zat even te brainstormen over deze veel omvattende ramp.
Toen schoot mij te binnen dat ik een gehoord heb dat er zeker 5 miljoen euro is gestolen door rovers/dieven in het land.
Dat er voor zoveel geld geplundert wordt aan materiaal en voeding en medicijnen.
Ik als normale burger weet dat niet, ik denk niet als een dief, maar was zeer geschokkeerd nu ik terug denk aan het grote bedrag wat gewoon weg gegooid geld is.
nu besprak ik het met mijn moeder die vertelde dat het heel normaal is, in andere landen, daar houden ze gewoon rekening mee.
Ze maken een balans op en zeker 15 procent komt niet eens aan op het rampgebied.
Dan vraag ik me toch af waar gaat het heen?
Ook vraag ik me af wat doen ze met zoveel geld, ik weet niet precies hoeveel er is binnen gehaald maar zeker 200 miljoen.
Weten jullie wat er mee gebeurt is buiten opbouw van huizen, scholen en gebouwen.
en dan snap ik ook niet dat de fundering daar nu zo gigantisch super en stevig is, als je kijkt naar de beelden voor de ramp waren het vaak krotten en aan elkaar getimmerde huizen, zonder veel structuur.
en nu? bouwen ze daar degelijke panden?
Ik ben zo benieuwd waar dat geld dan aan op is gemaakt.
MVG Eliane
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] tsuami
Re: tsuami
Als er goede doelen mee bezig geweest zijn, zijn deze vaak te vinden in de jaarrapporten.
Hierin staat ook aangegeven hoeveel geld naar welk project gegaan is.
Ik weet wel, dat de grofst getroffen gebieden waar het meeste tourisme was als eerste aangepakt is, omdat de plaatselijke bevolking daar ook weer hun geld mee kunnen verdienen, en hun daaglijkse dingen sneller weer op kunnen bouwen.
Vervolgens worden dan de kleinere gebieden aangepakt die soms 'vergeten' lijken te zijn.
Maar helaas moeten er keuzes gemaakt worden.
Huizen bouwen, banen creeren, er voor zorgen dat de bevolking goed voorgelicht wordt hoe ze moeten reageren, mocht er een volgende ramp uitbreken.
Scholen opbouwen, werkgelegenheid creeeren.
Gelegenheden ontwikkelen naar behoeftes van mensen, restaurants hotels, winkeltjes...
Eigenlijk wederopbouw om alles weer gaande te krijgen.
Een waarschuwings systeem waardoor er bij uitbreken van een dergelijke ramp snel gereageerd kan worden.
Als er een ramp uitbreekt, uiteraard ook medicijnen leveren, voeding, kleding, medische hulp, dekens, tenten etc.
Vervoer, verzorging, verblijf en organisatiewerkzaamheden vanuit de hulpverlenende organisaties, voor de mensen, vrijwilligers die de hulpverlening in het rampgebied doen.
Bouwmaterialen en dergelijke, opbouw van teelt en gewassen.
Mensen die elkaar kwijt zijn herenigen en het bergen van slachtoffers die de ramp niet overleefd hebben.
Dossiers opstellen van gewonden en doden zodat mensen dit dossier kunnen bekijken mochten er vragen zijn.
Vaak zijn dit langdurige projecten en denk dat ze zo gauw een 3-4 jaar bezig zijn in zo'n gebied.
Klein voorbeeldjes dit, maar volgens mij kan je je daar wel wat bij voorstellen.
Ga je opzoek naar zo'n jaarrapport, dan kun je op hun website kijken en daar even goed zoeken naar die omschrijving jaarrapport.
Hierin staat ook aangegeven hoeveel geld naar welk project gegaan is.
Ik weet wel, dat de grofst getroffen gebieden waar het meeste tourisme was als eerste aangepakt is, omdat de plaatselijke bevolking daar ook weer hun geld mee kunnen verdienen, en hun daaglijkse dingen sneller weer op kunnen bouwen.
Vervolgens worden dan de kleinere gebieden aangepakt die soms 'vergeten' lijken te zijn.
Maar helaas moeten er keuzes gemaakt worden.
Huizen bouwen, banen creeren, er voor zorgen dat de bevolking goed voorgelicht wordt hoe ze moeten reageren, mocht er een volgende ramp uitbreken.
Scholen opbouwen, werkgelegenheid creeeren.
Gelegenheden ontwikkelen naar behoeftes van mensen, restaurants hotels, winkeltjes...
Eigenlijk wederopbouw om alles weer gaande te krijgen.
Een waarschuwings systeem waardoor er bij uitbreken van een dergelijke ramp snel gereageerd kan worden.
Als er een ramp uitbreekt, uiteraard ook medicijnen leveren, voeding, kleding, medische hulp, dekens, tenten etc.
Vervoer, verzorging, verblijf en organisatiewerkzaamheden vanuit de hulpverlenende organisaties, voor de mensen, vrijwilligers die de hulpverlening in het rampgebied doen.
Bouwmaterialen en dergelijke, opbouw van teelt en gewassen.
Mensen die elkaar kwijt zijn herenigen en het bergen van slachtoffers die de ramp niet overleefd hebben.
Dossiers opstellen van gewonden en doden zodat mensen dit dossier kunnen bekijken mochten er vragen zijn.
Vaak zijn dit langdurige projecten en denk dat ze zo gauw een 3-4 jaar bezig zijn in zo'n gebied.
Klein voorbeeldjes dit, maar volgens mij kan je je daar wel wat bij voorstellen.
Ga je opzoek naar zo'n jaarrapport, dan kun je op hun website kijken en daar even goed zoeken naar die omschrijving jaarrapport.
eliane,
Je verhaal komt bij mij over alsof de tsunami de eerste grote ramp is die je hebt "beleefd".
Als je nog erg jong bent kan ik dat begrijpen, maar als je al ouder bent vrees ik toch dat je een deel uit het dagelijkse leven gemist hebt.
Er wordt al jaren achtereen voor diverse noodsituaties geld ingezameld.
En sterker nog er verdwijnt al jaren lang een grootgedeelte van dat geld naar personen en of instellingen die hjet niet nodig hebben.
Dus................ het probleem rondom de geld verdwijning van de tsunami is niet nieuw.
Zoals Wubo al aangeeft is hulpverlening en weder opbouw een langdurig proces waarbij keuzes gemaakt moeten worden.
Daarnaast is elke hulpverlenende instantie afhankelijk van de landelijke-, de regionale- en de plaatselijke overheid.
Die bepalen namelijk heel graag waar en hoe het geld besteed moet worden.
Daarbij is het eisen van steekpenningen, door die zelfde overheden, geen onbekende factor.
Sta er dus niet versteld van dat na elke landelijke inzameling geld verdwijnt.
Je verhaal komt bij mij over alsof de tsunami de eerste grote ramp is die je hebt "beleefd".
Als je nog erg jong bent kan ik dat begrijpen, maar als je al ouder bent vrees ik toch dat je een deel uit het dagelijkse leven gemist hebt.
Er wordt al jaren achtereen voor diverse noodsituaties geld ingezameld.
En sterker nog er verdwijnt al jaren lang een grootgedeelte van dat geld naar personen en of instellingen die hjet niet nodig hebben.
Dus................ het probleem rondom de geld verdwijning van de tsunami is niet nieuw.
Zoals Wubo al aangeeft is hulpverlening en weder opbouw een langdurig proces waarbij keuzes gemaakt moeten worden.
Daarnaast is elke hulpverlenende instantie afhankelijk van de landelijke-, de regionale- en de plaatselijke overheid.
Die bepalen namelijk heel graag waar en hoe het geld besteed moet worden.
Daarbij is het eisen van steekpenningen, door die zelfde overheden, geen onbekende factor.
Sta er dus niet versteld van dat na elke landelijke inzameling geld verdwijnt.
-
Captain Pervert
Sowieso is een kwart tot een derde (ga maar uit van dat laatste) van die 200 miljoen verloren gegaan aan administratieve dingen... En corruptie enzo