LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Malafide modellenbureau

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Edmootje

Malafide modellenbureau

Ongelezen bericht door Edmootje »

Helaas is mij als modellenbureau iets overkomen wat ik niet had verwacht, omdat ik te goed van vertrouwen ben geweest. Mondeling ben ik overeengekomen aangegaan met een ander modellenbureau (wat ik met meerdere bureau’s doe) dat wij foto’s van modellen zouden uitwisselen, zodat wij opdrachten waar we zelf geen modellen voor hadden, ook kwijt konden. De foto’s zouden we uitwisselen, maar gegevens van modellen zouden bij het bureau blijven waarbij het model zich als eerste ingeschreven had. Mochten het model en het andere bureau met elkaar in contact gebracht worden, dan nog zouden geen gegevens gevraagd worden en zou er verder geen contact met het model gezocht worden en zou een eventuele inschrijving van een betreffend model die zelf contact opneemt niet aangenomen worden. Anders zou dit nooit werken.

Als eerste gaf ik de foto’s van mijn modellen aan het andere modellenbureau. De eigenaar van het andere bureau zou een tijdje bezig zijn de erotische modellen van de ‘gewone’ modellen te onderscheiden en vandaar dat ik wat later zijn foto’s zou krijgen. Dat vond ik allemaal geen probleem.

Het duurde alleen wel erg lang. Ondertussen was mijn eigen zakenpartner gestopt met Tease Models en moest ik de hele handel alleen runnen. Ik wilde ook mijn site een ander uiterlijk geven en toen wilde het bureau de foto’s pas geven als mijn hele site verbouwd was. Zelfs hiermee stemde ik nog in.

In de tussentijd kreeg een van mijn modellen (het meest enthousiaste model dat elke dag belde voor werk) een opdracht via het andere bureau (die ’s avonds laat in nood belde of ik voor de volgende ochtend nog een model kon regelen. Zij kon altijd, dus dat kon ik en dat wist hij vanaf dat moment). Wat ik niet vermoedde (pas veel te laat) was dat het model en de eigenaar van het bureau gelijk na de opdracht met elkaar in contact zijn gebleven.

Binnen de korste keren nam het betreffende model bij mij geen opdrachten meer aan (wegens ziekte enzovoort) en even later nam ook het bureau een stuk minder vaak contact met mij op. Eigenlijk vond ik dit toeval, maar mijn partner zag wat mij nu ook overduidelijk is.

Het model schreef zich bij mij uit (vanwege haar hartkwaal) en ik belde het betreffende bureau om te vertellen dat hij wegens uitschrijving haar foto’s van zijn site moest halen. Dit zou hij doen, zo zei hij, maar er gebeurde niets. Inmiddels verwachtte ik dit al, want het vermoeden was gegroeid dat hij en zij elkaar achter mijn rug om zagen.

Toen ik het model hierop aansprak, bleek na een tijdje dat ze zelfs een relatie waren begonnen.

Achteraf besefte ik pas dat ik een schriftelijke overeenkomst met het bureau had moeten hebben, maar in zijn mails geeft hij wel toe fout te zijn en geeft hij inderdaad toe dat wij een dergelijke samenwerking hadden (de mails zijn teveel om hierbij te zetten). Ik vraag mij dus af of zijn toegevingen per mail voldoende kunnen zijn om hem hierop af te rekenen.

Als modellenbureau werk ik keihard en eerlijk, gun ik mijn modellen het grootste deel van de centen en verdien ik er niet eens veel aan zelf. Om modellen te krijgen doe ik ook erg veel moeite. Het gaat niet zo makkelijk als bij een doorsnee uitzendbureau waarbij gegadigden gewoon de deur binnen stappen. En dan denk je te gaan samenwerken en een ander bureau neemt je het eerste model (en tevens je beste model) af wat je hem stuurt.

Mijn vraag is of er iets te doen is aan dit geval zoals het specifiek is, en ook in het algemeen. Wie doet iets tegen bureau’s als deze, want zij geven bureau’s als de mijne ook een slechte naam?

H.R.D. Schoors

Re: Malafide modellenbureau

Ongelezen bericht door H.R.D. Schoors »

Lastig, maar interessant, verhaal daar er inderdaad niets op papier is gezet van te voren hieromtrent, maar dat het hier om een gentlemens agreement ging. Op zich valt er derhalve geen harde zaak te beginnen tegen deze instantie. Ik vermoed dat de excuses per mail in de aard zijn van, het had inderdaad anders kunnen lopen en dat soort indirecte uitspraken. Ook al was het inderdaad zo geweest dat er een schuldbekentenis per mail door u is ontvangen, kan dit door de rechter alsnog nietig worden verklaard als blijkt dat het aannemelijk is dat hij deze mail niet zelf heeft geschreven, dit kan als er bewezen kan worden dat zijn computer publiekelijk kan worden gebruikt, hiervoor dient deze betrokkene alleen maar een afspraak te maken met een werknemer of schoonmaker, die een misplaatste grap per ongeluk verstuurd heeft. Ik ben er van overtuigd dat u hier niets tegen kan doen, wel een leer voor de volgende keer om niet zomaar in goed vertrouwen vertrouwelijke informatie uit te gaan wisselen. Succes ermee !

Met vriendelijke Groet,

H.R.D. Schoors

Gesloten