LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SozaWe Schuldsanering: Zomaar eruit gooien zonder IB verzek?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ernst2

SozaWe Schuldsanering: Zomaar eruit gooien zonder IB verzek?

Ongelezen bericht door ernst2 »

Weet iemand hoe dat zit omtrendt een WA inboedelverzekering inzake schuldsanering? Ik bedoel er wordt wel gezegd dat je het moet hebben maar is dat ook wel zo en waar is dat vastgelegd in de Gemeentewet danwel Algemene wet dat zoiets zonder uitzondering verplicht is .

(whatabout dat je mischien nooit een WA inboedelverzekering hebt gehad omdat je inboedel toch maar een kwartje waard is..)

En kan/mag dat zomaar een reden zijn bij vraag en bewijs zoals " waar staat dat dan naast uw eigen gemaakte regel in de wet " Sozawe zonder pardon en zonder enige verantwoording verder af te leggen je verder niet in behandeling wilt nemen.

Zonee, waar kun je vervolgens je "recht' halen? Ombudsman?

vladja

Re: SozaWe Schuldsanering: Zomaar eruit gooien zonder IB verzek?

Ongelezen bericht door vladja »

Uw vraag is wat warrig.

U hdeeft geen inboedelverzekering en geen AVP (=wettelijke aansprakelijkheidsverzekering particulieren, zoiets als de WA-verzekering voor uw auto)?

En u bent de schuldsanering uitgegooid of wil men uw aanvraag voor schuldsanering niet in behandeling nemen?

Vladja

ernst2

Ongelezen bericht door ernst2 »

Ik dacht dat de vraag duidelijk was. :?

Ja..ik had geen IB verzekering en het andere ook niet.
Geen IB afgesloten(nooit niet) omdat ik de maandelijkse kosten toen niet al vond opwegen tot wat ik had staan.En dat blijkt maar weer zoveel jaren later want er is nooit ingebroken en ik heb dus meer dan 10 jaar x 12 maanden...€€€ uitgespaard. :lol:

Maar goed nu zegt men dat ik het wel moet hebben wil ik geholpen worden,en ik geef aan waarom ik het niet nodig acht omdat mijn inboedel verhoudingsgewijs(baten/kosten) niks meer waard is en en ik dus eigenlijk alleen maar een overbodige kostenpost erbij haal. En aangezien ze wel vinden dat zus en zo kan worden opgezegd zoals mijn internet waarmee ik dagelijks werk, etc.. ( U kunt toch een type machine kopen?....) mijn rechtsbijstandverzekering etc ( dat heeft u toch niet nodig rechtsbijstand..) terwijl die kostenposten bij elkaar +/- € 60,- is. per maand is het natuurlijk de grootste onzin om zo te redeneren alleen maar om jezelf te horen praten als Sozawe medewerker.

Mijn ZF is bijvoorbeeld veel hoger,bijna het dubbele, en dat moet gehandhaafd blijven vinden omdat...tja je weet maar nooit. terwijl ik nog nooit al die jaren zwaar ziek ben geweest en dus ook geen overbodige extra verzekeringen heb hoeven afgesloten omdat ik eenmaal verder kijk dan mij neus lang is en dus ook hier de afgelopen jaren onnodig elke maand tig guldens en later euro's heb overgemaakt en dat terwijl ik dus al die tijd nooit van dat zelf geinvesteerde geld nooit iets van terug heb gezien inzake ziekenkosten die vergoed moesten worden.

Maar goed, De vraag is:

Als men op mijn vraag over " laat nou eens zien waar dat wettelijk is vastgelegd dat ik een WA/ inboedelverzekering MOET hebben(als in verwijzend naar de wettelijke jurisprudentie daarover en niet dat het alleen in hun huis/tuin en keuken regelement staat) en dat er geen uitzonderingsmogelijkheden zijn,dan laat men dus niks zien en bericht men alleen dat je niet wordt geholpen terwijl zij laken je het overtuigend bewijs aan te tonen gezien mijn aangevoerde argumenten.

Nou wat kan ik doen om te evt te dwingen mij terug te nemen?
Ombudsman voorleggen of iets anders~?

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Bij een schuldsanering mogen er geen nieuwe schulden ontstaan, dus is een inboedelverzekering belangrijk.Stel dat er brand uitbreekt en alles gaat verloren dan zal het toch vervangen moeten worden hierbij moet u ook denken aan behang en verf en alles wat er bij komt. Als u dat zelf moet gaan betalen komt de sanering ernstig in gevaar. Indien u deze medewerking weigert komt dat neer op het tegenwerken van de sanering en zal er negatief geadviseerd worden.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Puntsgewijs:

Ziekenfonds
Je betaalt altijd de nominale premie. Ben je bijverzekerd dan betaal je extra. Halverwege een contractsjaar kan je niet van die bijverzekering af. Per 01.01.2006 gaat het hele stelsel op de schop en kun je kiezen voor alleen de basisverzekering.

Inboedelverzekering
Wat Ronald zegt klopt. Als er iets gebeurt, moet je spullen aan kunnen schaffen. Er mogen tijdens een schuldsanering geen nieuwe schulden ontstaan. Bij schuldsanering wordt je op het minimum qua inkomen gezet. De rest gaat naar de schuldeisers. Je houdt dus geen geld over om nieuwe/gebruikte spullen aan te schaffen, waardoor de Sociale Dienst terecht wil dat u die verzekering afsluit. Zij willen het risico niet lopen, dat u bij een calamiteit een beroep moet doen op de Sociale Dienst. Dat zou dan een nieuwe schuld zijn, waardoor wettelijk de hele schuldsanering van de baan is. Deze verzekering kan wel voor een heel laag verzekerd bedrag worden afgesloten, b.v. door vervangingskosten te berekenen op basis van aankopen bij de kringloopwinkel.

Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP)
Deze verzekering moet je hebben. Als je per ongeluk een fietser op ver loopt en deze loopt bij zijn val letsel op, dan bent je daarvoor aansprakelijk. Voor alle medische kosten, loonderving etc. Deze verzekering kan je in combinatie met een inboedelverzekering afsluiten.

Rechtsbijstandverzekering
Is niet beslist noodzakelijk, wel aan te raden voor iedereen. Dus geen eerste levensbehoefte of afdekking van een risico wat je niet kunt nemen/dragen, zoals IB en AVP.

Internet
Is geen eerste levensbehoefte. Als je kunt aantonen dat een deel van je inkomen op het gebruik van internet gebaseerd is, wordt het een ander verhaal. Dan heb je het nodig om geld te verdienen om de schulden af te betalen.

Schuldsanering
Bij schuldsanering worden alle toeters en bellen en franje geschrapt, zodat er zoveel mogelijk overblijft voor de schuldeisers. Tenslotte moeten zij genoegen nemen met wat er drie jaar lang overblijft, nadat er voor jou op het bijstandsniveau (of iets minder) geld is afgehaald van jouw inkomsten. Een deel van de schulden wordt niet afgelost. Daarom is het niet redelijk om nog wel allerlei niet absoluut noodzakelijke dingen/kosten te willen blijven betalen - zoals internet, rechtsbijstand - terwijl de schuldeisers genoegen moeten nemen met minder dan het volle pond. Zelf heb je wel voor het volle pond "genoten" van die schuldbedragen.

Als je tijdens de gehele periode van schuldsanering nieuwe schulden maakt, vervalt de schuldsanering. Staat in de wet. Je komt dan wettelijk ook niet binnen een termijn van 10 jaar opnieuw in aanmerking voor schuldsanering. Jij bent weer terug AF en mag alles nu zelf weer gaan aflossen tot alles afbetaald is tot in lengte van dagen.

Schuldsanering is een gunst, geen verplichting. Daarom kan de Sociale Dienst eisen stellen. Zij willen de kans dat het slaagt zo groot mogelijk maken, want er zit een hoop werk aan vast, waarvoor je niet het volle pond betaalt. Werk je niet mee, gaat het niet door. Verziek je het, lig je eruit. Weet je het beter, bekijk het maar. Resultaat: zie vorige alinea. Zo werkt het en terecht!

Vladja

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik kan me helemaal bij vladja aansluiten. Ik ben niet zeker of er een verschil is tussen vrijwillige schuldhulp verlening of de wet WSNP.Een en ander wordt ook bepaald door de hoogte van de schuld. Ik zit nu net in de WSNP. En zodra er contact is geweest met de bewindvoerder kan ik uiteraard meer vertellen. Ook is er heel veel informatie te vinden op bijvoorbeeld www.curatoren.nl en google geeft ook vele links. Daar ben ik inmiddels wel achter.
Maar als je je negatief opstelt inzake de sanering dan kun je het wel schudden. Wees blij dat er zo`n regeling bestaat werk er aan mee en je kunt na een moeilijke tijd met een schone lei beginnen. Altijd nog beter dan vechten tegen de bierkaai want dat win je nooit.

Gesloten