LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruik monopoliepositie notariskantoren

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Many

Misbruik monopoliepositie notariskantoren

Ongelezen bericht door Many »

Bij een notaris kan een nalatenschap (erfenis) geregeld worden. Als een notariskantoor zo'n nalatenschap (na een of meer gesprekken) gereed heeft is hier mestal een tarief van zo'n 200 - 300 euro mee gemoeid.

Een even solide, maar stukken goedkopere, nalatenschap kan vastgelegd worden met een zogenaamde "onderhandse wilsbeschikking" of "depottestament". E.e.a. is beschreven in Burgerlijk Wetboek deel 4, artikel 95 e.v.
De wilsbeschikking wordt door u zelf opgesteld en ondertekend. Natuurlijk zijn hier wel wat regels voor, wat moet er in staan, en waar moet je rekening mee houden. Deze regels zijn op diverse plaatsten terug te vinden of er kan gewoon een oud testament "overgenomen" worden.

De notaris doet hier verder niets aan, "stempelt" het document en zend dit aan het centraal testamentregister. De kosten voor de klant zouden volgens de geldgids (consumentenbond) liggen op zo 80 - 85 euro. Een aanzienlijke kostenbesparing dus.

Navraag bij een aantal (5) notariskantoren in de regio Zeeland (Schouwen Duiveland en Walcheren) leert dat de notariskantoren "dit niet doen", je afpoeieren, bij voorbaat aangeven dat dit "veel duurder wordt dan een standaard testament" enzovoort.

Een directe boycot dus van een wettelijke geregeld mechanisme om op een eenvoudige, goedkope manier je nalatenschap vast te leggen.

Namen, kantoren en tarieven beschikbaar.

Wat kunnen wij tegen dit “misbruik” van de monopoliepositie en tariefstelling van notariskantoren doen?

karr-2

Re: Misbruik monopoliepositie notariskantoren

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het staat je vrij om een notaris te kiezen hoor, als je niet tevreden bent neem je gewoon een ander.

Bovendien, wie vertelt mij dat mijn zelfopgestelde testament niet toch ongeldig wordt verklaar na een of andere wetswijziging?

Laat mij maar lekker naar de notaris gaan, het kost misschien wat meer, maar dan weet ik zeker dat het goed zit.

Gesloten