| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Naam gebruik op site
Naam gebruik op site
Ik heb een product laten maken met de naam van ons zoontje. Voor en achternaam. Het was een niet bestaand iets en t bedfijf heeft dit voor mij speciaal gemaakt. Tot mijn verbazing staat het nu te koop op de site (zijn naam als voorbeeld) en ook via google krijg ik zijn naam in beeld. Ik ben erg voorzichtig met mn zoontje op social media enz... en dan nu een bedtijf die zijn naam gebruikt. Het bedrijf reageert als volgt; u heeft de gebruikers voorwaarden geaccepteerd en daar staat in dat we de producten kunnen gebruiken als voorbeeld op onze site. Kan ik hier nog iets mee! Please iemand help me.... ik wil dit van internet af hebben!
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2018 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Re: Naam gebruik op site
Op die website staat dus voor- en achternaam van je zoontje?
Zo ja, doe een beroep op de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en eis dat het bedrijf onmiddelijk stopt met het gebruik van jullie persoonsgegevens en die dus ook verwijderd van hun website, zeker voor minderjarige kinderen mag dit sowieso al niet.
Als het bedrijf nog tegenstribbelt zeg dan dat je ze gaat melden bij de AP (Autoriteit Persoonsgegevens), die kunnen dat bedrijf een boete opleggen als het zich niet aan de AVG houdt.
Zo ja, doe een beroep op de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en eis dat het bedrijf onmiddelijk stopt met het gebruik van jullie persoonsgegevens en die dus ook verwijderd van hun website, zeker voor minderjarige kinderen mag dit sowieso al niet.
Als het bedrijf nog tegenstribbelt zeg dan dat je ze gaat melden bij de AP (Autoriteit Persoonsgegevens), die kunnen dat bedrijf een boete opleggen als het zich niet aan de AVG houdt.
De vraag is of een enkele naam op een foto van een product, zonder verdere link naar wat dan ook, nog een persoonsgegeven is. Dat is namelijk wel noodzakelijk om actie op basis van de AVG te kunnen ondernemen. De tekst van art. 4 van de AVG zegt:Joyhe schreef:Ik heb een product laten maken met de naam van ons zoontje. Voor en achternaam. Het was een niet bestaand iets en t bedfijf heeft dit voor mij speciaal gemaakt. Tot mijn verbazing staat het nu te koop op de site (zijn naam als voorbeeld) en ook via google krijg ik zijn naam in beeld. Ik ben erg voorzichtig met mn zoontje op social media enz... en dan nu een bedtijf die zijn naam gebruikt. Het bedrijf reageert als volgt; u heeft de gebruikers voorwaarden geaccepteerd en daar staat in dat we de producten kunnen gebruiken als voorbeeld op onze site. Kan ik hier nog iets mee! Please iemand help me.... ik wil dit van internet af hebben!
De Handleiding AVG van de AP zegt hierover:Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
1) "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
Het gaat er dus om of je op basis van sec die naam uniek identificeerbaar bent. Als je Jan Jansen heeft is dat niet zo, maar als je een bijzondere, zelden voorkomende naam hebt, mogelijk wel.Ad 2) Geïdentificeerde
Gegevens hebben alleen betrekking op een natuurlijke persoon wanneer deze geïdentificeerd is of identificeerbaar is. Een persoon is geïdentificeerd wanneer deze uniek van alle andere personen binnen een groep te onderscheiden is. Een persoon is identificeerbaar wanneer deze nog niet geïdentificeerd is, maar dit zonder onevenredige inspanning wel mogelijk is.
Om de identiteit van een persoon vast te stellen wordt doorgaans gebruik gemaakt van gegevens die een unieke, persoonlijke relatie tot die persoon hebben, zogenaamde ‘identificatoren’. Bij identificatoren kan allereerst worden gedacht aan gegevens zoals een naam, adres en geboortedatum. Deze gegevens zijn in combinatie met elkaar dusdanig uniek voor een bepaalde persoon, dat een persoon op basis ervan met zekerheid of grote waarschijnlijkheid geïdentificeerd kan worden. Deze gegevens worden in het maatschappelijk verkeer normaliter ook gebruikt om personen van elkaar te onderscheiden. We spreken daarom van direct identificerende gegevens.
Kan je aangeven wat nu exact de reden is dat je hier zo paniekerig over doet? Waar ben je bang voor? Niemand kan die foto toch specifiek naar jouw zoontje herleiden?
Ik heb voor een trotse mamma met een bijna vierjarige dichter een liedje met persoonlijk leuke dingen erin laten schrijven en opgenomen, alleen met voornaam, een opvallende. Dit heeft mamma niks gekost is met toestemming van mamma uitgezonden op de radio. Het moge toch logisch zijn dat in dit geval de avg niet van toepassing is.
Beleefd vragen en anders onbeleefd vragen.Joyhe schreef:Ik heb een product laten maken met de naam van ons zoontje. Voor en achternaam. Het was een niet bestaand iets en t bedfijf heeft dit voor mij speciaal gemaakt. Tot mijn verbazing staat het nu te koop op de site (zijn naam als voorbeeld) en ook via google krijg ik zijn naam in beeld. Ik ben erg voorzichtig met mn zoontje op social media enz... en dan nu een bedtijf die zijn naam gebruikt. Het bedrijf reageert als volgt; u heeft de gebruikers voorwaarden geaccepteerd en daar staat in dat we de producten kunnen gebruiken als voorbeeld op onze site. Kan ik hier nog iets mee! Please iemand help me.... ik wil dit van internet af hebben!
Meer mogelijkheden heeft u helaas niet.
Waar bent u precies bang voor ?
-
sylvesterb
Het gaat erom of de naam te herleiden is naar de werkelijke persoon. Een beker met de naam Jan Jansen is dit niet, maar als het een zeer bijzondere naam is dan zou dit wel tot de persoon te herleiden zijn.GJS schreef:Op die website staat dus voor- en achternaam van je zoontje?
In geval van TS is het lastig te bepalen.
Enkel een voor/achternaam betekend niet automatische dat er sprake is inbreuk tot je privacy, hiervoor is iets meer nodig een vereiste is dat het herleidbaar is tot de persoon zelf.
Wel zou het netjes zijn als het bedrijf de foto zou verwijderen als TS zoveel problemen ermee heeft. Maar om direct te stellen dat het bedrijf fout zit is een aanname.
Een klacht bij AP is enkel zinvol als het te herleiden is tot de persoon.
Ik ging er van uit dat het een redelijk unieke naam is, maar ook al is dat niet zo dan nog heb je recht om je gegevens te laten verwijderen volgens dezelfde AVG en aangezien dat bedrijf al heeft toegegeven dat die foto van het voorwerp is waar de naam van haar zoontje op staat zullen ze die foto ook moeten verwijderen.sylvesterb schreef:Het gaat erom of de naam te herleiden is naar de werkelijke persoon. Een beker met de naam Jan Jansen is dit niet, maar als het een zeer bijzondere naam is dan zou dit wel tot de persoon te herleiden zijn.
In geval van TS is het lastig te bepalen.
Enkel een voor/achternaam betekend niet automatische dat er sprake is inbreuk tot je privacy, hiervoor is iets meer nodig een vereiste is dat het herleidbaar is tot de persoon zelf.
Wel zou het netjes zijn als het bedrijf de foto zou verwijderen als TS zoveel problemen ermee heeft. Maar om direct te stellen dat het bedrijf fout zit is een aanname.
Een klacht bij AP is enkel zinvol als het te herleiden is tot de persoon.
Het is een unieke naam! En ik vind het gewoon niet fijn. Dat zijn naam niet te vinden is op google!
Geloof mij, vroeg of laat zal zijn naam via een Feestboek oid de wereld rondgaan, een kwestie van tijd.Joyhe schreef:Het is een unieke naam! En ik vind het gewoon niet fijn. Dat zijn naam niet te vinden is op google!
De naam is wel te herleiden naar mijn zoontje... zijn voor en achternaam staan op de site. Op google zelfs te vinden. Het bedrijf reageerd dat ik accoord ben gegaan met de voorwaarden en daar staat het niet in. En hun kunnen het momenteel nog niet verwijderen . Nou ja kunnen. Willen het niet!
Of je akkoord bent gegaan met voorwaarden waar dat al dan niet instond maakt niet uit, je mag daarna altijd beroep doen op de AVG om je gegevens te laten verwijderen en die eventuele toestemming trek je daarmee dus ook in.Joyhe schreef:De naam is wel te herleiden naar mijn zoontje... zijn voor en achternaam staan op de site. Op google zelfs te vinden. Het bedrijf reageerd dat ik accoord ben gegaan met de voorwaarden en daar staat het niet in. En hun kunnen het momenteel nog niet verwijderen . Nou ja kunnen. Willen het niet!
-
renewouters
Maar hoezo is het te herleiden naar jouw zoontje? Kan je via die zoekopdracht bijvoorbeeld ook jullie adres vinden of familieleden en zo de link kunnen leggen? Als iemand zoekt op die naam vinden ze het plaatje maar dan weten ze toch nog niet om wie het gaat? (en als het zo'n bijzondere naam is kan je er ook wel van uit gaan dat de personen die er op zoeken jouw zoon al kennen).Joyhe schreef:De naam is wel te herleiden naar mijn zoontje... zijn voor en achternaam staan op de site. Op google zelfs te vinden. Het bedrijf reageerd dat ik accoord ben gegaan met de voorwaarden en daar staat het niet in. En hun kunnen het momenteel nog niet verwijderen . Nou ja kunnen. Willen het niet!
-
Theotrucker
En als je dat nu al een aantal malen via Google hebt gezocht krijg je die zoekresultaten nooit meer uit Google verwijderd.
-
sylvesterb
Dat valt wel mee in dit soort gevallen. Als de pagina met afbeelding is verwijderd zal deze na enige tijd ook geen resultaat meer geven in googleTheotrucker schreef:En als je dat nu al een aantal malen via Google hebt gezocht krijg je die zoekresultaten nooit meer uit Google verwijderd.
Het is nog steeds niet duidelijk of op de foto ook de volledige naam zichtbaar is, of slechts een deel ervan, of alleen de voornaam.
Als niet de volledige naam zichtbaar is, wordt het nog lastiger te stellen dat het zoontje op basis van de foto 'uniek identificeerbaar' is.
Waarom zou het bedrijf gehoor moeten geven aan een verzoek van TS om al zijn gegevens te verwijderen. Is dit nu niet juist een uitzondering op dat recht je gegevens te laten verwijderen?
Als niet de volledige naam zichtbaar is, wordt het nog lastiger te stellen dat het zoontje op basis van de foto 'uniek identificeerbaar' is.
Er is geen enkele indicatie die rechtvaardigt ervan uit te gaan dat het 'een redelijk unieke naam' is, wat dat dan ook moge betekenen. Het bedrijf heeft een klantrelatie met TS. Kort geleden is er mogelijk een factuur verstuurd en zijn er betalingen gedaan. Er is een product verzonden naar het adres van TS. Het bedrijf is verplicht bepaalde zaken in de administratie vast te leggen, vanwege belastingregels bijvoorbeeld.GJS schreef:Ik ging er van uit dat het een redelijk unieke naam is, maar ook al is dat niet zo dan nog heb je recht om je gegevens te laten verwijderen volgens dezelfde AVG en aangezien dat bedrijf al heeft toegegeven dat die foto van het voorwerp is waar de naam van haar zoontje op staat zullen ze die foto ook moeten verwijderen.
Waarom zou het bedrijf gehoor moeten geven aan een verzoek van TS om al zijn gegevens te verwijderen. Is dit nu niet juist een uitzondering op dat recht je gegevens te laten verwijderen?
Hoe is de naam concreet naar jouw zoontje te herleiden dan?Joyhe schreef:De naam is wel te herleiden naar mijn zoontje... zijn voor en achternaam staan op de site. Op google zelfs te vinden.
Staat er niet in de algemene voorwaarden dat producten die specifiek voor klanten gemaakt, mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden? Vast wel. Zo gebruiken sommige fotostudio's ook foto's van klanten in de etalage etc..
In het geval van een factuur op naam heb je gelijk, die zal voor de BD bewaard moeten worden.tttlocke schreef:Kort geleden is er mogelijk een factuur verstuurd en zijn er betalingen gedaan. Er is een product verzonden naar het adres van TS. Het bedrijf is verplicht bepaalde zaken in de administratie vast te leggen, vanwege belastingregels bijvoorbeeld.
Het is nog maar de vraag of het verzonden is, kan ook in een winkel geweest zijn waar het product direct van zijn naam is voorzien, is betaald en gelijk is meegenomen.
In geval van verkoop van een bedrijf aan een particulier onder de € 100 volstaat ook een vereenvoudigde factuur (kassabon) waar geen naam, adres e.d. van de koper opstaat.
Maar ook al moet die factuur bewaard worden, impliceert dat dan dat je gegevens vogelvrij zijn?
Alleen de noodzakelijke gegevens moeten dan bewaard worden, die foto met zijn naam valt daar niet onder.
En ook al zou dat in de AV staan, dat is geen expliciete toestemming (wat volgens de AVG vereist is) en ook al heb je in 1ste instantie wel toestemming gegeven, je mag die daarna weer intrekken.
Volgens het bedrijf wel.Nijogeth schreef:Staat er niet in de algemene voorwaarden dat producten die specifiek voor klanten gemaakt, mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden? Vast wel. Zo gebruiken sommige fotostudio's ook foto's van klanten in de etalage etc..
Maar TS kan het daarin niet vinden.tttlocke schreef:Volgens het bedrijf wel.Nijogeth schreef:Staat er niet in de algemene voorwaarden dat producten die specifiek voor klanten gemaakt, mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden? Vast wel. Zo gebruiken sommige fotostudio's ook foto's van klanten in de etalage etc..
Het beste lijkt mij dat TS het zelf navraagt bij de AP: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... ch-contact