LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] levenslang

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Bent u tevreden met het levenslang-beleid van de laatste tijd ?

Ja
7
64%
Nee
4
36%

Totaal aantal stemmen: 11

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

De rechtelijkemacht begint afstand te nemen van het softe gedoe en gaat door het opleggen van zwaardere straffen de maatschappij beschermen tegen risico's.

Wat mij betreft mag er nog veel zwaarder gestraft worden.

Sjors_B

Re: levenslang

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Bovendien als een rechter de straf oplegt kan de dader meestal na 1/3 deel van de straf ook al naar huis. Dat moet ook maar afgelopen zijn straf=straf. Of hoef ik van mijn verkeersboete ook maar een 1/3 te betalen.

Ik ben ervoor om alle gespuis langer op te bergen, bouw maar rustig gevcangenissen en werkkampen bij. Aanpakken dat tuig.

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Bovendien als een rechter de straf oplegt kan de dader meestal na 1/3 deel van de straf ook al naar huis.
Na 2/3 pas. En er zijn al plannen om dit af te schaffen.

Ik ben ervoor om alle gespuis langer op te bergen, bouw maar rustig gevcangenissen en werkkampen bij. Aanpakken dat tuig.
De straffen in Nederland zijn goed zoals ze zijn. Als je behoefte hebt aan sadistische straffen als werkkampen en dergelijke verhuis je toch lekker naar China..

@ TS: het zou mij wel degelijk uitmaken of een moord is gepleegd in een opwelling, of dat deze al wekenlang zorgvuldig is voorbereid en overdacht. Dit laatste getuigd van een veel grotere koelbloedigheid en impliceert een ijskoude en weloverwogen daad. Ik vind dat daar best een hogere straf op mag staan dan op doodslag.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste linkse rakker,
Er wordt de laatste tijd gestrooid met levenslang, door daders die 1 moord hebben gepleegd, alsof het pepernoten zijn.
En wat is hier mis mee??. Iemand die een moord heeft begaan ( let op dus geen doodslag, maar iemand die koelbloedig een ander menselijk wezen van het leven heeft beroofd ) mag wat mij betreft in principe altijd levenslang krijgen.
alleen verzachtende omstandigheden zouden deze strafmaat mogen verlagen.

Alsof je eerst een handvol moorden om je heen moet hebben gestrooid voordat je levenslang mag krijgen .

Ook jouw volgende conclusie onderschrijf ik niet
want als je al niet gek bent als je in de bajes komt, dan wordt je het wellicht wel IN de bajes, oa vanwege het steeds onmenselijker wordende gevangenisregime.
Op twee punten ben ik het met deze zin oneens.
1. Het gek worden in de bajes wordt niet veroorzaakt door het regime, maar door een gebrek aan behandeling en/of door het contact met andere gedetineerden. Wat dat betreft zou een strenger regime eerder beter dan slechter zijn.
2. Het regime in de gevangenis is niet onmenselijk. Het is misschien minder leuk dan thuis, maar het is absoluut leefbaar.
Je hebt een eigen kamer met eigen bed en tafel en tv. Je hebt een egien toilet en kan boeken lezen. Je kan ook soms sporten. Je krijgt eten, en als je ziek bent krijg je medische verzorging.

Mijn stelling is : het regime in een willekeurig bejaardentehuis in nederland is onmenselijker dan het regime in een willekeruige nederlandse gevangenis

Gesloten