LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Taalgebruik overheid

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
JVS1941

Taalgebruik overheid

Ongelezen bericht door JVS1941 »

Ik wil graag een oproep doen aan een ieder klachten heeft over het waanzinnige taalgebruik van "de overheid" (lees: waterschappen, gemeenten, provinciale staten en rijksoverheid). Zo ontving ik een brief van de DWR (Dienst Waterschap en Riolering, te Amsterdam). Ze gebruikten daarbij onder andere het woord "ingezetenomslag"; leuk bij scrabble maar verder totaal nietszeggend en (dus) onbruikbaar.

Voorts had de DWR de onbeschoftheid om te vragen een machtiging in te vullen waarmee ze gelden konden innen ZONDER te vermelden om welk bedrag het ging. :twisted:

Verder was de DWR telefonisch bij herhaling NIET bereikbaar.

SJZ

Re: Taalgebruik overheid

Ongelezen bericht door SJZ »

Voorts had de DWR de onbeschoftheid om te vragen een machtiging in te vullen waarmee ze gelden konden innen ZONDER te vermelden om welk bedrag het ging.
Dat het zonder bedrag is, is niet zo vreemd (doen bedrijven als KPN ook).

Dat ze 'm invullen zonder te vragen is raar. Was de handtekening vervalst?

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Maar u kon het wel lezen begrijp ik. Afkortingen zijn populair tegenwoordig, is jammer maar is niet anders. We hebben er zelf om gevraagd. Maar begrijp ik goed dat het om innen van zo geheten belasting penningen gaat "ook al zo`n oubollig iets" Het is nu eenmaal taal zoals die gebezigd word door de overheid.
Leuker kunnen we het niet maken is het enige wat ze in de volks taal kunnen of kennen daar is niemand het nog over uit. Alhoewel ze worden al beter, veel geld aan reclame voor allerlei dingen mooi om te doen maar wie betaald dat, krek wij.
Dat is nu de afstand van de burger tot de (lokale) overheid.

-margriet-

Ongelezen bericht door -margriet- »

Ze gebruikten daarbij onder andere het woord "ingezetenomslag"; leuk bij scrabble maar verder totaal nietszeggend en (dus) onbruikbaar.
Niets vreemd aan het woord ingezetenenomslag hoor? Even googlen en je komt het váák genoeg tegen ? :
In het kader van de waterschapswet mag het waterschap inwoners van zijn werkgebied belasting (ingezetenenomslag) opleggen voor het algemene belang dat zij hebben bij de uitvoering van taken. Iedereen die op 1 januari van het belastingjaar staat geregistreerd als hoofdbewoner van een zelfstandige woonruimte betaalt de ingezetenenomslag. De aanslag geldt dus niet alleen voor bewoners van koopwoningen, maar ook voor bewoners van huurwoningen. De ingezetenenomslag is een vast bedrag per woonruimte.
Bron: Waterschap Rijn en Ijssel.

Dan moet ik eerlijk zeggen dat je taalgebruik hier ook niet gespeend is van Jip en Janneke-taal (of zeg ik het nou verkeerd om? :? )

Woorden als "Voorts" horen ook niet in het woordenboek van ambtenaren thuis :wink:

Voor elk soort "woord" wat moeilijk te verklaren is voor de gemiddelde burger is overigens áltijd wel ergens een uitleg te vinden. :lol: Al kan het géén kwaad als burger er gewoon góed alert op te zijn. Als (rijks-)ambtenaar leer ik er weer van (nee, ik werk niet bij de Waterschappen o.i.d. :roll: )

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik krijg ook wel formulieren thuis en andere dingen van de overheid. Maar ik kom er altijd wel uit. Soms wel lastig maar als je een beetje intrepeteert valt het echt mee. En officiele taal is altijd wat moeilijker ook vanwege de aandacht die er dan aan geschonken wordt. Ambtenaren doe hun best maar mogen soms niet anders.

prof

Ongelezen bericht door prof »

Onderwerp:ambtenaren-taal.
Het wel doen voorkomen van in de volksmond niet gebruikte taal, Wil niet zegen dat het alleen voor de ambtenaar bestemd is.

Onderwerp; ambtenaren-taal.
Het geheel is bedacht en uitgevoerd door het ministerie van moeilijke woorden.
Dit ministerie is in het leven geroepen voor het scheppen van zoveel mogelijk onduidelijkheden.
Het ministerie dat dan ook gesubsidieerd word voor extra terapie voor de hoeken van kaak mondopening zodanig te houden dat de moeilijke woorden er ook daadwerkelijk uitgesproken kunnen worden.

Er is ook een speciale afdeling die de woorden uittest Wel of niet begrijpelijk.
En zodoende houden deze afdelingen weer de andere ambtenaren bezig die het ge-wonen volk moeten uit leggen wat het betekend of wat het zou kunnen betekenen.
En daar zou dan eventueel over gediscusieerd kunnen en mogen worden.
Zo dit is een definitie van ambtenaren taal

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

@ JVS 1941. Zeker geen machtiging invullen! Dan voeren die ambtenaren helemaal niets meer uit!!

Gesloten