Hallo,
De vraag is eigenlijk simpel: welke persoonlijke gegevens kunnen bedrijven verplicht vragen voor een online aankoop?
Ik wilde namelijk online een concertkaartje bestellen bij de Leidse Stadsgehoorzaal en moest tot m'n verbazing een account aanmaken. Ik ben gewend de optie te krijgen eenmalig de benodigde informatie te verstrekken of een account aan te maken. Op zich niet erg, maar ik heb geen zin om verplicht overal accounts te moeten aanmaken, ik wil de keuze hebben. Bij het invullen van de gegevens werd ik geirriteerd. Er werd verplicht om het volledig adres gevraagd, terwijl alleen bij aankoop langer dan 7 dagen voor de voorstelling de kaarten op worden gestuurd. In dit geval is dat niet nodig en kan ik ze gewoon bij de kassa ophalen, dus waarom verplicht mijn adresgegevens? Ik kan me voorstellen dat het gewoon niet goed werkt en er dus altijd vanuit wordt gegaan dat die nodig zijn voor bezorging, maar er werd ook verplicht een telefoonnummer op te geven. Ze hebben mijn nummer nergens voor nodig en ik wil ook niet dat die overal staat. Zeker niet als ik nergens kan vinden hoe zij met mijn gegevens omgaan.
Nou kan het zijn dat dit allemaal legaal is en volgens de regels, dan is het alleen naar mijn mening niet klantvriendelijk door verplicht een account aan te laten maken met allerlei gegevens, alleen om een concertkaartje online te betalen.
Overigens zag ik na een korte zoektocht dat veel meer websites voor concertkaartjes dit principe hanteren: je moet een account aanmaken om een kaartje te kunnen bestellen.
Ik heb wat gezocht hier en daar maar kon niet duidelijke regelgeving vinden over de persoonsgegevens van klanten die online aankopen doen. Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt.
Mvg, Sander
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Persoonlijke gegevens bij online aankoop
Re: Persoonlijke gegevens bij online aankoop
Ik ga ervan uit dat bijvoorbeeld het telefoonnummer handig kan zijn om u te bereiken bij het niet doorgaan van de voorstelling.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het theater enige zekerheid wil hebben dat de kaarten ook daadwerkelijk afgenomen worden op de avond van de voorstelling, en dat men daarom extra gegevens vraagt.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het theater enige zekerheid wil hebben dat de kaarten ook daadwerkelijk afgenomen worden op de avond van de voorstelling, en dat men daarom extra gegevens vraagt.
-
MAXIEM
SndrP
Eigenlijk ben je je eigen maat. Wat je niet kwijt wil, dat wil je niet kwijt. Het is dus altijd een afweging: wat is het me waard om in mijn behoefte te voorzien. In feite is daar dus geen wet voor nodig. Het wordt natuuurlijk wat anders als de overheid het liefst het vel van je vingertoppen in een databank wil opbergen. Dan zijn er ter bescherming van de burger wel wetten nodig.
Maxiem.
Eigenlijk ben je je eigen maat. Wat je niet kwijt wil, dat wil je niet kwijt. Het is dus altijd een afweging: wat is het me waard om in mijn behoefte te voorzien. In feite is daar dus geen wet voor nodig. Het wordt natuuurlijk wat anders als de overheid het liefst het vel van je vingertoppen in een databank wil opbergen. Dan zijn er ter bescherming van de burger wel wetten nodig.
Maxiem.
Vaak moeten deze kaartjes direct betaald worden via bv iDeal, in dat geval maakt het toch niet uit of de kaartjes wel of niet afgehaald / gebruikt worden. Zolang ze maar betaald zijn.riddert schreef:Daarnaast kan ik me voorstellen dat het theater enige zekerheid wil hebben dat de kaarten ook daadwerkelijk afgenomen worden op de avond van de voorstelling, en dat men daarom extra gegevens vraagt.
Onnodig een account moeten aanmaken kan ik me nog voorstellen dat het vervelend is. Maar het geven van NAW vind ik niet zo raar, inderdaad ook voor als de voorstelling niet door zou gaan o.i.d.
Ze mogen m'n e-mailadres gebruiken om belangrijke informatie te sturen, zoals ze nu al doen met je account en achteraf de betalingsbevestiging. Ik kan me wel voorstellen dat andere mensen liever gebeld worden, maar dat zou dan optioneel kunnen zijn.riddert schreef:Ik ga ervan uit dat bijvoorbeeld het telefoonnummer handig kan zijn om u te bereiken bij het niet doorgaan van de voorstelling.
Ik ben het hier wel mee eens, ik zou de kaartjes ook telefonisch kunnen bestellen, grote kans dat ik dan niet alles op moet geven. Maar ja, via internet is de meest handige manier.MAXIEM schreef:SndrP
Maxiem.
Oke bedankt voor jullie reacties, ik meende een keer iets opgepikt te hebben dat je niet altijd dit soort gegevens zomaar op hoeft te geven, maar ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen of gehoord. Maar goed het is dus verder niet echt aan regels gebonden.Emmy75 schreef:Onnodig een account moeten aanmaken kan ik me nog voorstellen dat het vervelend is. Maar het geven van NAW vind ik niet zo raar, inderdaad ook voor als de voorstelling niet door zou gaan o.i.d.
Mvg, Sander