Goedemiddag,
Ik ben sinds september 2011 in de ziektewet bij mijn werkgever (NKI).
Nu heb ik hun gevraagd of zij mijn vakantiedagen willen uitbetalen, deze heb ik door mijn ziekte niet kunnen opnemen.
Ik krijg het antwoord dat alleen dagen worden uitbetaald als je uit dienst gaat.
Nu is mijn vraag of mijn werkgever dit kan doen, heb ik recht op deze dagen of heeft mijn werkgever gelijk
M.vr.gr.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] uitbetalen vakantiedagen
Re: uitbetalen vakantiedagen
Regels omtrent vakantiedagen zijn recentelijk gewijzigd:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tAodMDsAGA
Is er een CAO van toepassing op jouw arbeidsovereenkomst?
Zo ja, wat staat er in de betreffende CAO.
Volgens mij mogen ook alleen de "bovenwettelijke" dagen worden uitgekeerd.
Inderdaad, en volgens mij is het aan-/verkopen van die bovenwettelijke dagen een extra, welke middels de CAO of arbeidsvoorwaarden geboden kán worden, en anders kan het alleen bij uitdiensttreding?tufima schreef:Regels omtrent vakantiedagen zijn recentelijk gewijzigd:
Hier is het in ieder geval expliciet geregeld via de arbeidsvoorwaarden.
Je werkgever heeft gelijk. Je hebt alleen recht op uitbetaling als je uit dienst treed. Daarnaast heb je bij een andere werkgever dan recht op het zelfde aantal uren onbetaald verlof.
Artikel 7:640 BW schreef:
- De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
- Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van lid 1 worden afgeweken.
Artikel 7:640a BW schreef:De aanspraak op het minimum, bedoeld in artikel 634, vervalt zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven, tenzij de werknemer tot aan dat tijdstip redelijkerwijs niet in staat is geweest vakantie op te nemen. Bij schriftelijke overeenkomst kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken van de termijn van zes maanden, bedoeld in de eerste zin.
Artikel 7:641 BW schreef:
- Een werknemer die bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft, heeft recht op een uitkering in geld tot een bedrag van het loon over een tijdvak overeenkomend met de aanspraak, tenzij artikel 639 lid 2 van toepassing is.
- De werkgever is verplicht aan de werknemer een verklaring uit te reiken waaruit blijkt over welk tijdvak de werknemer bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft.
- Indien de werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst aangaat, heeft hij tegenover de nieuwe werkgever aanspraak op vakantie zonder behoud van loon gedurende het tijdvak waarover hij blijkens de in lid 2 bedoelde verklaring nog aanspraak op vakantie had.
- Bij schriftelijke overeenkomst kan van lid 3 worden afgeweken, met dien verstande dat de werknemer ten minste recht houdt op het in artikel 634 bedoelde minimum.