LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderwijs in Nederland

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Josephina

Onderwijs in Nederland

Ongelezen bericht door Josephina »

Als moeder van 4 kinderen heb ik al verschillende scholen meegemaakt. Zowel basisscholen als voortgezet onderwijs als ook een school voor speciaal onderwijs. De onderlinge verschillen zijn zeer groot. Zo zijn er scholen die zich tot het uiterste inzetten om, hoe groot de klassen ook zijn, alle kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. En daarin ook prima slagen. Onderwijzers die kinderen echt willen onderwijzen.
Daarentegen heb ik ook met scholen te maken gehad die bijna dagelijks lesuitval hebben, vergaderen onder schooltijd, gouden bergen beloven bij inschrijving maar op alle fronten tekortschieten. Onderwijzers die er puur voor hun loon zijn en zich maar weinig van de kinderen aantrekken. Gewoon de les afraffelen en als je het niet begrijpt..... jammer dan.

Ik begrijp dat lesgeven met de jeugd van tegenwoordig best moeilijk kan zijn. En dat de bezuinigingen ook meewegen. Toch blijf ik het opvallend vinden dat er zo'n verscheidenheid in kwaliteit van lesgeven is.

Ik zou graag reakties van andere ouders willen horen, zowel positieve als negatieve. Misschien dat er ook leraren willen reageren?

Josephina

Re: Onderwijs in Nederland

Ongelezen bericht door Josephina »

Wie wil er reageren?? :?

Teacher

Ongelezen bericht door Teacher »

Ik denk dat het klopt dat er veel verschillen zijn tussen maar ook binnen scholen. Het frustrerende op dit moment in het onderwijs is dat de werkdruk zo hoog is dat je te weinig tijd hebt voor de dingen die echt belangrijk zijn zoals, gesprekken met probleem leerlingen, ouders, signaleren, observeren etc etc. Als op een school de werkdruk niet aangepakt wordt (goed verdelen etc) dan kan ik me voorstellen dat docenten daar gefrustreerd over raken en het allemaal wel goed vinden (lesboer zijn...). Scholen die dit wel aanpakken zullen een hele andere school zijn voor zowel docent als leerling.

Miranda

Ongelezen bericht door Miranda »

ik zou er ook graag op willen reageren. ik loop nu stage op een montessori-school in Rotterdam. daar wordt wel degelijk naar probleemkinderen omgekeken. en er wordt ook zeker alles aangedaan om die kinderen te helpen. ik heb nu een half jaar in de onderbouw gelopen en zit nu in de bovenbouw, maar ik vind het echt een super school. in de onderbouw werd er echt heel goed naar die kinderen gekeken enzo. maar dat gebeurd ook in de bovenbouw. zo zie je maar dat het ook zo kan.

mcp

Ongelezen bericht door mcp »

Ik ben het ermee eens dat er veel verschil is tussen de scholen onderling. ik ben laatste jaars Pabo studente en ik heb onderhand op 7 verschillende scholen mee mogen lopen. Van deze 7 heb ik tot nu toe nog maar bij twee scholen een positieve ervaring wat de omgang met kinderen betreft. Ik begrijp best dat werkdruk hoog is, de klassen te groot en het vak zwaar, maar je hebt er als leerkracht wel voor gekozen. Op sommige scholen was het zelfs een sport wie er als eerste weg kon komen na een schooldag. Tijd voor kinderen en ouders met vragen? Ho maar! Ik vind het jammer te zien dat er zulke leerkrachten rondlopen, maar ja...wie ben ik??

Gesloten