| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lid van de Dierentuin
Lid van de Dierentuin
Hallo,
Afgelopen jaar ben ik lid geweest van de dierentuin.
Ik zou heel graag naar jullie mening willen vragen over het volgende:
Ik hoor en lees hele verschillende verhalen van mensen over de dierentuinen.
Er zijn veel mensen die zeggen dat ze iets tegen een dierentuin hebben omdat ze het niet vinden kunnen dat dieren opgesloten zitten in een vaak zo'n klein hokje of leefgebied en dat de dieren horen te leven in de vrije natuur.
Weer andere mensen zeggen dat een dierentuin juist goed is omdat er onder andere heel veel bedreigde dieren wonen en op deze manier de dieren voort blijven bestaan omdat ze anders met uitsterven worden bedreigd.
Ik vind het zelf heel moeilijk om er een mening over te vormen.
Ik ben er over aan het nadenken of ik het lidmaatschap weer voor een jaar zou verlengen maar ik ben daar nog niet uit.
Graag zou ik naar jullie mening willen vragen over de dierentuin.
Alvast hartelijk bedankt.
Sprietje
Afgelopen jaar ben ik lid geweest van de dierentuin.
Ik zou heel graag naar jullie mening willen vragen over het volgende:
Ik hoor en lees hele verschillende verhalen van mensen over de dierentuinen.
Er zijn veel mensen die zeggen dat ze iets tegen een dierentuin hebben omdat ze het niet vinden kunnen dat dieren opgesloten zitten in een vaak zo'n klein hokje of leefgebied en dat de dieren horen te leven in de vrije natuur.
Weer andere mensen zeggen dat een dierentuin juist goed is omdat er onder andere heel veel bedreigde dieren wonen en op deze manier de dieren voort blijven bestaan omdat ze anders met uitsterven worden bedreigd.
Ik vind het zelf heel moeilijk om er een mening over te vormen.
Ik ben er over aan het nadenken of ik het lidmaatschap weer voor een jaar zou verlengen maar ik ben daar nog niet uit.
Graag zou ik naar jullie mening willen vragen over de dierentuin.
Alvast hartelijk bedankt.
Sprietje
Re: Lid van de Dierentuin
Ik kan erover zeggen, mijn dochter vind het helemaal geweldig om alle dieren die ze op tv ziet in het echt te zien.
Mijn dochter vroeg "Waarom doet die kat niet net zo rennen als op tv papa" terwijl ze naar een poema of panter ofzo wees.. Daar sta je dan.. Enige antwoord wat ik heb kunnen bedenken is dat ze niet net zoveel ruimte hebben als waar ze eigenlijk horen, en dat is precies hoe ik erover denk..
Die beesten horen in de vrije natuur, hoe goedbedoeld het ook is dat er in ieder geval een paar veilig in een 'kooi' in de dierentuin zitten.. Vind ik dierentuinen dus een goed iets? Nee. De dierentuinen zijn een commercieel iets en zijn niet opgezet om de dieren te behoeden voor uitsterven of bescherming. Dierentuinen zijn er in de meeste gevallen puur voor de winst van de eigenaar.
Mijn dochter vroeg "Waarom doet die kat niet net zo rennen als op tv papa" terwijl ze naar een poema of panter ofzo wees.. Daar sta je dan.. Enige antwoord wat ik heb kunnen bedenken is dat ze niet net zoveel ruimte hebben als waar ze eigenlijk horen, en dat is precies hoe ik erover denk..
Die beesten horen in de vrije natuur, hoe goedbedoeld het ook is dat er in ieder geval een paar veilig in een 'kooi' in de dierentuin zitten.. Vind ik dierentuinen dus een goed iets? Nee. De dierentuinen zijn een commercieel iets en zijn niet opgezet om de dieren te behoeden voor uitsterven of bescherming. Dierentuinen zijn er in de meeste gevallen puur voor de winst van de eigenaar.
De dieren die nog in de natuur leven worden afgemaakt door de mens en veel soorten worden daardoor bedreigd met uitsterven en/of vreten elkaar op.
Laatst bijgewerkt door Wim Frens op 07 apr 2010 19:40, in totaal 82 keer bewerkt.
Laatst bijgewerkt door Wim Frens op 07 apr 2010 19:40, in totaal 82 keer bewerkt.
Ja dieren horen in de natuur, maar er zijn ook veel dieren die wegens omstandigheden (lees stropen ouders) door mensen zijn opgevoed en niet kunnen terugkeren, in dat geval vind ik het beter dat zij in een dierentuin worden geplaatst dan ze maar terug te laten gaan naar het wild waar ze binnen 1 week sterven. Een goed voorbeeld daarvan is Moncky World in Engeland, of stichting Aap. Per dierentuin verschilt de kwaliteit natuurlijk wel, sommige dierentuinen in het buitenland zijn echt verschrikkelijk. Maar als een dierentuin wel goed is, dan lijkt me het niet zo'n probleem. Kinderen vinden het vaak heel leuk, laat ze hun eigen principes ontwikkelen, misschien draagt de dierentuin daar juist aan bij.
-
Ad Verkaad
Er zijn dierentuinen waar de dieren veel ruimte hebben (zoals het Noorder Dierenpark), en er zijn kleine dierentuinen waar ze (naar mijn mening) echt opgepropt zitten (sommige diersoorten in Artis en Blijdorp, of nog extremer in Antwerpen, hebben echt bar weinig ruimte). Ik vind dus niet dat je kunt zeggen: alle dieren in alle dierentuinen hebben het slecht, het hangt echt van de dierentuin af...
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dierentuinen er zijn om dieren van een bepaalde soort niet uit te laten sterven.Stichtingen als AAP zijn wel goed denk ik omdat de dieren worden gered uit handen van mensen die er niet mee kunnen omgaan.
Ik ben in Olmen Belgie geweest, mooie dieren om te zien maar toch zielig, ik hoorde het van andere bezoekers ook, de hokken zijn opvallend klein voor een enkele dieren!
Dieren zijn beter af zonder bemoeienis van mensen!!
Harold
Ik ben in Olmen Belgie geweest, mooie dieren om te zien maar toch zielig, ik hoorde het van andere bezoekers ook, de hokken zijn opvallend klein voor een enkele dieren!
Dieren zijn beter af zonder bemoeienis van mensen!!
Harold
Ik ben benieuwd wat dierenbeschermers van dierentuinen vinden.
Harold
Harold
Ook vind ik dat dieren maar een leven hebben net als wij, laat die dan op zijn minst zo optimaal mogelijk zijn.Ik bedoel, je pakt toch iets van hun leven af door vasthouden in dierentuinen.
Denk ik onrealistish? graag meer reacties hierop.
Denk ik onrealistish? graag meer reacties hierop.
Dierentuinen zijn ooit begonnen als pure show case, aan het welzijn van de dieren werd niet gedacht. Daar is veel verbetering in gekomen. Veel dierentuinen zijn ook verbonden aan fokprogramma's die goed doordacht zijn met uitwisselingsprogramma's en gedegen onderzoek waarmee inteelt wordt voorkomen. Veel aandacht voor uitstervende diersoorten en dieren die weer worden uitgezet. In dat opzicht zie ik voor dierentuinen wel een rol als het gaat om behoud van bepaalde diersoorten.
Dierentuinen zijn uiteraard niet optimaal (niet eens wenselijk) en ik zie alle dieren ook het liefst in vrijheid in hun eigen habitat maar wij mensen vreten de planeet kaal waardoor er voor de dieren steeds minder leefruimte overblijft. Zolang dat de situatie is, en zolang dierentuinen investeren in dierenwelzijn (verblijven die een zo natuurlijk mogelijke leefomgeving en levenswijze bieden) en een positieve rol spelen in het behoud van diersoorten door verantwoordelijke fokprogramma's en uitzetting in beschermde wild life parken, zie ik wel een bestaansrecht voor dierentuinen.
Dierentuinen zijn uiteraard niet optimaal (niet eens wenselijk) en ik zie alle dieren ook het liefst in vrijheid in hun eigen habitat maar wij mensen vreten de planeet kaal waardoor er voor de dieren steeds minder leefruimte overblijft. Zolang dat de situatie is, en zolang dierentuinen investeren in dierenwelzijn (verblijven die een zo natuurlijk mogelijke leefomgeving en levenswijze bieden) en een positieve rol spelen in het behoud van diersoorten door verantwoordelijke fokprogramma's en uitzetting in beschermde wild life parken, zie ik wel een bestaansrecht voor dierentuinen.