| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PostNL: envelop opengescheurd, inhoud verdwenen.
PostNL: envelop opengescheurd, inhoud verdwenen.
Vandaag kreeg ik een goed vastgeplakte luchtkussenenvelop zonder inhoud. De envelop was in de hoek gescheurd. De envelop was niet gestempeld, er zat ook geen briefje bij van PostNl zelf. Ik zag wel dat de afzender zorg besteed heeft aan de verpakking en de envelop keurig naar het postkantoor had gebracht om hem daar te laten frankeren.
Direct PostNL gebeld en met toestemming van de afzender mocht ik een aanvraag voor onderzoek doen. Tevens vroeg ik waar de verantwoordelijkheden liggen mocht de inhoud niet gevonden worden of flink beschadigd zijn. De medewerker reageerde nogal fel: Nou, in ieder geval niet bij ons, dat moet u met de afzender uitvechten.
Ik begrijp er niets van. Ik betaal voor een dienst van PostNL, vervolgens vliegt de inhoud van de envelop er bij de sorteermachines uit (meest waarschijnlijke volgens medewerker klantenservice zelf) want de post gaat er met een vaart van 80 km per uur doorheen, en vervolgens is de afzender aansprakelijk?
De medewerker gaf aan dat volgens de voorwaarden hen geen blaam treft en geen aansprakelijkheid, maar hoe dat juridisch zat weet hij niet. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit dan wel juridisch in elkaar steekt? Je geeft de post toch uit handen aan PostNL voor een correcte bezorging, dan neem ik aan dat de verantwoording van de verwerking van de post ook bij hen ligt en niet bij afzender/ontvanger! Ik wil graag weten of ik mij er in moet berusten of dat ik toch een poot heb om op te staan.
Direct PostNL gebeld en met toestemming van de afzender mocht ik een aanvraag voor onderzoek doen. Tevens vroeg ik waar de verantwoordelijkheden liggen mocht de inhoud niet gevonden worden of flink beschadigd zijn. De medewerker reageerde nogal fel: Nou, in ieder geval niet bij ons, dat moet u met de afzender uitvechten.
Ik begrijp er niets van. Ik betaal voor een dienst van PostNL, vervolgens vliegt de inhoud van de envelop er bij de sorteermachines uit (meest waarschijnlijke volgens medewerker klantenservice zelf) want de post gaat er met een vaart van 80 km per uur doorheen, en vervolgens is de afzender aansprakelijk?
De medewerker gaf aan dat volgens de voorwaarden hen geen blaam treft en geen aansprakelijkheid, maar hoe dat juridisch zat weet hij niet. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit dan wel juridisch in elkaar steekt? Je geeft de post toch uit handen aan PostNL voor een correcte bezorging, dan neem ik aan dat de verantwoording van de verwerking van de post ook bij hen ligt en niet bij afzender/ontvanger! Ik wil graag weten of ik mij er in moet berusten of dat ik toch een poot heb om op te staan.
Re: PostNL: envelop opengescheurd, inhoud verdwenen.
In principe is het een zaak tussen de afzender en postNL en staat u als geadresseerde erbuiten.Jerl74 schreef:Ik wil graag weten of ik mij er in moet berusten of dat ik toch een poot heb om op te staan.
Een afzender heeft ook een keuze om een pakketje verzekerd te verzenden tegen bijbetaling van een bepaalde meerprijs. Als deze daar niet voor kiest, kiest de afzender ervoor zelf het risico te dragen van het niet aankomen of beschadigen van de inhoud. Voor wat betreft de inhoud denk ik dat een afzender er weinig mee kan als deze er zelf voor kiest niet verzekerd te versturen.
Rest een ander mogelijk leuk discussiepunt. Met zou kunnen beargumenteren dat postnl de met afzender gesloten overeenkomst niet is nagekomen. Dan zou de discussie kunnen gaan over de kosten van versturen (de postzegel). Dat is nu niet gauw een bedrag om voor naar de rechter te gaan. Bovendien is het niet aan te tonen dat de envelop zonder inhoud is aangekomen. Dat kan een ontvanger ook zelf hebben gedaan. Dat is het het woord van de een tegen het woord van de ander.
Je zou aangifte kunnen doen bij de politie. In Nederland is het briefgeheim opgenomen in een grondrecht en het schenden hiervan is een misdrijf. Maar dat zou ik zou eerst het onderzoek van PostNL afwachten omdat ik verwacht dat de politie hier geen onderzoek naar gaat voeren.
Soms kun je beroepen op de derde-begunstigden regel en zo toch een partij aansprakelijk stellen waar je geen overeenkomst mee hebt.
Het is de verzender die betaald heeft voor een dienst van PostNL, want hij heeft de envelop gefrankeerd. Waarom denk je dat jij er voor hebt betaald?Jerl74 schreef:Ik betaal voor een dienst van PostNL, vervolgens vliegt de inhoud van de envelop er bij de sorteermachines uit (meest waarschijnlijke volgens medewerker klantenservice zelf) want de post gaat er met een vaart van 80 km per uur doorheen, en vervolgens is de afzender aansprakelijk?
Het is de postwet van kracht. Daardoor wordt de aansprakelijkheid van vervoerders beperkt. Maar ze zijn wel aansprakelijk.Jerl74 schreef:De medewerker gaf aan dat volgens de voorwaarden hen geen blaam treft en geen aansprakelijkheid, maar hoe dat juridisch zat weet hij niet.
Soms kun je beroepen op de derde-begunstigden regel en zo toch een partij aansprakelijk stellen waar je geen overeenkomst mee hebt.
Hartelijk dank voor de snelle reacties. Het betreft een artikel wat ik heb gekocht en waarvoor ik een postzegel aan verzendkosten extra heb betaald. Vandaar mijn reactie dat ik zelf betaald heb. De afzender heeft niet gekozen voor verzekerd verzenden, ik heb zelf gekozen voor brievenbuspost.
Maar dan nog neemt dit niet weg dat volgens mijn mening PostNL verantwoordelijk is. Je hebt als afzender/geadresseerde geen enkel invloed op de processen uitgevoerd bij PostNL. Je heb er vertrouwen in dat het aankomt, ook met postzegel. Anders betekent het dat je het beste aangetekend kan laten verzenden, ook al kost dit flink meer. Gaan ze beter hun best doen als je 7 euro betaald of maar 50 cent? Gaan aangetekende poststukken niet door de sorteermachine?
Dat discussiepunt wat u aanhaalt Emmy75 is inderdaad een leuke. Het gaat om het vertrouwen wat je hebt, dat het goed en heel aankomt. Mijn woord tegen die van de verzender of PostNL, daar draait het toch op uit in the end. En dan heb ik geen bewijs.
Je zou haast bij de voordeur moeten gaan liggen met een camera op filmstand, zodra de postbode de brief in de brievenbus gooit heb jij op de camera bewijs dat hij beschadigt aankwam. Krom zit het in elkaar vind ik.
Vaak zie je op marktplaats onder advertenties staan: ik ben niet verantwoordelijk voor het niet aankomen van het artikel. De keuze voor het verzenden ligt dan bij de koper/geadresseerde. De verzender draagt m.i met deze tekst de verantwoordelijkheid over op de koper. Maar zo zal het vast juridisch gezien niet werken. Jij als verkoper bepaalt dus de manier van verzenden begrijp ik dat goed?Ik heb wel wat geleerd. Ik kies nu veel sneller voor aangetekend verzenden. Dan kost het maar wat meer. Voor nu het onderzoek bij PostNL afwachten.
Ik heb trouwens via PayPal betaald, maar niet via een betaalverzoek. Misschien kan ik daar nog wat mee doen.
Maar dan nog neemt dit niet weg dat volgens mijn mening PostNL verantwoordelijk is. Je hebt als afzender/geadresseerde geen enkel invloed op de processen uitgevoerd bij PostNL. Je heb er vertrouwen in dat het aankomt, ook met postzegel. Anders betekent het dat je het beste aangetekend kan laten verzenden, ook al kost dit flink meer. Gaan ze beter hun best doen als je 7 euro betaald of maar 50 cent? Gaan aangetekende poststukken niet door de sorteermachine?
Dat discussiepunt wat u aanhaalt Emmy75 is inderdaad een leuke. Het gaat om het vertrouwen wat je hebt, dat het goed en heel aankomt. Mijn woord tegen die van de verzender of PostNL, daar draait het toch op uit in the end. En dan heb ik geen bewijs.
Je zou haast bij de voordeur moeten gaan liggen met een camera op filmstand, zodra de postbode de brief in de brievenbus gooit heb jij op de camera bewijs dat hij beschadigt aankwam. Krom zit het in elkaar vind ik.
Vaak zie je op marktplaats onder advertenties staan: ik ben niet verantwoordelijk voor het niet aankomen van het artikel. De keuze voor het verzenden ligt dan bij de koper/geadresseerde. De verzender draagt m.i met deze tekst de verantwoordelijkheid over op de koper. Maar zo zal het vast juridisch gezien niet werken. Jij als verkoper bepaalt dus de manier van verzenden begrijp ik dat goed?Ik heb wel wat geleerd. Ik kies nu veel sneller voor aangetekend verzenden. Dan kost het maar wat meer. Voor nu het onderzoek bij PostNL afwachten.
Ik heb trouwens via PayPal betaald, maar niet via een betaalverzoek. Misschien kan ik daar nog wat mee doen.
Jij als verkoper bepaalt dus de manier van verzenden begrijp ik dat goed?I
De verkoper wil niet opgezadeld worden met bijv. brievenbuspost die niet aankomt of niet aangetekende pakketjes die verdwijnen (of waarvan beweerd wordt dat het niet is aangekomen). De verkoper/verzender is in principe verantwoordelijk en kan evt. een onderzoek instellen.
De verkoper dekt zich zoveel mogelijk in en kan dus idd eisen "of je komt het halen of het wordt aangetekend verzonden". Het risico van op een andere manier van verzenden legt hij dan bij de koper neer.
De verkoper wil niet opgezadeld worden met bijv. brievenbuspost die niet aankomt of niet aangetekende pakketjes die verdwijnen (of waarvan beweerd wordt dat het niet is aangekomen). De verkoper/verzender is in principe verantwoordelijk en kan evt. een onderzoek instellen.
De verkoper dekt zich zoveel mogelijk in en kan dus idd eisen "of je komt het halen of het wordt aangetekend verzonden". Het risico van op een andere manier van verzenden legt hij dan bij de koper neer.
Heeft de verkoper in het lijstje aangegeven dat het risico tijdens verzending dan wel voor jouw rekening kwam?Jerl74 schreef:De afzender heeft niet gekozen voor verzekerd verzenden, ik heb zelf gekozen voor brievenbuspost.
Zoals eerder aangegeven beperkt de postwet de aansprakelijkheid van PostNL enorm. Van hen kun je hooguit rekenen op zoveel cent per kilo.Jerl74 schreef:Maar dan nog neemt dit niet weg dat volgens mijn mening PostNL verantwoordelijk is.
-
PostNL Webcare
Beste Jerl74,
Namens PostNL mijn excuses voor het ontvangen van een beschadigde envelop zonder inhoud.
Emmy75 heeft gelijk. De afzender heeft de zending bij PostNL aangeboden voor vervoer. De afzender heeft ons dus betaald voor het leveren van een dienst.
Onze aansprakelijkheid is vastgelegd in de Postwet. De volgende tekst is een deel uit de Postwet:
4.6. Aansprakelijkheid verlener van de universele postdienst
Artikel 29
1. Een verlener van de universele postdienst is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van binnenlandse poststukken slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van vervoer waarbij een poststuk volgens daartoe in de algemene voorwaarden van het postvervoerbedrijf te stellen regels wordt geregistreerd.
2. De aansprakelijkheid bedoeld in het eerste lid bestaat niet indien de schade uitsluitend het gevolg is van een of meer van de volgende omstandigheden:
a. de aard of een gebrek van het vervoerde zelf;
b. onvoldoende verpakking van het vervoerde door een ander dan een verlener van de universele postdienst of diens ondergeschikten;
c. een oorzaak die aan de afzender kan worden toegerekend;
d. een oorlogshandeling of een gewapend conflict;
e. aanhouding op last van daartoe bevoegd gezag.
3. Vorderingen kunnen slechts worden ingediend door de afzender. Indien de schade is geleden door een ander dan de afzender, is de afzender van rechtswege bevoegd ten behoeve van die ander, hetzij op eigen naam hetzij als diens vertegenwoordiger, de vordering in te stellen.
Namens PostNL mijn excuses voor het ontvangen van een beschadigde envelop zonder inhoud.
Emmy75 heeft gelijk. De afzender heeft de zending bij PostNL aangeboden voor vervoer. De afzender heeft ons dus betaald voor het leveren van een dienst.
Onze aansprakelijkheid is vastgelegd in de Postwet. De volgende tekst is een deel uit de Postwet:
4.6. Aansprakelijkheid verlener van de universele postdienst
Artikel 29
1. Een verlener van de universele postdienst is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van binnenlandse poststukken slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van vervoer waarbij een poststuk volgens daartoe in de algemene voorwaarden van het postvervoerbedrijf te stellen regels wordt geregistreerd.
2. De aansprakelijkheid bedoeld in het eerste lid bestaat niet indien de schade uitsluitend het gevolg is van een of meer van de volgende omstandigheden:
a. de aard of een gebrek van het vervoerde zelf;
b. onvoldoende verpakking van het vervoerde door een ander dan een verlener van de universele postdienst of diens ondergeschikten;
c. een oorzaak die aan de afzender kan worden toegerekend;
d. een oorlogshandeling of een gewapend conflict;
e. aanhouding op last van daartoe bevoegd gezag.
3. Vorderingen kunnen slechts worden ingediend door de afzender. Indien de schade is geleden door een ander dan de afzender, is de afzender van rechtswege bevoegd ten behoeve van die ander, hetzij op eigen naam hetzij als diens vertegenwoordiger, de vordering in te stellen.
-
MAXIEM
Jerl74
Het kan ook nog zo zijn, dat de postbezorger (postbode mag je tegenwoordig niet meer zeggen) bewust danwel onbewust de enveloppe door de verkeerde brievenbus gedouwd heeft (dat schijnt de laatste tijd gezien de berichten op de diverse consumentensites nogal frequent voor te komen) en pas daarna een onsje lichter bij jou terecht is gekomen (als je begrijpt wat ik bedoel).
Maxiem.
Het kan ook nog zo zijn, dat de postbezorger (postbode mag je tegenwoordig niet meer zeggen) bewust danwel onbewust de enveloppe door de verkeerde brievenbus gedouwd heeft (dat schijnt de laatste tijd gezien de berichten op de diverse consumentensites nogal frequent voor te komen) en pas daarna een onsje lichter bij jou terecht is gekomen (als je begrijpt wat ik bedoel).
Maxiem.
Hartelijk dank voor de reacties, ook voor de uitleg van PostNL zelf. Ik begrijp dat wettelijk gezien dus de afzender de verantwoordelijke is, ook al geeft ze het pakketje heel af aan een postkantoor.
En ik begrijp helemaal wat je bedoelt Maxiem, dat kan er idd ook gebeurt zijn. Er zijn genoeg oneerlijke mensen op de wereld helaas. Alfatrion, de afzender heeft het risico van verzenden niet expliciet aan mij aangegeven in haar advertentie. Nu ik weet hoe dit in elkaar steekt weet ik wel wat ik in het vervolg doe: alle enveloppen compleet dichtsealen met plakband rondom en in de advertentie aangeven dat het alleen aangetekend verzonden wordt of opgehaald kan worden. Echt nooit geweten: ik heb zelf dan ook en aantal keren flink risico gelopen.
Hoe dan ook, ik heb inmiddels toestemming van de afzender om een navraagonderzoek op te starten en de papieren inmiddels in huis liggen. Dan is het maar afwachten en hopen dat er nog wat gevonden wordt.
En ik begrijp helemaal wat je bedoelt Maxiem, dat kan er idd ook gebeurt zijn. Er zijn genoeg oneerlijke mensen op de wereld helaas. Alfatrion, de afzender heeft het risico van verzenden niet expliciet aan mij aangegeven in haar advertentie. Nu ik weet hoe dit in elkaar steekt weet ik wel wat ik in het vervolg doe: alle enveloppen compleet dichtsealen met plakband rondom en in de advertentie aangeven dat het alleen aangetekend verzonden wordt of opgehaald kan worden. Echt nooit geweten: ik heb zelf dan ook en aantal keren flink risico gelopen.
Hoe dan ook, ik heb inmiddels toestemming van de afzender om een navraagonderzoek op te starten en de papieren inmiddels in huis liggen. Dan is het maar afwachten en hopen dat er nog wat gevonden wordt.
Dan kun je wenden tot de verkoper.Jerl74 schreef:Alfatrion, de afzender heeft het risico van verzenden niet expliciet aan mij aangegeven in haar advertentie.
Artikel 5 lid 1 BW schreef:In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
(Onder het begrip zaak vallen de onroerende zaak (huis) en producten.)Artikel 7:10 lid 1 BW schreef:De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
Artikel 7:11 BW schreef:Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.
Artikel 7:6 BW schreef:
- Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
- Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 11, 12, 13, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.
Ik heb wel het idee dat het hier geen consumentenkoop betreft maar een soort van "marktplaatskoop" particulieren dus.alfatrion schreef:Dan kun je wenden tot de verkoper.Jerl74 schreef:Alfatrion, de afzender heeft het risico van verzenden niet expliciet aan mij aangegeven in haar advertentie.
Nu is de verzender volgens mij nog steeds wel verantwoordelijk en zou deze ook de verplichting moeten nakomen.
Die indruk had ik ook. Het gevolg zou dan zijn het dwingende karakter van de wet af gaat. Maar TS schrijft dat dit hier niet is gebeurt.
Het betreft inderdaad een particuliere verkoop. Maakt dat de zaak nog anders?
Laatst gewijzigd door Jerl74 op 16 apr 2012 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als de verkoper wel heeft aangegeven dat als er onderweg iets met het pakketje gebeurde, in negatieve zin, dit voor jouw rekening zou komen.
@ Alfatrion, als ik het goed begrijp, is het dan wél mogelijk om bij particuliere aankopen het risico van verzenden over te dragen op de koper, puur en alleen door het te vermelden onderaan de advertentie?
Juist. Artikel 7:6 BW valt dan weg. Om van een consumenten te kunnen spraken moet er een professionele verkoper zijn en een leek als koper.
Helaas komt het veel vaker voor.
Op Ebay heb ik bij 2 verkopers een usb-stick gekocht in de vorm van een auto afstand bediening. De verkoper heeft ze keurig geregistreerd verzonden (Hong Kong Post) beide enveloppen zijn opengescheurd door de brievenbus geleverd. De cadgets waren weg. Ik heb een klacht gemaakt op PostNL, het enige wat hierop volgde was een telefoontje met excuus. Daarna heb ik de enveloppen met de klacht naar PostNL klantenservice in Leeuwarden gestuurd. ?Compleet met omschrijving van het artikel met foto. Het resultaat hier is; een schriftelijke excuusbrief.
Volgens mij vallen de leuke artikelen bij de sorteermachine in een bad waardoor ze volledig oplossen in de lucht.
Alle verhalen van vroeger over post die na jaren nog werd bezorgd, zij volgens mij nu "verhalen van vroeger".
De service van PostNL is hierin helemaal niets.
Op Ebay heb ik bij 2 verkopers een usb-stick gekocht in de vorm van een auto afstand bediening. De verkoper heeft ze keurig geregistreerd verzonden (Hong Kong Post) beide enveloppen zijn opengescheurd door de brievenbus geleverd. De cadgets waren weg. Ik heb een klacht gemaakt op PostNL, het enige wat hierop volgde was een telefoontje met excuus. Daarna heb ik de enveloppen met de klacht naar PostNL klantenservice in Leeuwarden gestuurd. ?Compleet met omschrijving van het artikel met foto. Het resultaat hier is; een schriftelijke excuusbrief.
Volgens mij vallen de leuke artikelen bij de sorteermachine in een bad waardoor ze volledig oplossen in de lucht.
Alle verhalen van vroeger over post die na jaren nog werd bezorgd, zij volgens mij nu "verhalen van vroeger".
De service van PostNL is hierin helemaal niets.