LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lege treinen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Lege treinen

Ongelezen bericht door inxsnl »

Wat mij al jaren opvalt zijn de lege treinen.
Alleen tijdens de spitsuren zitten ze vol.
Onze wegen zijn overvol en er is geen oplossing voor op korte termijn.
Openbaar vervoer gratis dat kan niet economisch gezien.
Maar als ik voor 500 euro per jaar onbeperkt met mijn gezin gebruik zou kunnen maken van het openbaar vervoer onbeperkt.
Dan doe ik mijn auto vandaag nog weg,mits de treinen langer rijden

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

onzin,
500 euro betalen en dan kan men niet meer gaan en staan wanneer men wilt? Denk niet dat dat aanslaat. Mensen die naar het werk gaan met de auto waar geen trein dichtbij stopt pakken toch een auto, men heeft geen zin in wachten in de kou, regen... staan als het druk is, te horen krijgen dat er een vertraging is om vervolgends met een bus of lopend nog 10 of 20 minuten te lopen vanaf station naar waar men moet zijn. Nee, dat werkt niet... en de trein, zoals je zei, is alleen leeg buiten de piekuren, dus voor woon/werkverkeer is het al minder sociaal.

Wat als men gratis OV wilt hebben? Moet er dan een belasting van 100 euro per jaar per persoon komen om dit te realiseren? Nee, want als men inderdaad met de trein gaat lopen grote oliemaatschappijen inkomsten uit brandstof mis en wie krijgt daar weer een groot deel van? Precies, dezelfde staat die een zogenaamd auto-ontmoedigingsbeleid wil voeren. Verdriedubbel de accijns, stel een OV-belasting in en geef "gratis" openbaar vervoer voor iedereen... anders werkt het nooit...

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door inxsnl »

Onder openbaar vervoer vallen ook bussen en trams.
Als de aansluitingen en rijtijden verbeteren is dit absoluut geen ONZIN.
Bijna iedereen kan zich dan instellen op het openbaar vervoer.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Ik zeg niet dat het idee an sich een onzin-idee is, maar de haalbaarheid ervan zoals je stelt is onuitvoerbaar. Een jaar-abbotje voor het openbaar vervoer kost meer dan 3000 euro per jaar, afhankelijk van het aantal personen. 500 euro voor een gezin is dus maar een "schijntje" en een OV-kaartje van 1 zone voor 1 jaar kost al meer.... Wanneer men dan ook nog de bereikbaarheid en de rijtijden moet gaan verbeteren dan kost dat alleen maar meer. De staat zal hier niet zo positief tegenover staan omdat ze dan ook nog eens inkomsten gaan mislopen, de accijns op brandstof levert minder op door minder bestuurders.

Je zou dus moeten regelen dat iedereen, ongeacht of men auto rijd of niet, een verplichte OV-bijdrage moet gaan betalen. Daarnaast autorijden weer duurder maken om de staat te paaien. En wat zal het resultaat zijn? meer lege treinen buiten de spitsuren en overvolle treinen in de spits, want NS is ook maar een bedrijf en komt het niet uit de breedte dan moet het ergens anders vandaan komen.

Het is niet zo dat het idee me niet aanstaat, integendeel, maar de haalbaarheid, die is zo klein.

Gast

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Gast »

De overheid verplicht de ns om ook op onredabele lijnen 2 maal per uur te rijden. Wat mij betreft kan er tussen 10 en 12 genoeg genomen worden met twee treinen. Maar dat mag dus niet van peijs

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

En dat is nu juist weer goed. Stel je voor dat de NS alleen nog maar vervoersplicht zou hebben voor wat voor hun interesant zou zijn? Dan kan je met de helft van de lijnen niet meer mee reizen omdat de enige trein die die dag vertrekt uitgevallen is, of in de weekenden niet meer rijd....

NS moet gelukkig een bepaald serviceniveau behouden, ik wil niet weten wat er zou gebeuren wanneer men de vrije hand zou krijgen...

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door inxsnl »

500 euro was maar een voorbeeld schilder.

ik merk wel op dat u vrij scherp bent en een uitgesproken mening heeft.
Maar ik ook en ik blijf dan ook van mening dat er een uitgewerkte versie van mijn voorstel moet komen .
Ten tweede moet er per direct wegenbelasting bovenop de brandstof geheven worden ,zodat de gebruiker betaald naar de hoeveelheid km`s deze maakt.

Gast

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Gast »

een topic starten is om een discussie te beginnen.
het komt dus voor dat niet iedereen dezelfde mening heeft.
maar om dan michelangeloo uit te maken voor schilder
bewijst dat inxsnl slecht tegen zijn verlies kan.
zijn mening is de beste basta.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door inxsnl »

Wat is er mis met humor.
Ten tweede ben ik dit gestart om de discussie.


Jammer gast

Gast

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Gast »

En dat is nu juist weer goed
Das nie goed want doodat er op de lijnen in de achterlanden twee maal per uur treinen moeten rijden, kan dat materieel en de mankracht niet ingezet worden op de superdrukke lijnen in de randstad.

De NS moet van deze overheid privaat zijn, maar mag niets zelf beslissen, ze mogen zelfs geen consensus zoeken. Als de NS het heeft over midner treinen laten rijden naar barneveld of zo dan komen er direkt volksopstanden dat ze de lijn willen opheffen.

Ik heb op rtv utrecht gezien dat iemand zich enorm opwond over dat de ns wilde dat er 1 keer per uur een trein ging. Vervolgens werd de beste mevrouw gevraagd of ze veel in die trein zat, nou nee ze was er het afgelopen jaar 1 keer mee weggeweest.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Lege treinen

Ongelezen bericht door Michellangelo »

inxsnl, ik heb er totaal geen probleem mee met schilder genoemd worden, maar voor alle duidelijkheid, de schilder had geen 2 L-en naast elkaar staan ;)
Gast schreef:
Das nie goed want doodat er op de lijnen in de achterlanden twee maal per uur treinen moeten rijden, kan dat materieel en de mankracht niet ingezet worden op de superdrukke lijnen in de randstad.
Ik kijk op NS.nl en zie dat de plaats Coevoerden blij mag zijn met 1 trein per uur. Er vanuitgaand dat de lijn niet superrendabel is zou dit 1 trein in de 2 a 3 uur worden misschien. De mobiliteit van mensen word ernstig beperkt dan, dat is het al met 1 trein per uur, laat staan minder. Wil je OV promoten dan moet je dat landelijk doen en dat houd in dat je ook de minder bereikbare plaatsen bereikbaar houd binnen bepaalde grenzen. Als de NS de grenzen gaat bepalen dan komt dat erop neer dat de NS lijnen totaal gaat schrappen of ernstig beperken. De Overheid voorkomt dit door een soort service-eis op te leggen. Tenslotte willen we niet iedereen uit de minder bereikbare plaatsen op de weg jagen als we de wegen juist leger willen maken, tenslotte woont er in de Randstad slechts een groep van het geheel....
Gast schreef:
Als de NS het heeft over midner treinen laten rijden naar barneveld of zo dan komen er direkt volksopstanden dat ze de lijn willen opheffen.
Hoe moeten die mensen dan ergens komen? Het gaat er niet om of er gebruik van gemaakt word, het gaat erom dat er gebruik van gemaakt kan worden. Anders zou de NS een soort taxi-regeling moeten opstellen dat voor de niet rendabele lijnen een afspraak gemaakt kan worden, binnen een termijn die anders zou gelden voor normaal vervoer, om vervoert te worden. Dus normaal 1 trein per uur, dan na afspraak moet de trein of busje of hoe de NS dat ook wil oplossen een mogelijkheid zijn om naar de plek te komen die normaal geregeld zou zijn en na 1 uur zijn.
Gast schreef:
Ik heb op rtv utrecht gezien dat iemand zich enorm opwond over dat de ns wilde dat er 1 keer per uur een trein ging. Vervolgens werd de beste mevrouw gevraagd of ze veel in die trein zat, nou nee ze was er het afgelopen jaar 1 keer mee weggeweest.
Utrecht is toch niet zo klein dat er maar 1 keer per uur gereden hoeft te worden? Ik kan me voorstellen dat de treinen kleiner worden op de dalplekken en groter op de piekplekken. Alternatieven moeten er zijn, je kan niet praten open openbaar vervoer wanneer je een rijbewijs nodig hebt om van Harlingen naar Rotterdam te reizen om daar een trein te pakken....

Ik snap je punt wel, maar ik denk dat het alleen maar ontmoedigt om een trein te pakken. De prijzen zijn al aardig hoog en de service is al aardig laag.

Gesloten