Hallo allemaal,
ik ben docent Economie en voor 1 van de klassen had ik de opdracht opgegeven in supermarkten prijzen op te schrijven van producten. Doordat ieder groepje een andere super zou bezoeken konden we de resultaten naast elkaar leggen en daar conclusies uit trekken.
De volgende dag stond het eerste groepje al bij me met de mededeling dat de Super De Boer in Dordrecht (Slangenburg) de leerlingen "vriendelijk doch ZEER dringend" had verzicht deze actie te staken.
Omdat de leerlingen zo slim waren dit te doen en naar mij te komen heb ik besloten de bedrijfsleider te bellen. Hij kon mij vertellen dat dit het beleid van "Super de Boer" is omdat de concurrentie dergelijke praktijken doet. Op mijn verweer dat de (15-jarige) leerlingen met ruitjespapier van school rondliepen kreeg ik het volgende te horen (citaat): "je weet niet wat de concurrentie allemaal doet om prijzen te weten te komen".
Uiteraard had ik misschien eerst even contact moeten opnemen met de bedrijfsleiders van de 15 supermarkten, maar volgens mij is het toch echt niet verboden prijzen te noteren en deze te vergelijken. Mij is dus 1 ding heel duidelijk geworden sinds de prijzenoorlog: De supermarkten zijn bang geworden voor elkaar en de consument is de dupe omdat je op egen enkele fatsoenlijke wijze meer prijzen kunt vergelijken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Supermarkten zijn bang!
Re: Supermarkten zijn bang!
Oplossing voor het probleem is om de kinderen te vragen of ze de kassabonnetjes van de ouders mee willen nemen.
Laat ze de gegevens van het pinnen er afknippen en dan in een ton doen, dan is het helemaal anoniem.
Groet,
Gijs
Laat ze de gegevens van het pinnen er afknippen en dan in een ton doen, dan is het helemaal anoniem.
Groet,
Gijs
Re: Supermarkten zijn bang!
Goed idee van die kassabonnetjes.
Alleen is het bij een prijsvergelijk wel makkelijk als je artikelen van hetzelfde merk met elkaar vergelijkt!!!
Gaat de leraar de ouders ook een boodschappenlijstje meegeven dan??
Alleen is het bij een prijsvergelijk wel makkelijk als je artikelen van hetzelfde merk met elkaar vergelijkt!!!
Gaat de leraar de ouders ook een boodschappenlijstje meegeven dan??