LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontslagen omdat ik niet zwart wilde werken!
Ontslagen omdat ik niet zwart wilde werken!
Ik had een leuke baan bij onze sport school. Werkte 7 tot 14 uur per week en verdiende lekker naaste mijn studie. Eind van de maand had ik tussen 260 en 520 euro.
Tot een dag dat mijn baas naar mij kwam en zei dat hij mij niet meer “normaal” kan uitbetalen en wilde me zwart uitbetalen. Voor de administratie zou hij 3 uur per week schrijven met minimumloon, maar mij zwart 10 euro per uur betalen en als er controle kwam moest ik zeggen dat ik net was begonnen.
Uiteraard heb ik hier over nagedacht en de volgende dag op de werkvloer werd ik gedwongen om onslag te nemen! Ik moest een ontslagbrief ondertekenen en nu werkt daar iemand met een uitkering zwart! Ik ben erg boos en vind het alles behalve eerlijk en wil hier wat aan doen. Zowel mijn oude baas als de persoon met uitkering zijn fout bezig!
Is er een instelling waar ik dit kan aangeven? Ben echt bang voor mijn baas en wil dit anoniem doen.
Tot een dag dat mijn baas naar mij kwam en zei dat hij mij niet meer “normaal” kan uitbetalen en wilde me zwart uitbetalen. Voor de administratie zou hij 3 uur per week schrijven met minimumloon, maar mij zwart 10 euro per uur betalen en als er controle kwam moest ik zeggen dat ik net was begonnen.
Uiteraard heb ik hier over nagedacht en de volgende dag op de werkvloer werd ik gedwongen om onslag te nemen! Ik moest een ontslagbrief ondertekenen en nu werkt daar iemand met een uitkering zwart! Ik ben erg boos en vind het alles behalve eerlijk en wil hier wat aan doen. Zowel mijn oude baas als de persoon met uitkering zijn fout bezig!
Is er een instelling waar ik dit kan aangeven? Ben echt bang voor mijn baas en wil dit anoniem doen.
Re: Ontslagen omdat ik niet zwart wilde werken!
jij kan er wel niet mee eens, maar praat voor jezelf dan.
ik wou dat ik zo'n baas had die mij zwart betaalde, nou ik het wel geweten.
dus maak ik er niet zo'n ophef van.
Je bedoelt dus dat je zelf akkoord bent gegaan met het ontslag?Ik moest een ontslagbrief ondertekenen
Ik ben het wel met je eens. Zwart werken hoort niet. Ik vind het heel goed wat je gedaan hebt. Het is toch van het zotte iemand te ontslaan om iemand anders zwart te betalen.
Ik geef toe, als hij had gezegt je krijgt 25 euro per uur dan was de verleiding groot geweest!jij kan er wel niet mee eens, maar praat voor jezelf dan.
Kies zelf
€9.62 brutto + 8% vakantiegeld
OF
€10,- zwart + heel risico en elke keer een onprettige gevoel naar werk
En ja ik moest onslag nemen!
Dat snap ik niet. Hoezo "moest" dat? Wat was er gebeurd als je geweigerd had?En ja ik moest onslag nemen!
Je kunt alsnog naar het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen, voorheen arbeidsbureau) gaan.
De situatie uitleggen en vertellen dat je gedwongen bent tot dit ontslag maar hier niet mee acoord bent.
Stuur tevens een aangetekende brief naar je ex werkgever waarin je aangeeft niet accoord te gaan met het ontslag ondanks dat je de brief onder dwang hebt getekend.
De gehele situatie komt echter voor hen wel vreemd over want het tekenen van de ontslagbrief zou kunnen duiden op het feit dat je in eerste instantie accoord was gegaan met het voorstel van zwartwerken gedaan door je baas.
Maak aannemelijk waarom je dus deze brief getekend hebt.
Dit zou kunnen door het feit dat je deze brief zou tekenen voor ontslag (dus beeindiging van de arbeidsovereenkomst zoals die tot op dat moment gold) en je daarna een arbeodscontract met andere voorwaarden zou krijgen, wat dus niet gebeurd is.
CWI kan je in deze bijstaan met hun juridische afdeling die ook jouw situatie gaan beoordelen.
Succes.
De situatie uitleggen en vertellen dat je gedwongen bent tot dit ontslag maar hier niet mee acoord bent.
Stuur tevens een aangetekende brief naar je ex werkgever waarin je aangeeft niet accoord te gaan met het ontslag ondanks dat je de brief onder dwang hebt getekend.
De gehele situatie komt echter voor hen wel vreemd over want het tekenen van de ontslagbrief zou kunnen duiden op het feit dat je in eerste instantie accoord was gegaan met het voorstel van zwartwerken gedaan door je baas.
Maak aannemelijk waarom je dus deze brief getekend hebt.
Dit zou kunnen door het feit dat je deze brief zou tekenen voor ontslag (dus beeindiging van de arbeidsovereenkomst zoals die tot op dat moment gold) en je daarna een arbeodscontract met andere voorwaarden zou krijgen, wat dus niet gebeurd is.
CWI kan je in deze bijstaan met hun juridische afdeling die ook jouw situatie gaan beoordelen.
Succes.
niks moet natuurlijk dusse als je getekent heb ben je nog een beetje naief want dan zit je dus je heb dan nergens meer recht op.
ik had lekker gekozen voor dat zwart werken want voor zo naief iemand hebben ze dus zo honderd mensen in de rij die dat wel ff zwart in der zakkie steken.
ik had lekker gekozen voor dat zwart werken want voor zo naief iemand hebben ze dus zo honderd mensen in de rij die dat wel ff zwart in der zakkie steken.
ik begrijp je wel hoor, daar gaat het niet om, maar waar het mij omgaat is, jouw baas wilde jou zwart betalen, jij kon je er niet in vinden; natuurlijk zwart werken is ook risicovol, maar ik probeer te zeggen van, joh waar maak jij je zo druk om, als de baas jou zwart wilt betalen dan is het zijn zaak, een werkgever kan jou niet dwingen te zeggen indien het fout mocht gaan, dat jij pas indienst bent, dat is grote onzin, maar zou hij jou een contract laten tekenen waarin dit staat, dat word heel wat anders, dat zou ik ook niet doen, maar om nou zelf je ontslag te nemen omdat jij met je eerlijk gedoe daar niet in kan vinden, hallo hee, waar ben je mee bezig.Ik geef toe, als hij had gezegt je krijgt 25 euro per uur dan was de verleiding groot geweest!
Kies zelf
€9.62 brutto + 8% vakantiegeld
OF
€10,- zwart + heel risico en elke keer een onprettige gevoel naar werk
En ja ik moest onslag nemen!
dat is nou het stomste wat je doen kon.
als de baas tegen jou zegt van, dus je doet het niet in dat geval dien je, je ontslagbrief te tekenen, dan had je naar de cwi moeten stappen, deze organisatie heeft zijn bronnen die maatregelen kunnen treffen tegen zulke bedrijven, als jij ge-organiseerd zou zijn, dan had de vakbond jou ook geholpen.
vakbonden nemen dit soort dingen zeer hoog op.
Overigens had je er niet bij gezet wanneer het zich heeft afgespeeld. Dit omdat, ondanks het feit dat je getekend hebt voor ontslag ook een redelijk termijn (van geloof 4 weken) bedenktijd hebt. Dus alsnog niet accoord gaat met het ontslag achteraf. Dit is mogelijk omdat ontslag ook in emotionele omstandigheden en zonder goede voorlichting genoemen of gegeven kan worden. Hier wordt rekening mee gehouden.
Maar dan wel alsnog de aangetekende brief en naar het CWI per direct.
Maar dan wel alsnog de aangetekende brief en naar het CWI per direct.
Volgens mij vertel je onzin, of maar de helft!
Als je zelf je ontslag hebt moeten nemen, had je dat gewoon niet moeten doen.
Dan had je mogen blijven werken, en had je baas een ontslagvergunning aan moeten vragen!
Gaat hij dan toch dreigen of iets, nou, lekker in de ziektewet, en moet hij zich maar verantwoorden!!
Je zegt dat je ontslag moest nemen, en de brief moest ondertekenen!
Ontslag nemen...heeft hij een brief geschreven uit jou naam met ; ik neem ontslag bla-bla, en die jij daarna hebt ondertekend??
Of heeft hij jou ontslagen?
Hierbij ontsla ik...........
Dat mag namelijk niet zomaar!!
Niet binnen een dag....wat staat er in jou arbeids-contract??
Opzegtermijn etc, zoals het hoort??
Of heb je geen contract....dan ben je vanaf het begin namelijk al dom en onoplettend bezig geweest, en heb je nu gewoon pech!
En ook kun je dan nog naar de ww gaan, heb je recht op al is het weinig!!
Volgens mij zit er zowel bij hem, maar ook aan jou verhaal een luchtje die wij niet ruiken kunnen op afstand!
Als je zelf je ontslag hebt moeten nemen, had je dat gewoon niet moeten doen.
Dan had je mogen blijven werken, en had je baas een ontslagvergunning aan moeten vragen!
Gaat hij dan toch dreigen of iets, nou, lekker in de ziektewet, en moet hij zich maar verantwoorden!!
Je zegt dat je ontslag moest nemen, en de brief moest ondertekenen!
Ontslag nemen...heeft hij een brief geschreven uit jou naam met ; ik neem ontslag bla-bla, en die jij daarna hebt ondertekend??
Of heeft hij jou ontslagen?
Hierbij ontsla ik...........
Dat mag namelijk niet zomaar!!
Niet binnen een dag....wat staat er in jou arbeids-contract??
Opzegtermijn etc, zoals het hoort??
Of heb je geen contract....dan ben je vanaf het begin namelijk al dom en onoplettend bezig geweest, en heb je nu gewoon pech!
En ook kun je dan nog naar de ww gaan, heb je recht op al is het weinig!!
Volgens mij zit er zowel bij hem, maar ook aan jou verhaal een luchtje die wij niet ruiken kunnen op afstand!
Ik snap de mensen echt niet die hier zeggen dat ze wel zwart zouden gaan werken. Ik hoop dat die mensen echt eens een ongeluk op het werk krijgen of eens een aantal weken/maanden ziek worden. Kijken of ze dan nog zeggen dat ze het fijn vinden dat ze zwart werken.
Juist!!
Als je zwart werkt en je valt, breekt je rug en kan nooit meer werken??
Niemand die jou je wao ofiets geeft!!
Dan zit je je levenlang zonder geld.....of dat zo lekker is!!
Zwart werken kan best hoor, maar dan wel ook 30 of 40 uur wit erbij, voor de gewone dingen!
Ziekenfonds, verzekering, ongevallen etc....dat heb je niet met zwart werk...dan heb je NIKS....vakantie op eigen kosten, en je ligt op straat als ze je zat zijn...nee, da's lekker onzeker...mij niet gezien!!
Als je zwart werkt en je valt, breekt je rug en kan nooit meer werken??
Niemand die jou je wao ofiets geeft!!
Dan zit je je levenlang zonder geld.....of dat zo lekker is!!
Zwart werken kan best hoor, maar dan wel ook 30 of 40 uur wit erbij, voor de gewone dingen!
Ziekenfonds, verzekering, ongevallen etc....dat heb je niet met zwart werk...dan heb je NIKS....vakantie op eigen kosten, en je ligt op straat als ze je zat zijn...nee, da's lekker onzeker...mij niet gezien!!
Als mijn huidige werkgever mij deels zwart zou willen uitbetalen zou ik het wel doen.
Krijg nu 11,87 per uur en werk 40 uur per week. Dat is rond 2050 bruto per maand en daar hou ik netto rond 1450 van over.
Als mijn werkgever zou zeggen ik betaal je 30uur wit en 10uur zwart en dan 14 euro per uur. Dan doe ik het wel omdat ik dan rond 1550 bruto verdien en rond 1100 netto plus 600 zwart per maand en dat is toch lekker 1700 netto per maand en toch nog alle pluspunten van wit werk!
Krijg nu 11,87 per uur en werk 40 uur per week. Dat is rond 2050 bruto per maand en daar hou ik netto rond 1450 van over.
Als mijn werkgever zou zeggen ik betaal je 30uur wit en 10uur zwart en dan 14 euro per uur. Dan doe ik het wel omdat ik dan rond 1550 bruto verdien en rond 1100 netto plus 600 zwart per maand en dat is toch lekker 1700 netto per maand en toch nog alle pluspunten van wit werk!
Ja, maar als je ooit iets krijgt en ziek wordt, dan kom je in de wao en krijg je 70% van 1100 euro, dan zit je met heel weinig geld de rest van je leven.
En je mist ook pensioensopbouw over de 10 uren!
Het heeft z'n voors en tegens!
40 uur wit werken, en s'avonds of weekends 10 uur bijbeunen is dan beter
En je mist ook pensioensopbouw over de 10 uren!
Het heeft z'n voors en tegens!
40 uur wit werken, en s'avonds of weekends 10 uur bijbeunen is dan beter
We hebben het hier over iemand die nog op school zit en een bijbaantje heeft om een leuk zakcentje erbij te hebben.
Niet iemand met een volledige baan.
Dus snap ik niet zo goed waarom hij/zij niet zwart zou willen werken.
Overigens heeft hij/zij zo weinig info over deze zaak gegeven dat de situatie heel moeilijk te beoordelen is.
Had hij/zijn wel een arbeidscontract? (heb zo'n vermoede van niet)
Maar zo ja, is dat een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
Wanneer het een contract voor bepaalde tijd was, hoelang liep het contract dan nog door?
En zo kunnen we nog wel even door gaan........
Zonder info over deze zaak valt er gewoon niet te oordelen.
Misschien zat hij/ zij nog wel in zijn proeftijd.
Wie weet.
Niet iemand met een volledige baan.
Dus snap ik niet zo goed waarom hij/zij niet zwart zou willen werken.
Overigens heeft hij/zij zo weinig info over deze zaak gegeven dat de situatie heel moeilijk te beoordelen is.
Had hij/zijn wel een arbeidscontract? (heb zo'n vermoede van niet)
Maar zo ja, is dat een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
Wanneer het een contract voor bepaalde tijd was, hoelang liep het contract dan nog door?
En zo kunnen we nog wel even door gaan........
Zonder info over deze zaak valt er gewoon niet te oordelen.
Misschien zat hij/ zij nog wel in zijn proeftijd.
Wie weet.
Daarom schreef ik al ; er zit een luchtje aan het verhaal, of we missen de helft van de info!
Maarja, de ontslagen persoon heeft denk ik een nieuwe baan, en het druk, want nadere uitleg blijft uit.
Maarja, de ontslagen persoon heeft denk ik een nieuwe baan, en het druk, want nadere uitleg blijft uit.
Nou, bijvoorbeeld omdat het fout is, omdat het verboden is, omdat het niet deugt, omdat het ten koste gaat van diegenen die wel belasting betalen, omdat je niet aan zulke praktijken mee wenst te doen, omdat ...Dus snap ik niet zo goed waarom hij/zij niet zwart zou willen werken.
Ach, goeie argumenten.
Jij bent vast zo'n figuur die precies weet waarom je dit soort dingen niet mag doen.
Maar een beunhaas inhuurt wanneer je huis verbouwt moet worden, omdat dat toch wel lekker goedkoop is
Jij bent vast zo'n figuur die precies weet waarom je dit soort dingen niet mag doen.
Maar een beunhaas inhuurt wanneer je huis verbouwt moet worden, omdat dat toch wel lekker goedkoop is