LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spam van je werkgever

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
tham

Spam van je werkgever

Ongelezen bericht door tham »

Spam betekent: "ongewenste elektronische post", volgens Wikipedia.
Ik werkte als brugwachter bij de Provincie en kreeg dagelijks tientallen mails waarvan 90% voor mijn werkplek niet ter zake doende waren. Ik belde mijn werkgever op om te vertellen dat ik elke dag zóveel spam ontving en of zij er iets aan konden doen waarop mijn werkgever antwoordde dat het onmogelijk was dat ik spam ontving omdat zij een goed beveiligingssysteem hadden. Hierop antwoordde ik dat de spam van hun zelf afkomstig was. Verbazing alom. Ik vertelde dat ik dagelijks 90% van de mails die ik van hen toegestuurd kreeg als spam beschouwde omdat het "ongewenste elektronische post" was. Mails die standaard naar een grote groep werknemers wordt verstuurd en of ze voor jou ter zake doende zijn dat moet je zelf maar bekijken. Tsja, daar konden zij niets aan doen, zo was het systeem nu eenmaal.
In praktisch elk bedrijf krijgen werknemers elke dag een grote hoeveelheid "spam" wat enorm veel tijd kost, elke dag weer, om die door te worstelen maar blijkbaar vindt iedereen het heel gewoon.
Maar is dat nu eigenlijk wel zo gewoon???? Velen storen zich daar elke dag aan bij het openen van je werk-e-mailbox. Wordt het niet eens tijd om daar iets aan te veranderen?

newmikey

Re: Spam van je werkgever

Ongelezen bericht door newmikey »

tham schreef:Spam betekent: "Ik werkte als brugwachter bij de Provincie en kreeg dagelijks tientallen mails ...de spam van hun zelf afkomstig was.

In praktisch elk bedrijf krijgen werknemers elke dag een grote hoeveelheid "spam" wat enorm veel tijd kost, elke dag weer, om die door te worstelen maar blijkbaar vindt iedereen het heel gewoon.
Maar is dat nu eigenlijk wel zo gewoon???? Velen storen zich daar elke dag aan bij het openen van je werk-e-mailbox. Wordt het niet eens tijd om daar iets aan te veranderen?
Dat is heel gewoon. De emailbox is van uw werkgever, niet van u prive. Dat u zelf vindt dat sommige emails niet voor u bestemd zijn geeft u de optie deze emails niet te lezen en het risico te nemen dat u belangrijke bedrijfstechnische aankondigingen mist wat vervolgens als verwijtbaar plichtsverzuim kan gelden. Aan u de keuze maar spam is het zeker niet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat je een stuk verder komt als je je probleem op een oplossingsgerichte manier ter sprake brengt. De door jou gekozen benadering is eerder agressief en leidt zomaar tot een arbeidsconflict.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U gebruikt ten onrechte de term 'spam'. Van Wikipedia: Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie, omdat een bericht wordt gestuurd aan een groep die veel groter is dan de potentiële doelgroep.

Dat is dus wat anders als dat u berichten van uw werkgever -voor uw doelgroep- als zodanig beleeft.

Het gaat in dit geval om informatie van uw werkgever die u per mail krijgt.
U moet zelf weten wat u daarmee doet. Maar uw werkgever heeft u geïnformeerd en dat is de taak van een werkgever en zeer gebruikelijk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

tham schreef:Spam betekent: "ongewenste elektronische post", volgens Wikipedia.
Ik werkte als brugwachter bij de Provincie en kreeg dagelijks tientallen mails waarvan 90% voor mijn werkplek niet ter zake doende waren. Ik belde mijn werkgever op om te vertellen dat ik elke dag zóveel spam ontving en of zij er iets aan konden doen waarop mijn werkgever antwoordde dat het onmogelijk was dat ik spam ontving omdat zij een goed beveiligingssysteem hadden. Hierop antwoordde ik dat de spam van hun zelf afkomstig was. Verbazing alom. Ik vertelde dat ik dagelijks 90% van de mails die ik van hen toegestuurd kreeg als spam beschouwde omdat het "ongewenste elektronische post" was. Mails die standaard naar een grote groep werknemers wordt verstuurd en of ze voor jou ter zake doende zijn dat moet je zelf maar bekijken. Tsja, daar konden zij niets aan doen, zo was het systeem nu eenmaal.
Da's nogal een uitspraak, en eentje waar ik, als medewerker van een bedrijf, me niet in herken. Dit omdat we hier bijvoorbeeld met 3 gradaties postmaster emails werken, ter info, attentie, en urgent. Van de eerste kan je je uitschrijven, dat zijn pv dingen etc, de 2 en 3 niet, want dat zijn personele zaken zoals overlijden van een medewerker, en in het geval van urgent, over reorganisaties etc. Die termen komen in alle mails ook in het onderwerp voorbij, zodat je er gemakkelijk een filter voor kan maken in je emailprogramma.

Langere verhalen kan ik lezen op intranet, denk aan uitgewerkte IT plannen, het blog van onze CEO, etc.

Deze methodiek is ontstaan vanuit feedback vanuit de organisatie, en werkt goed. Het delen van informatie is altijd lastig om vorm te geven.

Maar ik mis bij jou toch wat ik dan even professionele interesse noem. Veel van die info zal zeker niet 100% slaan op je dagelijkse werk, dat is nooit zo, maar betreft wél het bedrijf waar je werkt, en is het info waarvan het bedrijf vindt dat jij er tenminste van gehoord dient te hebben.

Dat zo actief als spam wegzetten vind ik niet bijster professioneel en al helemaal niet pro-actief in het hele vraagstuk. Het zou me niet verbazen als je zoiets bij het eerstvolgende functioneringsgesprek te horen krijgt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

In outlook kun je met kleuren instellen of de mail direct aan jou gericht is (To veld) of je copyhouder bent (CC veld). Daarin kun je al een eerste schifting maken. Ten tweede hebben mailtjes een classificatie , "Information, Action required, escalation "etc. Bij mijn werkgever krijg ik zo'n 170..200 mailtjes per dag, daar moet je wel een keuze maken.
Je zou voor kunnen stellen of ze de mail kunnen classificeren (wat bij Sjohie ook gebeurt).

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik zou het gewoon zelf classificeren. Een werkgever kan niet altijd inschatten hoe belangrijk een individuele werknemer bepaald nieuws vindt. Ikzelf wil productaankondigingen direct lezen, maar organisatorische mededelingen gaan op de grote hoop voor later. Anderen zullen dat ongetwijfeld weer anders zien dus je kunt het nooit goed doen als je dat centraal wilt doen.

Vrijwel iedere email applicatie biedt mogelijkheden om inbox rules te maken waar je vrij makkelijk een schifting kunt maken van inkomende mails.

Gesloten