LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inhalende buschauffeurs
Inhalende buschauffeurs
Heeft u er ook zo'n last van die buschauffeurs die met een gangetje van 100 a 110 km per uur heerlijk inhalen tijdens het inhaalverbod van 15.00 tot 19.00?
Met name OAD chauffeurs met hun bus vol met passagiers zijn er erg goed in......
Dat vetrouwd op weg logo.....is dat bewust op de achterkant geplakt zodat de HH chauffeurs het nooit zien en zich er dan ook niet aanhouden aan de regels die gelden?
Met name OAD chauffeurs met hun bus vol met passagiers zijn er erg goed in......
Dat vetrouwd op weg logo.....is dat bewust op de achterkant geplakt zodat de HH chauffeurs het nooit zien en zich er dan ook niet aanhouden aan de regels die gelden?
Re: Inhalende buschauffeurs
Dat bord geldt toch alleen voor vrachtwagens met 80 km p.u.
Dus ik heb geen last van touringcarren
Dus ik heb geen last van touringcarren
Re: Inhalende buschauffeurs
Die bussen mogen 100-110 rijden en heeft niks met vrachtauto's te maken.
Nee Bertus, leer eerst eens de verkeersborden voordat je dat aankaart.
Je mag je daar best aan ergeren, ik erger me aan auto's die met 150 in m'n achterbak willen kijken terwijl ik met 120-130 inhaal.
Maar er zijn geen verkeersborden voor, wel van de 2 seconden afstand.
Nee Bertus, leer eerst eens de verkeersborden voordat je dat aankaart.
Je mag je daar best aan ergeren, ik erger me aan auto's die met 150 in m'n achterbak willen kijken terwijl ik met 120-130 inhaal.
Maar er zijn geen verkeersborden voor, wel van de 2 seconden afstand.
Re: Inhalende buschauffeurs
Het inhaalverbod geldt voor "langzaam" verkeer.
Hier vallen onder: vrachtwagens, auto's met aanhangers en bussen.
Helaas houden deze bestuurders zich hier nog steeds niet aan.
Het leukste vinden ze nog om op het moment dat je ze in gaat halen om je dan van de weg te rijden, omdat ze 1 km/u harder willen rijden dan hun voorganger.
Hier vallen onder: vrachtwagens, auto's met aanhangers en bussen.
Helaas houden deze bestuurders zich hier nog steeds niet aan.
Het leukste vinden ze nog om op het moment dat je ze in gaat halen om je dan van de weg te rijden, omdat ze 1 km/u harder willen rijden dan hun voorganger.
Re: Inhalende buschauffeurs
Googlen met zoekwoord "verkeersregels" levert de volgende info uit het verkeersreglement op (het kan toch zo simpel zijn....):
§ 8 Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 40 km per uur.
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b. voor landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1van het voertuigreglement, 25 km per uur;
c. voor brommobielen 45 km per uur;
d. voor snorfietsers 25 km per uur.
§ 8 Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en invalidenvoertuigen, uitgerust met een motor, 40 km per uur.
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b. voor landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1van het voertuigreglement, 25 km per uur;
c. voor brommobielen 45 km per uur;
d. voor snorfietsers 25 km per uur.
Re: Inhalende buschauffeurs
Dank gast, dat is dus een aanvulling op mijn bericht er boven m.b.t de voertuigen waar het inhaalverbod voor geldt.
Hoop dat het nu eindelijk eens duidelijk is voor onze medeweggebruikers.
Hoop dat het nu eindelijk eens duidelijk is voor onze medeweggebruikers.
Re: Inhalende buschauffeurs
Waarom hier een bijdrage leveren als je geen kennis van zaken hebt? Het begrip 'langzaam verkeer' komt in de rvv niet voor, maar wordt in de volksmond gebruikt voor fietsers, brommers, paardenwagens en dat soort spul, zeker geen vrachtwagens.
Aan de orde is hier het bord F3, met links dat rode vrachtautootje en rechts de zwarte personenauto op een rond bord met de rode rand: Verbod voor vrachtauto's om motorvroertuigen in te halen.
En volgens de rvv is het begrip Vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg.
Laat nu de skibus een voertuig zijn dat wél is ingericht voor personenvervoer en daarmee dus géén vrachtauto. Samen met het feit dat de maximum snelheid voor personenbussen zonder staanplaatsen voor de passagiers is bepaald op 100 km per uur kan van een bus die tussen de 81 en 100 km/u rijdt worden verwacht dat deze legaal een vrachtauto die tussen de 0 en 80 km/u rijdt inhaalt.
Pech voor de threadstarter dat je er last van hebt, maar je zal er mee moeten leren leven. Misschien helpt het de volgende keer dat je je realiseert dat het ook gewoon mag, en dat je altijd nog beter uit bent dan wanneer al die 80 passagiers in hun eigen auto voor je zouden zitten...
Aan de orde is hier het bord F3, met links dat rode vrachtautootje en rechts de zwarte personenauto op een rond bord met de rode rand: Verbod voor vrachtauto's om motorvroertuigen in te halen.
En volgens de rvv is het begrip Vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg.
Laat nu de skibus een voertuig zijn dat wél is ingericht voor personenvervoer en daarmee dus géén vrachtauto. Samen met het feit dat de maximum snelheid voor personenbussen zonder staanplaatsen voor de passagiers is bepaald op 100 km per uur kan van een bus die tussen de 81 en 100 km/u rijdt worden verwacht dat deze legaal een vrachtauto die tussen de 0 en 80 km/u rijdt inhaalt.
Pech voor de threadstarter dat je er last van hebt, maar je zal er mee moeten leren leven. Misschien helpt het de volgende keer dat je je realiseert dat het ook gewoon mag, en dat je altijd nog beter uit bent dan wanneer al die 80 passagiers in hun eigen auto voor je zouden zitten...
Re: Inhalende buschauffeurs
Het inhaalverbod geldt voor "langzaam" verkeer.
Hier vallen onder: vrachtwagens, auto's met aanhangers en bussen.
Helaas houden deze bestuurders zich hier nog steeds niet aan.
Het leukste vinden ze nog om op het moment dat je ze in gaat halen om je dan van de weg te rijden, omdat ze 1 km/u harder willen rijden dan hun voorganger.
Zeg Pinokkio, dit slaat werkelijk nergens op!! Hoe kom je hier bij. Lekker verzonnen?? Het inhaalverbod geldt zeker NIET voor auto's met aanhangers. Die vallen in een andere categorie. Overigens klopt inderdaad de term "langzaam verkeer" hier sowieso niet. Duimenzuigerij dus!
Re: Inhalende buschauffeurs
Is absoluut geen duimzuigerij.
Dat sommige de waarheid niet onder ogen willen zien is iets anders.
De term langzaam verkeer is inderdaad verkeerd gekozen, maar is ook alleen gebruikt om duidelijk te maken voor welke voertuigen het inhaalverbod geldig is.
Langzaam staat niet voor niks tussen "-tekens.
Dat sommige de waarheid niet onder ogen willen zien is iets anders.
De term langzaam verkeer is inderdaad verkeerd gekozen, maar is ook alleen gebruikt om duidelijk te maken voor welke voertuigen het inhaalverbod geldig is.
Langzaam staat niet voor niks tussen "-tekens.
Re: Inhalende buschauffeurs
Dus even concreet: een bestuurder van een touringcar of een personenauto met een bakkie erachter moeten zich volgens jou aangesproken voelen door dat bord met de rode vrachtwagen?De term langzaam verkeer is inderdaad verkeerd gekozen, maar is ook alleen gebruikt om duidelijk te maken voor welke voertuigen het inhaalverbod geldig is.
Voor de duidelijkheid voor de mensen die 'de waarheid niet onder ogen willen zien', wat is jouw juridische onderbouwing daarvoor? Of vind je dat dat zo zou MOETEN zijn? Kan je ook wat verwijzingen geven naar wetgeving, jurisprudentie, of koninklijk besluiten die hierop van toepassing zijn?
Re: Inhalende buschauffeurs
Trouwens, een auto met aanhanger mag een auto die 80 of harder rijdt inderdaad niet inhalen, maar dat is vanwege de maximum snelheid, niet vanwege het vrachtauto-inhaalverbod.
Re: Inhalende buschauffeurs
§ 8 Maximumsnelheidwat is jouw juridische onderbouwing daarvoor?
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
Het inhaal verbod is ingesteld voor voertuigen met een wettelijke maximale snelheid van 80 km per uur op autosnelwegen.
Ondanks dat er alleen een vrachtwagen op de borden is afgebeeld geldt dit ook voor andere voertuigen met een wettelijke maximale snelheid van 80 km/u.
Re: Inhalende buschauffeurs
Bij het bord met een rode inhalende vrachtwagen mogen auto's met aanhangers dus WEL inhalen mits ze maar niet harder rijden dan 80 km/h. Vrachtwagens en bussen mogen hier NOOIT inhalen, ongeacht de snelheid!!
Re: Inhalende buschauffeurs
Welnee, hoe kom je daar nou toch bij? De rvv begint met pagina's definities, waarin specifiek de vrachtauto wordt genoemd. Het bord F3 heeft zoals in de wet specifiek omschreven betrekking op vrachtauto's. En jij bepaalt daar zomaar even dat al die definities daar alleen maar voor de flauwe kul worden opgesomd en dat het ook best wel voor andere voertuigen geldt?Het inhaal verbod is ingesteld voor voertuigen met een wettelijke maximale snelheid van 80 km per uur op autosnelwegen.
Overigens, zelfs volgens jouw gemankeerde opvatting is het probleem straks uit de wereld per 1 januari. Dan wordt opgenomen in de wet dat autobussen zonder staanplaatsen, de touringcars van Oad dus, 100 km/u mogen rijden en dan verdwijnt jouw quote dus sowieso uit de verkeerswet. Dat ze dit nu al 2 en een half jaar ongestraft doen is nav een maatregel bij koninklijk besluit, het wordt dus officieel gedoogd. En over 2 maanden is het dus rechtswege van kracht. Nogmaals mijn advies: wen er maar aan. Pech!
-
- Berichten: 861
- Lid geworden op: 02 jul 2003 20:10
Re: Inhalende buschauffeurs
Salliant detail is dat ik bijna nooit in 't (huidige) verkeer een auto met aanhanger '80 km' per uur zie rijden.
De meesten halen je in, links of rechts al naar gelang het hun uit komt..., met toch al gauw een snelheid dik boven de 100 km per uur.
De meesten halen je in, links of rechts al naar gelang het hun uit komt..., met toch al gauw een snelheid dik boven de 100 km per uur.
Laatst gewijzigd door Captain-America op 14 okt 2004 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Inhalende buschauffeurs
Tis ook een belachelijke regel dat je met een aanhager maar 80 mag. 100 zou veel beter zijn met het huidige snelle verkeer! Maar ja, dat is weer een andere discussie....
Re: Inhalende buschauffeurs
180 met een aanhanger, kom nou zeg dat is toch levensgevaarlijk.