LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL schade kan alleen gemeld worden door afzender

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Emiel888

PostNL schade kan alleen gemeld worden door afzender

Ongelezen bericht door Emiel888 »

Ik heb recentelijk een (dure vintage) poster besteld in Frankrijk. De koker waarin hij zat was de hij beschadigd geraakt in Nederland, waardoor ook de poster beschadigd is. Ik heb een klacht ingediend bij PostNL (hun schuld), alle relevante info. gegeven en nu wijzen ze het simpel weg van de hand door te zeggen dat de afzender een klacht moet indienen.

Hun stellingname is dat de afzender betaald heeft en alleen hij een klacht kan indienen en als er eventueel schadevergoeding uitbetaald wordt, hij die ook ontvangt.

Mijn vraag is kan dit zo maar? In mij opinie proberen ze zoveel mogelijk verantwoordelijkheid af te schuiven en het zo moeilijk mogelijk te maken een schadevergoeding te krijgen.

Ik vindt hun beleid ook niet kloppen. Ik ben de opdrachtgever! Ik heb namelijk reeds betaald voor het item en de verzendkosten. De afzender stuurt (inmiddels mijn) item aan mij en betaalt verzendkosten met geld waar ik ook reeds voor betaald heb.

Vervolgens heb ik schade, maar ALS er schadevergoeding uitgekeerd wordt, gaat dat naar de afzender en moet ik maar hopen dat ik het dan van hem terugkrijg! (iemand die totaal niet ken en zijn geld allang heeft)

Ik vind dit een rare logica en een vreemd beleid. Is dit legaal? Kunnen ze zulke regels maken? Hebben ze geen verantwoordelijkheid naar mij, de opdrachtgever, afnemer en betaler van hun dienst?

Moet PostNL niet gedwongen worden dit beleid te veranderen? Als ontvanger kan je overal achteraan lopen en heb je nergens recht op terwijl ik de koper ben van hun dienst.

Er worden miljoen pakketten verstuurd en er zijn vast (tien)duizenden mensen die dezelfde problemen ervaren.

Wat kan ik hieraan doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jul 2017 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

scontra

Re: PostNL schade kan alleen gemeld worden door afzender

Ongelezen bericht door scontra »

Emiel888 schreef:Ik heb recentelijk een (dure vintage) poster besteld in Frankrijk. De koker waarin hij zat was de hij beschadigd geraakt in Nederland, waardoor ook de poster beschadigd is.
V
@emiel888,

Op welke gronden kunt u deze bewering waarmaken !!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe vervelend ook, juridisck klopt de uitleg van Postnl helemaal. De schade moet u verhalen bij de verzender.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

PostNL handelt hier correct, zij hebben een overeenkomst met de Franse vervoerder en die weer met de afzender. U bent als ontvanger helaas geen partij voor PostNL.
U dient contact op te nemen met de verzender en (indien betaald met Paypal) een dispuut te starten.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Emiel888 schreef: Vervolgens heb ik schade, maar ALS er schadevergoeding uitgekeerd wordt, gaat dat naar de afzender en moet ik maar hopen dat ik het dan van hem terugkrijg! (iemand die totaal niet ken en zijn geld allang heeft.

Wat kan ik hieraan doen?
U moet contact opnemen met de verzender van de poster. Die is verantwoordelijk voor de poster totdat deze bij u is afgeleverd. De verzender van de poster moet het geld aan u terug overmaken en de verzenden van de poster moet het daarna maar met PostNL uitvechten. PostNL heeft de poster waarschijnlijk beschadigd, maar dit is niet uw probleem. Als ik u was zou ik contact opnemen met de verkoper en hem zeggen dat de poster beschadigd is aangekomen en uw geld terug wil.

Verwijderd

scontra schreef: Op welke gronden kunt u deze bewering waarmaken !!
Dat doet helemaal niet ter zake waar de poster beschadigd is. Verkoper is hier verantwoordelijk voor, of de poster nou in Frankrijk of in Nederland beschadigd is door de post.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vindt hun beleid ook niet kloppen. Ik ben de opdrachtgever! Ik heb namelijk reeds betaald voor het item en de verzendkosten. De afzender stuurt (inmiddels mijn) item aan mij en betaalt verzendkosten met geld waar ik ook reeds voor betaald heb.
Jij bent voor de post helemaal geen opdrachtgever. Dat is degene die de poster verzendt. Die is en blijft verantwoordelijk dat jouw bestelde poster netjes bij jou wordt bezorgd.

Als de poster niet goed aankomt, dan moet de verzender dat oplossen. Jij kunt immers niet nagaan of het probleem bij de post ligt of bij de ondeugdelijke verpakking die de verzender.

Emiel888

scontra schreef:
Emiel888 schreef:Ik heb recentelijk een (dure vintage) poster besteld in Frankrijk. De koker waarin hij zat was de hij beschadigd geraakt in Nederland, waardoor ook de poster beschadigd is.
V
@emiel888,

Op welke gronden kunt u deze bewering waarmaken !!
Op grond van het feit dat de poster in een koker verzonden is. Bij aankomst in Amsterdam is er een barcode sticker opgeplakt, waarna de koker (en inhoud) beschadigd is geraakt. Een kant van de koker is volledig afgescheurd (met een heftruck overheen gereden?), inclusief de Amsterdam barcode sticker. Daardoor weet ik dat dit in Nederland gebeurd is. Hierna hebben ze de beschadigde kant weer dichtgeplakt met plakband en er een sticker op geplakt hebben met de tekst "helaas is uw poststuk...beschadigd...excuses voor het ongemak."

PostNL is dus overduidelijk verantwoordelijk voor de schade, maar verantwoording nemen ho maar!

Emiel888

O en trouwens ALS je al schadevergoeding zou krijgen , dan keren ze dit uit aan de verzender en niet aan de ontvanger (degene die de schade heeft). Dus daar kan je dan ook nog eens achteraan gaan!

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

PostNL moet rekening houden met belangen van derden en onder omstandigheden kan ze door derden aansprakelijk gesteld worden. Echter, er zijn dan wel een aantal hordes te nemen. Als het product niet aangetekend of verzekerd is verstuurd, dan hoeven ze eenvoudigweg geen vergoeding te betalen (ja paar cent per kilo).
Emiel888 schreef:Ik ben de opdrachtgever!
In die overeenkomst is PostNL niet de opdrachtnemer. In beginsel meldt jij je bij de verkoper, die de schade moeten vergoeden.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U kunt er natuurlijk voor kiezen om PostNL aansprakelijk te stellen (ogv 6:162 BW)

Echter blijft de verkoper (en niet de verzendmaatschappij) verantwoordelijk dat u een onbeschadigde poster ontvangt.

Anduril.tr

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Bob Schurkjens schreef:Hoe vervelend ook, juridisch klopt de uitleg van Postnl helemaal. De schade moet u verhalen bij de verzender.
Het mag juridisch wel kloppen, maar maatschappelijk kloppen doet het niet. De ontvanger is de gedupeerde en zou - net als in sommige buitenlanden - een klacht moeten kunnen indienen om schadevergoeding te eisen. De verzender treft geen blaam en is (vanuit het buitenland) niet in staat een klacht bij PostNL in te dienen.

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

@andura: als u hierin iets wilt veranderen, moet u bij de politiek zijn, dus begin een petitie om het op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Costnix schreef:@andura: als u hierin iets wilt veranderen, moet u bij de politiek zijn, dus begin een petitie om het op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen.
Politiek? Er is geen wet die PostNL verbiedt dat de ontvanger ook een claim zou kunnen indienen. Los dat het natuurlijk erg logische is dat enkel de afzender een claim kan indienen immers is hij de opdrachtgever. PostNL heeft geen overeenkomst met de ontvanger.

De buitenlandse verzender kan gewoon een claim indienen. Het is niet aan PostNL om uit te zoeken wie terecht een claim mag indienen de ontvanger of de verzender.

Annemieke67

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

De verzender in uw geval verkoper, kan wel gewoon een klacht indienen! Verkoper blijft ook verantwoordelijk voor het pakket, zie bij mijn topic over "pakket niet ontvangen DHL zegt is bezorgd" daarin wordt ook steeds aangegeven dat verkoper verantwoordelijk is. U moet uw schade dus aan verkoper melden en daar dus aangeven dat u of uw geld terug wilt, bewijs genoeg met foto's als het inderdaad zo beschadigd is, en wat verkoper dan met PostNL regelt is hun zaak. U heeft recht op een onbeschadigd product. Succes, ik weet hoe vervelend het is. Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen en heb ik mijn geld terugekregen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Emiel888 schreef: Ik vindt hun beleid ook niet kloppen. Ik ben de opdrachtgever! Ik heb namelijk reeds betaald voor het item en de verzendkosten. De afzender stuurt (inmiddels mijn) item aan mij en betaalt verzendkosten met geld waar ik ook reeds voor betaald heb.
Lees deze tekst nog eens heel goed en je zult ineens doorhebben dat er iets niet klopt in deze tekst. Hint: aan wie van PostNL heb jij de opdracht gegeven?

Verwijderd

Emiel888 schreef: PostNL is dus overduidelijk verantwoordelijk voor de schade, maar verantwoording nemen ho maar!
Dat zal zijn, maar dat is iets tussen de verzender en PostNL. U moet uw geld terugvragen bij de verzender. De verzender moet het dan met PostNL uitvechten. Maar ik begrijp uit uw relaas dat verzender niet van plan is u uw geld terug te geven?

Gesloten