LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onbekende Notaris kosten advies gesprek samenlevingscontract

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Token

Onbekende Notaris kosten advies gesprek samenlevingscontract

Ongelezen bericht door Token »

Een jaar terug hebben wij bij de notaris de stukken voor ons nieuwe huis ondertekent etc. Er werd toen ook voorgesteld om hier een advies gesprek aan te gaan om te kijken of een samenlevingscontract iets voor ons zou zijn. Ze hebben het een en ander uitgelegt (half uur) en wij zouden hierover nadenken.

Na een half jaar kregen we een brief waarin stond dat wanneer we een samenlevings contract wilden wij hier een afspraak voor zouden moeten maken.

Wij zijn hier niet op in gegaan. Een maand terug werd mijn vriendin gebeld door de notaris of we nog wel een samenlevings contract wilden of dat we hiervan af zouden zien. Mijn vriendin heeft toen aangegeven dat wij hier geen gebruik van wilden maken. De notaris attendeerde mijn vriendin toen op het feit dat hier dan wel kosten over betaald moeten worden. Ze dacht dat het om een 10 a 20 euro administratie kosten zou gaan en stemde hiermee in.
Een 2 week later kregen we een factuur van € 160,- in de brievenbus!!!

Nu ben ik benieuwd. Mag een notaris kantoor deze kosten zomaar in rekening brengen zonder:
A) Ons hiervan mondeling op de hoogte te hebben gebracht
B) een schriftelijke overeenkomst getekend te hebben waarin vermeld staat dat wanneer wij uiteindelijk geen samenlevings contract willen hiervoor € 160,- moeten betalen.

Laat duidelijk zijn dat er absoluut NIET bij ons bekend was dat dit € 160,- zou kosten!

Vraag: Kunnen wij hier wettelijk gezien van af, en op welke manier kan ik dit duidelijk onderbouwen aan de notaris. Ben van plan om volgende week maandag even te bellen.

Alvast dank voor reacties.

D1RK

Re: Onbekende Notaris kosten advies gesprek samenlevingscontract

Ongelezen bericht door D1RK »

Als er uitleg kwam wat het ongeveer inhield is dat meestal gratis, maar als het over Uw persoonlijke situatie ging en er aantekeningen voor persoonlijk contract gemaakt zijn mogen ze rekenen!

Als er toen niets tijdens het gesprek is genoteerd, en nu is dat dan achteraf niet bewijsbaar, vrijblijvende info mag tijdens koop, maar als U Ja zij tegen een contract, moet de notaris dat bewijzen!

Ook bij de Notariele broederschap kunt U online zoeken of vrijblijvende info ook geld mag kosten, maar vermoedelijk zijn daar andere bedragen, wel een beetje traag, nu pas een rekening!

Als U toen niets tekende, en het gesprek vrijblijvend was gewoon bewijs vragen wat er niet is, de notaris mag vrijblijvend een andere dienst aanbieden en uitleggen wat dat inhoud, en dan is het gratis, als U zelf vroeg kan het als advies gesprek gelden, dus Vroeg U of bood hij het aan?

Token

Het werd ons AANGEBODEN om informatie in te winnen over een samenlevings contract. Hierin werd gemeld wat er allemaal in vast gelegt kon worden etc. omdat dit bij ons niet goed duidelijk was.
Wel hebben we een maand na het gesprek een soort van samenlevings contract "ontwerp" ontvangen waarbij een brief zat bijgesloten waarin vermeld stond: "indien u akkoord gaat met de akten, verzoek ik u contact met mijn kantoor op te nemen, teneinde een afsrpaak te maken voor de ondertekening van de akten".
Wij hebben nooit wat terug gestuurd en nooit ergens op ingestemd.

Dient het notaris kantoor hiervoor een bevestiging te hebben dat wij hierop ingestemd hebben, of kunnen zij zomaar zonder enige (mondelinge) overeenkomst de € 160,- incasseren.

mens

Ongelezen bericht door mens »

Het klinkt alsof de notaris meer heeft gedaan dan jullie alleen informatie geven tijdens een gesprek; hij heeft voor jullie ook al een samenlevingscontract gemaakt.
Moeilijk geval.

Hebben jullie tijdens het gesprek aangegeven wat jullie in een contract zouden willen (mocht je besluiten er één te nemen)? En heeft de notaris tijdens dat gesprek of bij afsluiting daarvan gezegd dat hij een concept op papier zou zetten voor jullie? Dan lijkt het me logisch dat daar voor betaald moet worden.
Als het alleen een algemeen gesprek was over 'wat is nou precies een samenlevingscontract', dan is het wat anders. Maar daar heb je dan ook half uur voor nodig, toch?

Token

Hij heeft een "ontwerp" gemaakt. Dit is gewoon een standaard ontwerp waarbij onze namen zijn ingezet.
En nee, wij hebben niet gevraagt of zij ons een concept wilden opsturen.
Het ging erom dat wij gewoon advies gingen inwinnen en hierover na zouden gaan denken of wij uberhaupt een samenlevings contract wilden aangaan.

verder is nergens over gesproken. Wij zouden zelf een afspraak maken als wij hierop zouden ingaan.

mens

Ongelezen bericht door mens »

Ik blijf het moeilijk vinden om 'partij te kiezen'. Ik ga liefst uit van de eerlijkheid van mensen, al weet ik best dat het niet altijd zo werkt. Ik denk niet dat de notaris jullie 'met voorbedachte rade' op deze manier informeert en kosten in rekening brengt. Gevalletje miscommunicatie?
Jullie hadden in ieder geval niet dezelfde verwachtingen in deze.

Ik hoop dat je het op kunt lossen, het zou coulant zijn van de notaris om de rekening te laten vervallen. Maar ik vraag me af hij het echt moet. Ieder de helft?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom laat die notaris geen handtekening zetten voor het aanvaarden van een opdracht. Deze man weet immers als geen ander hoe belangrijk een handtekening is!

Een kennis van me ging naar een advocaat voor vrijblijvend advies, en belandde in een soortgelijke situatie. Uiteindelijk voor de kantonrechter kreeg deze kennis gelijk.....

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ja sommige advokaten zijn heel goed in het sturen van rekeningen voor van alles en nog wat..Waarschijnlijk omdat zij denken dat niemand durft te procederen tegen een advokaat..

Token

Ik bel vandaag even. Ben benieuwd of er nog iets achter weg komt. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze gelijk akkoord gaan als ik hun mede deel dat ik de factuur niet betaal. Ik wil in ieder geval een bewijs dat ik hierop ingestemd heb, of een soort van bewijs waar duidelijk naar voren gekomen is dat bij geen reactie hier kosten aan verbonden zijn. Ik mag aannemen dat een notaris kantoor zich tegen dit soort zaken heeft ingedekt. Wanneer ik geen bewijs ontvang, dan betaal ik niet. :roll:

Ik laat het vandaag nog wel even weten...

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

advies: reageer schriftelijk! Een telefoongesprek is erg vrijblijvend... Of bevestig wat besproken is in het telefoongesprek schriftelijk..(zij zullen de moeite niet nemen).

kern is dat u geen opdracht heeft gegeven voor het opmaken van een conceptakte, en dat het gesprek zuiver informatief en naar uw perceptie vrijblijvend en kostenloos zou zijn.

Gesloten