manier wil betalen die niet mainstream is lijkt het mij logisch dat daar kosten voor worden gerekend.

Het is immers een keuze.

Vanuit de luie stoel is het overigens gemakkelijk oordelen dat betalen via iDEAL of pin bijna niets kost, maar die automaat staat er niet gratis, er moet een lijn of 4g verbinding lijn, jaarlijkse software updates, en de bank die ook nog een graantje meepikt.

alfatrion

mh73 schreef:Als webwinkelier reken ik de kosten voor iDeal niet door aan de klant.
Maar het kost wel geld natuurlijk. En de kosten zijn afhankelijk van de payment provider van het bedrijf. Bij sommige betaal je per transactie, bij andere is er sprake van een abonnement en weer andere rekenen abonnement en transactiekosten. Wat de daadwerkelijke kosten zijn is dus niet zo makkelijk te zeggen.
Abonnementskosten zijn geen onderdeel van de directe kosten, dat zijn indirecte kosten. Deze kunnen niet doorberekent worden en moeten dus vanuit de algemene middelen worden gefinancierd.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Ach, linksom of rechtsom betaal je het als klant toch. Als iDeal gratis is, is het toch wel doorberekent in de prijzen. Er is geen verstandige ondernemer die niet alle kosten op de één of andere manier in zijn prijzen verdisconteerd.

Gesloten