Al sinds enige tijd promoot Radar uitgebreid haar autohulp in haar uitzendingen. Enthousiast begon ik met het invullen van de formulieren om te zien of ik voordelig verzekerd ben.
Omdat ik veel waarde hecht aan mijn privacy, ging ik op zoek naar het privacy statement toen de autohulp mij om persoonsgegevens begon te vragen.
Tot mijn grote verbazing was het enige privacy statement dat ik kon vinden die van het testpanel, en die geldt niet voor de autohulp. Toen ik hierover informeerde bij de Tros konden de medewerkers mij ook niet aan een privacy statement helpen die van toepassing was.
Een medewerker deelde mij zelfs mee: "Maar meneer, wij hebben daarvoor helemaal geen privacy statement nodig. Het is immers een dienst van Independer.nl".
Toen ik nog eens precies ging lezen wat er nu allemaal vermeld werd bij de autohulp zag ik inderdaad dat het om de vergelijking van Independer.nl gaat.
Lekker dan, mijn gegevens zijn dus al doorgestuurd aan een derde partij zonder dat ik hierover vooraf ben geinformeerd. Laat staan dat ik hiervoor mijn toestemming heb gegeven.
En de Tros is toch een publieke omroep? Ik schat de kans groot in dat de deal met Independer.nl niet met gesloten beurs is geschied. Door kenissen heb ik mij laten vertellen dat ook dat niet in de haak is.
Daarnaast komt naar mijn mening hiermee de onafhankelijkheid van zowel de autohulp als dat van het televisieprogramma Radar in het geding. Immers, zouden ze Independer.nl nu nog publiekelijk afbranden in hun uitzending als zij iets doen wat niet in de haak is? Net zoals zij bij andere bedrijven doen waarmee zij geen deal hebben?
Ik ben mijzelf eens gaan inlezen in de wet privacybescherming. Na het doorworstelen van een hele stapel PDF's kan ik niet anders concluderen dat Radar wettelijk verplicht is mij vooraf te informeren over de verwerking van de persoonsgegevens. Tevens wordt beschreven dat ik het recht heb de over mij verzamelde gegevens op te vragen ter inzage. Ook mag ik sommeren tot verwijdering.
Helaas moet ik dat dan ook bij Independer.nl gaan doen, want de kans is zeer groot dat ook zij mijn gegevens hebben opgeslagen. Na het raadplegen van hun privacy statement, wat trouwens netjes vanaf de voorpagina beschikbaar is, schrok ik opnieuw: het opvragen van mijn eigen gegevens uit hun database gaat mij 4,50 euro kosten. Verzoek tot verwijderen kost opnieuw 4,50 euro. Negen euro dus om mijzelf te laten verwijderen, of beter gezegd, uitkopen..! Belachelijk!
Naar mijn mening heeft Radar een winstoogmerk wanneer zij commerciële deals sluiten met bedrijven als Independer.nl. Als dit zo is, maken zij in de zendtijd van een publieke omroep reclame voor haarzelf en haar partners door antireclame te maken over overige bedrijven.
Wat vinden jullie hiervan? Wat voor praktijken houdt Radar er nog meer op na?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opmerkelijke praktijken van RADAR
Re: Opmerkelijke praktijken van RADAR
Nog zoiets: In de gedragsregels op het forum staat "Het e-mail adres dat u tijdens registratie voor dit forum opgeeft, wordt enkel gebruikt voor communicatie met de TROS. De TROS zal uw e-mail adres op geen enkele manier aan derden verstrekken".
Op geen enkele manieer? Wanneer ik registreer wordt mij direkt gevraagd (dat dan nog gelukkig wel) of het e-mail adres zichtbaar mag zijn. Dat zie ik niet terug in de voorwaarden.
Daarnaast zijn de E-mail adressen van enkele andere forumgebruikers tesamen met al hun geplaatste berichten en reacties gemakkelijk terug te vinden via http://www.trosradar.nl/?url=forum/memberlist.php.
Op geen enkele manieer? Wanneer ik registreer wordt mij direkt gevraagd (dat dan nog gelukkig wel) of het e-mail adres zichtbaar mag zijn. Dat zie ik niet terug in de voorwaarden.
Daarnaast zijn de E-mail adressen van enkele andere forumgebruikers tesamen met al hun geplaatste berichten en reacties gemakkelijk terug te vinden via http://www.trosradar.nl/?url=forum/memberlist.php.
Agressief, bedreigend, lasterlijk, vulgair, schadelijk, obsceen, racistisch, misleidend of anderszins ongepast
Ja en wat is nu precies de relevantie van bovenstaande quote?
Ik heb net die opgegeven link bekeken en ik moet eerlijk zeggen dat TrosRadar het keurig netjes gedaan heeft.
De email-adressen staan er alleen bij als je dit geactiveerd hebt in jouw account; deze kun je namelijk uitzetten weet je via optie profiel.
tijdens het aanmaken van je account word je zelfs keurig netjes gevraagd of je, je email adres zichtbaar wilt maken of niet.
Als jij dan op ja klikt, dan heb je er zelf voor gekozen.
Dus de klacht over Trosradar is bij deze niet terecht.
De email-adressen staan er alleen bij als je dit geactiveerd hebt in jouw account; deze kun je namelijk uitzetten weet je via optie profiel.
tijdens het aanmaken van je account word je zelfs keurig netjes gevraagd of je, je email adres zichtbaar wilt maken of niet.
Als jij dan op ja klikt, dan heb je er zelf voor gekozen.
Dus de klacht over Trosradar is bij deze niet terecht.
Kan je makkelijk aan en uit zetten.
Dat je niet oplet door vinkjes aan en uit te zetten is toch je eigen schuld .
Later wijzigen is altijd nog mogelijk zoals gezegd.
Zo gaat dat met andere forums ook .
Dat je niet oplet door vinkjes aan en uit te zetten is toch je eigen schuld .
Later wijzigen is altijd nog mogelijk zoals gezegd.
Zo gaat dat met andere forums ook .