Ik heb vandaag mijn contract ontvangen van een bijbaantje waar ik laatst voor ben aangenomen. Het is een baantje als service-medewerker bij een leasebedrijf. De werkzaamheiden bestaan uit het ophalen van leaseauto's ergens in Nederland, deze naar een centraal punt brengen en schoonmaken en aftanken. Nu las ik net het contract door en daar staat dit:
Indien werknemer bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan werkgever of aan een derde jegens wie werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is werknemer te dier zake jegens werkgever aansprakelijk voor zover werknemer te dier zake verzekerd is. Werknemer zal daartoe op eerste verzoek van werkgever de benodigde verzekeringsgegevens verstrekken. Indien de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van werknemer is werknemer ten allen tijde aansprakelijk.
Werknemer zal de schade vergoeden in termijnen van maximaal 1/5 deel van zijn bruto maandsalaris. Bij beëindiging van het dienstverband is de schade in haar geheel opeisbaar
Wat betekent dit nou eigenlijk?
Moet ik opdraaien voor schade aan de wagens van het bedrijf bij zowel mijn schuld als die van iemand anders? Wat voor verzekering zou ik moeten hebben?
Is dit gebruikelijk?
Dag Airpower,
Wat ik er uit lees is, dat je ten alle tijde aansprakelijk bent. Ik zou als de wie de weer ga kontakt opnemen met je verzekeraar en hem je quote laten beoordelen. Groeten, Ton.