LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internationale telemarketing/oplichting

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Johan van Deursen

Internationale telemarketing/oplichting

Ongelezen bericht door Johan van Deursen »

Internationale telemarketing/oplichting

Ik ben al 2 keer gebeld door verschillende nummers beginnend met 0013 en 0014.
De eerste keer werd mij in het Engels gevraagd of ik wist dat er vanaf mijn pc virussen en ongewenste berichten werd verstuurd en of ik mijn pc wou aanzetten zodat de beller mij kon laten zien waar dat vandaan kwam. Ik ging hier niet op in en heb het gesprek beëindigd.
Ik heb deze netnummers gegoogeld en het blijkt om een truc te gaan voor zover ik begrijp en in het ergste geval zouden ze willen dat ik op commando enkele cijfers intoets waardoor ik forse bedragen per minuut moet overmaken.
De tweede keer was ik niet thuis maar zag het nummer op mijn telefoon staan.
Heeft iemand ervaring met deze vorm telemarketing/oplichting?
Ik gebruik mijn telefoonnummer nooit op het internet en laat het dus nooit achter bij een inschrijving, ik sta niet eens in het telefoonboek …

sjohie

Re: Internationale telemarketing/oplichting

Ongelezen bericht door sjohie »

Johan van Deursen schreef:Internationale telemarketing/oplichting

Ik ben al 2 keer gebeld door verschillende nummers beginnend met 0013 en 0014.
De eerste keer werd mij in het Engels gevraagd of ik wist dat er vanaf mijn pc virussen en ongewenste berichten werd verstuurd en of ik mijn pc wou aanzetten zodat de beller mij kon laten zien waar dat vandaan kwam. Ik ging hier niet op in en heb het gesprek beëindigd.
Ik heb deze netnummers gegoogeld en het blijkt om een truc te gaan voor zover ik begrijp en in het ergste geval zouden ze willen dat ik op commando enkele cijfers intoets waardoor ik forse bedragen per minuut moet overmaken.
De tweede keer was ik niet thuis maar zag het nummer op mijn telefoon staan.
Heeft iemand ervaring met deze vorm telemarketing/oplichting?
Ik gebruik mijn telefoonnummer nooit op het internet en laat het dus nooit achter bij een inschrijving, ik sta niet eens in het telefoonboek …
Dat laatste maakt niet uit, ze laten gewoon een computer 10 cijferige combinaties genereren en automatisch bellen. Als ze een kiestoon krijgen, en het dus een bestaand nummer is, gaat het door naar een "medewerker".

En het is geen telemarketing, maar gewoon naakte fraude en strafbaar. Ze zijn zoals je al vermoedde op zoek naar mensen die met hun telefonische "hulp" zelf een virus installeren, zodat ze mee kunnen gluren met het telebankieren en je kaal kunnen plukken.

Wonderwall

Ongelezen bericht door Wonderwall »

Johan van Deursen schreef: Heeft iemand ervaring met deze vorm telemarketing/oplichting?
Ja, zo'n beetje de halve wereld. Dat had je met de zoekfunctie van het forum zo kunnen vinden.

Johan van Deursen

Ongelezen bericht door Johan van Deursen »

Wonderwall schreef:
Johan van Deursen schreef: Heeft iemand ervaring met deze vorm telemarketing/oplichting?
Ja, zo'n beetje de halve wereld. Dat had je met de zoekfunctie van het forum zo kunnen vinden.
Welke zoektermen kan ik het beste gebruiken op dit forum om gelijkbare berichten te vinden?

Worden er ook stappen ondernomen om dit tegen te gaan?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

"wordt gebeld dat ik een virus op mijn pc heb"

"medewerker microsoft virus"

Nee, ze bellen uit het buitenland, daar wordt niets tegen gedaan.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Johan van Deursen schreef:
Wonderwall schreef:
Welke zoektermen kan ik het beste gebruiken op dit forum om gelijkbare berichten te vinden?

Worden er ook stappen ondernomen om dit tegen te gaan?
Banken hebben begin dit jaar een behoorlijk omvangrijke campagne gefinancierd tegen/over phishing, compleet met tv-spotjes, banners over het halve internet etc, inclusief een website. Maar blijkbaar is dat niet bij alle Nederlanders opgevallen..

Phising is ook de beste zoekterm, en staat kort door de bocht voor pogingen (per mail, nep-advertenties of telefoon) om mensen persoonlijke informatie te ontfutselen, wat ze dus per telefoon bij jou hebben geprobeerd.

Gesloten