LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stichtingsnaam

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
tonnie van de wetering

stichtingsnaam

Ongelezen bericht door tonnie van de wetering »

Als een stichting bij de kamer van koophandel als rechtspersoon staat geregistreert.
bv stichting konijn en deze stichting staat genoteerd als rechtspersoon op meneer a.
Is dit dan een bedrijf of is dit een stichting??

Ad Verkaad

Re: stichtingsnaam

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Een stichting is een rechtspersoon zonder winstoogmerk. De stichting kan een onderneming ("bedrijf") uitoefenen, maar moet de winst dan aan een in de statuten omschreven doel besteden. Er zijn geen aandelen; eventuele winst kan dus ook niet ten goede komen van aandeelhouders o.i.d.

De meeste stichtingen oefenen geen onderneming uit, maar zijn simpelweg gericht op inzameling van gelden voor een bepaald doel. Algemene ideeen: "stichting restauratie monumenten in gemeente X", of "stichting red de wipkip".

Wat bedoel je met "deze stichting staat genoteerd als rechtspersoon op meneer a"? Een stichting heeft een voorzitter, en meestal (maar niet noodzakelijkerwijs) ook nog andere bestuursleden (penningmeester, secretaris, of wat voor titel ze ook hebben gekregen). Staat meneer a in het uittreksel KvK vermeld als voorzitter?

tonnie van de wetering

Nee meneer staat als rechtspersoon ingeschreven in de kamer van koophandel.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij een Stichting of Vereniging altijd voorzichtig zijn met leveringen want vaak is niet duidelijk wie er gaat betalen.....
Dus als zakelijke winkel wil ik als ik geen ervaring of info heb altijd vooruit betaald hebben....
De Stichting kan plotseling een ander bestuurslid hebben die van niets weet en ook bij fraude kan plotseling geen geld zijn en wie gaat dan betalen?
Hoewel het niet in Uw vraag staat....
Dus ik ben voorzichtig indien het om geld gaat.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

tonnie van de wetering schreef:Nee meneer staat als rechtspersoon ingeschreven in de kamer van koophandel.
Wat bedoel je daarmee? Wat staat er in de KvK? Een mens is - in termen van de wet - een "natuurlijk persoon", een rechtspersoon is een stichting, BV, NV, overheid etc.

tonnie van de wetering

Okee bedankt
Het is me nu duidelijk de stichting is de rechtspersoon,
En zoals stofzuigetje al aangaf, is dit een vrij moeilijk te kontroleren bedrijfsvorm.
Je kan daarmee dus als (goed doel) donaties ontvangen vrijwilligers laten werken, zonder dat iemand van buitenaf daarin enigelij inzage heeft.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee Tonnie,

ik bedoelde eigenlijk dat ik helaas ervaring heb dat bij stichtingen waar het fout gaat ze vaak bestuursleden zo vaak laten wisselen dat je niet meer weet wie je moet hebben en dan spoorloos verdwijnen en ik moet nog steeds geld krijgen!

De huidige bestuurder is verantwoordelijk en als ze een dakloze nemen of zo of andere katvanger was alle werk dat ik ooit uitvoerde dus gratis?

Dus naast vele goede zitten er ook slechte tussen en onderlinge ruzie binnen bestuur kan een gezonde club plotseling....

Maar ik ga nu geen namen en voorbeelden noemen, maar ook privé hoef ik deze klanten niet meer!

Gesloten