LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studenten en het openbaar vervoer in de gemeente Helmond

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Leonie Slegers

Studenten en het openbaar vervoer in de gemeente Helmond

Ongelezen bericht door Leonie Slegers »

Onderwerp: Klacht wijziging openbaar vervoer gemeente Helmond in relatie tot studenten-OV

Ik ben moeder van 4 studerende kinderen uit Helmond. (nog voor een aantal jaren). Zij gaan met OV bus - trein naar Utrecht, Tilburg en Maastricht/Eindhoven.
Nu is sinds 8 december 2017 het busvervoer in Helmond aangepast. Er rijden geen bussen meer maar flexvervoer. Het studenten OV reisproduct geldt hier niet voor, wat inhoudt dat zij per bustraject 3 euro moeten betalen om bij de trein te komen die hen naar de opleidingen/ kamers rijdt. Ikzelf heb bij de gemeente bezwaar gemaakt maar zij sturen mij door naar BRAVO vervoer. Mijn kinderen hebben daar hun bezwaar ingediend en krijgen een onbevredigend antwoord. Er zou nog 1 buslijn blijven lopen die de studenten naar hun opleiding brengt in Helmond. Dat is echter voor onze kinderen niet van toepassing. Zij studeren buiten de stad.
Dit is de reactie van Bravo: De service van het Bravoflex systeem is anders dan die van het traditionele openbaar vervoer en daarom is de prijsstelling ook anders. Reizigers krijgen nu een meer flexibele service en de mogelijkheid om van halte naar halte te reizen zonder overstap. Zonder betalende studenten kan het nieuwe vervoersysteem niet kostendekkend worden gereden. Overigens is het wel zo dat er de buslijnen naar de onderwijsinstellingen blijven rijden. Hier kunnen studenten dus gewoon gebruik van blijven maken met hun studenten ov-jaarkaart.
Ik vind dit zo onbevredigend. Er is geen keuze in vervoer zoals dat bijv in andere steden wel is. Daar kan met of flex of gewoon vervoer kiezen.

Kan een vervoerder - gemeente dit zomaar doen?
Wat is de taak van de overheid in deze mbt studentenproduct wat zomaar weggewoven wordt?
Wat is jullie advies in deze?

yan

Re: Studenten en het openbaar vervoer in de gemeente Helmond

Ongelezen bericht door yan »

Het is voor uw kinderen dus onmogelijk om met het OV bij hun studie te geraken. Zodoende mogen ze dus hun studentenreisproduct inruilen voor een vergoeding. échter, of die vergoeding wel toereikend is om de studieplek te bereiken is niet bekend.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunnen ze niet met de fiets naar de trein?

Lees dit. Ze schijnen dan ook gewoon hun OV kaart te kunnen houden.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen ... kosten.jsp
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 27 dec 2017 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Inruilen OV kaart voor vergoeding is geen optie. Dan dient ook de trein weer betaald te worden.

De lokale PvdA lag al tevergeefs dwars bij dit gemeentebesluit, de pilot lijkt nu niet te stoppen.
Landelijke aandacht kan laatste redmiddel zijn: Probeer consumenten instanties en politiek DenHaag hierin mee te krijgen

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat is heel erg vervelend! Ik woon niet in Helmond maar wel in het BRAVO-gebied. Ik hou mijn hart vast of ze dat nu overal gaan doen. Ten eerste kost het veel mensen extra geld, ten tweede kan je (natuurlijk, zou ik bijna zeggen) geen app krijgen voor mijn telefoon. Dan moet je dus om de haverklap bellen.
Nou is mijn ervaring dat die bussen van Helmond naar Eindhoven NOOIT op tijd rijden dus dat zal met dit systeem wel niet veel beter worden.
Ik wens u heel veel sterkte maar ik hoop vooral dat de gemeente op dit besluit terugkomt want het kan gewoon niet.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Gewoon met de fiets naar het station. Ook jaren en jaren gedaan (9 km heen en 9 km terug, 5 dagen in de week ), niets ernstigs aan over gehouden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leonie Slegers schreef:Onderwerp: Klacht wijziging openbaar vervoer gemeente Helmond in relatie tot studenten-OV

Ik ben moeder van 4 studerende kinderen uit Helmond. (nog voor een aantal jaren). Zij gaan met OV bus - trein naar Utrecht, Tilburg en Maastricht/Eindhoven.
Nu is sinds 8 december 2017 het busvervoer in Helmond aangepast. Er rijden geen bussen meer maar flexvervoer. Het studenten OV reisproduct geldt hier niet voor, wat inhoudt dat zij per bustraject 3 euro moeten betalen om bij de trein te komen die hen naar de opleidingen/ kamers rijdt. Ikzelf heb bij de gemeente bezwaar gemaakt maar zij sturen mij door naar BRAVO vervoer. Mijn kinderen hebben daar hun bezwaar ingediend en krijgen een onbevredigend antwoord. Er zou nog 1 buslijn blijven lopen die de studenten naar hun opleiding brengt in Helmond. Dat is echter voor onze kinderen niet van toepassing. Zij studeren buiten de stad.
Dit is de reactie van Bravo: De service van het Bravoflex systeem is anders dan die van het traditionele openbaar vervoer en daarom is de prijsstelling ook anders. Reizigers krijgen nu een meer flexibele service en de mogelijkheid om van halte naar halte te reizen zonder overstap. Zonder betalende studenten kan het nieuwe vervoersysteem niet kostendekkend worden gereden. Overigens is het wel zo dat er de buslijnen naar de onderwijsinstellingen blijven rijden. Hier kunnen studenten dus gewoon gebruik van blijven maken met hun studenten ov-jaarkaart.
Ik vind dit zo onbevredigend. Er is geen keuze in vervoer zoals dat bijv in andere steden wel is. Daar kan met of flex of gewoon vervoer kiezen.

Kan een vervoerder - gemeente dit zomaar doen?
Wat is de taak van de overheid in deze mbt studentenproduct wat zomaar weggewoven wordt?
Wat is jullie advies in deze?
Gewoon de bus skippen en gaan fietsen?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

...met de fiets....
Nu 3x geopperd, eens kijken of de kids dit ook een goed plan vinden. Lekker dauwtrappen in de vroege ochtend, niets mis mee.
Da's wat anders dan in zo'n warme bedompte bus hangen en op je mobieltje staren.

Overigens zijn bepaalde buslijnen rond Helmond niet voor niets opgeheven , er zat zowat geen "kip" in.........

Gesloten