| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oneerlijke prijsverhoging PostNL international brieven
Oneerlijke prijsverhoging PostNL international brieven
Sinds een aantal jaar verkoop ik handleidingen van diverse fototoestelen in verschillende talen, zoals o.a. Duits en Frans voor een goed doel. Het past door de brievenbus en weegt 200 gram. Het was al duur met zijn 6,65 euro voor zo een klein en licht pakketje van 100 tot 250 gram. Een aantal jaar geleden waren er twee tarieven voor internationale post, te weten in Europa en de rest van de wereld. Maar dat hebben zij toen op een slinkse wijze allemaal gelijk getrokken met de rest van de wereld variant.
Nu is wettelijk geregeld dat PostNL de postzegels met 7,1% mag verhogen dit jaar. Dus ik was hevig verbaasd en verontwaardigd dat de prijs opgeschroefd was van 6,65 naar 8,40 euro! Dat is geen 7,1%, maar meer dan 26%!
Zo slinks als zij zijn, hebben zij een maas in de wet gevonden. Zij hebben namelijk het gewicht veranderd van 100 tot 250 gram naar 100 tot 350 gram. En op deze manier konden zij dus een verhoging doorvoeren die alle redelijkheid te boven gaat. Hoe bedoel je oneerlijk?
En het erge is nog dat er geen concurrent is waar je naartoe kunt stappen en dat PostNL daar ook gewoon misbruik van maakt. Maar mijn handeltje in handleiding kan ik nu stoppen, want de verzendkosten zijn zo duur geworden dat het niet meer rendabel is.
Wel raar dat in veel Europese landen de verzendkosten voor buitenlandse post minder dan de helft is. Ik bestel dezelfde boekjes in het Nederlands in Oostenrijk en Portugal en betaal maar 3,00 euro en dat ten opzichte van de 8,40 euro in Nederland.
En ze komen er nog mee weg ook.
Nu is wettelijk geregeld dat PostNL de postzegels met 7,1% mag verhogen dit jaar. Dus ik was hevig verbaasd en verontwaardigd dat de prijs opgeschroefd was van 6,65 naar 8,40 euro! Dat is geen 7,1%, maar meer dan 26%!
Zo slinks als zij zijn, hebben zij een maas in de wet gevonden. Zij hebben namelijk het gewicht veranderd van 100 tot 250 gram naar 100 tot 350 gram. En op deze manier konden zij dus een verhoging doorvoeren die alle redelijkheid te boven gaat. Hoe bedoel je oneerlijk?
En het erge is nog dat er geen concurrent is waar je naartoe kunt stappen en dat PostNL daar ook gewoon misbruik van maakt. Maar mijn handeltje in handleiding kan ik nu stoppen, want de verzendkosten zijn zo duur geworden dat het niet meer rendabel is.
Wel raar dat in veel Europese landen de verzendkosten voor buitenlandse post minder dan de helft is. Ik bestel dezelfde boekjes in het Nederlands in Oostenrijk en Portugal en betaal maar 3,00 euro en dat ten opzichte van de 8,40 euro in Nederland.
En ze komen er nog mee weg ook.
-
juliomariner
Re: Oneerlijke prijsverhoging PostNL international brieven
Dus wettelijk mocht PostNl de postzegels met 7,1% verhogen. Het gaat hier dus om pakketten en niet om brieven. Waarschijnlijk mogen ze om deze reden wel deze prijsverhoging doorvoeren. Misschien is er wel een goedkoper alternatief (Google is uw vriend in het vinden van zo'n alternatief)
Stuur die handleidingen per mail en vraag een bijdrage. Stukken voordeliger.
Net zo “slinks”.
Net zo “slinks”.
-
mh73
Is gewoon brievenbuspost hoor.juliomariner schreef:Dus wettelijk mocht PostNl de postzegels met 7,1% verhogen. Het gaat hier dus om pakketten en niet om brieven. Waarschijnlijk mogen ze om deze reden wel deze prijsverhoging doorvoeren. Misschien is er wel een goedkoper alternatief (Google is uw vriend in het vinden van zo'n alternatief)
-
juliomariner
Excuus gezien het tarief zie ik dat het inderdaad als brief is gefrankeerd. 6 x Postzegel Internationaal 1 van euro 1,40/stuk.
Misschien geldt de maximale verhoging niet voor internationale brieven?
Misschien geldt de maximale verhoging niet voor internationale brieven?
Misschien wat off topic, maar hoe zit het met het copyright van deze fabriekshandleidingen ?......Sinds een aantal jaar verkoop ik handleidingen van diverse fototoestelen in verschillende talen, zoals o.a. Duits en Frans....
Verder gewoon met de mail verzenden, ontvangers printen het evt zelf maar uit.
En zouden de kosten van de buitenlandse delen qua post mogelijk een invloed hebben?
-
renewouters
Die 7,1% is goedgekeurd door de ACM. Dat gaat dus alleen over nationale post. Ik kan me ook voorstellen dat de hoeveelheid internationale post nog sterker afneemt dan nationale post, waardoor de kosten sterker moeten stijgen om rendabel te blijven. Als het niet meer rendabel is is de kans aanwezig dat postnl er mee stopt en dan zijn we overgeleverd aan de buitenlandse postbedrijven...
Lijkt me simpel, gewoon € 1,75 meer in rekening brengen bij de klant, dat doen andere bedrijven nl. ook, dus waarom zou dat in uw geval geen optie zijn.Flintje schreef: Maar mijn handeltje in handleiding kan ik nu stoppen, want de verzendkosten zijn zo duur geworden dat het niet meer rendabel is.
-
stofzuigertje
Als je even op Ali Express dit gaat aanbieden en via Chinese Post dit gaat versturen is het minder dan €0,50
Niemand verplicht jou dit vanuit NL te sturen.
Ook digiboeken kun je online bestellen en die vanuit China gestuurde kost het boek €1,98 incl Porto en dat zijn slechts 175 pagina's op A6 formaat.
gewicht 674 gram!
Niemand verplicht jou dit vanuit NL te sturen.
Ook digiboeken kun je online bestellen en die vanuit China gestuurde kost het boek €1,98 incl Porto en dat zijn slechts 175 pagina's op A6 formaat.
gewicht 674 gram!