LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verlopen cadeaubon
verlopen cadeaubon
Bij het opruimen van de ladekast kwam ik een cadeaubon tegen van het Kruidvat. Helaas was de bon reeds een jaar verlopen (geldig tot 27-03-2003). Volgens het Kruidvat kan ik hier niets meer mee. Een medewerkster van het Service Centre liet mij weten dat de cadeaubonnen een geldigheid hebben van een jaar en een coulance van 2 maanden.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Re: verlopen cadeaubon
Wat voor soort cadeaubon is het? Is die door iemand gekocht bij het Kruidvat en aan jou cadeau gedaan? Dan is deze in principe onbeperkt geldig. Feitelijk is het vergelijkbaar met contant geld en dat heeft ook geen geldigheidsdatum. Is het echter een cadeaubon die je bij het Kruidvat gekregen hebt in het kader van de een of andere actie, dan kan daar wel een geldigheidstermijn aan verbonden worden. Dat moet dan echter duidelijk op de bon vermeld staan.
Bedankt voor je reactie. Het is een cadeaubon die iemand anders voor mij gekocht heeft. Het Kruidvat gaf mij de volgende reactie:
"Wij kunnen u meedelen dat wij uw klacht, betreft de cadeaubonnen bij de afdeling juridische zaken neergelegd hebben.
Zij geven als reactie, dat volgens officiële stukken van het ministerie van financiën de retailer zijn beleid mag voeren ten aanzien van de geldigheidsduur van cadeaubonnen.
De retailer biedt de cadeaubonnen aan, aan de consument, onder de door hem zelf bepaalde voorwaarde (onder meer dus de voorwaarden ten aanzien van de looptijd).
De consument kan dan zelf bepalen of hij met deze voorwaarden akkoord is en of hij dus zo'n cadeau wenst te kopen".
"Wij kunnen u meedelen dat wij uw klacht, betreft de cadeaubonnen bij de afdeling juridische zaken neergelegd hebben.
Zij geven als reactie, dat volgens officiële stukken van het ministerie van financiën de retailer zijn beleid mag voeren ten aanzien van de geldigheidsduur van cadeaubonnen.
De retailer biedt de cadeaubonnen aan, aan de consument, onder de door hem zelf bepaalde voorwaarde (onder meer dus de voorwaarden ten aanzien van de looptijd).
De consument kan dan zelf bepalen of hij met deze voorwaarden akkoord is en of hij dus zo'n cadeau wenst te kopen".
Ze houden je aan het lijntje! Wettelijk gezien blijft de kadobon geldig. Er mag GEEN einddatum aan zo'n bon zitten. Succes ermee!
Vandaag ben ik, op advies van iemand die zelf bij het Kruidvat werkt, met mijn verlopen bon naar een Kruidvat-filiaal gegaan en heb de bon daar gewoon zonder enkel probleem kunnen verzilveren! Fantastisch.
Ik had dit gelijk moeten doen ipv het eerst aan z'on kantoormiepje te vragen!!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik had dit gelijk moeten doen ipv het eerst aan z'on kantoormiepje te vragen!!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind de opstelling van Kruidvat zonder meer belachelijk. Ik weet niet hoe groot de waardebon is, maar het zullen geen honderden euro's zijn. Het is dus al belachelijk dat ze zo moeilijk doen. Dan de verwijzing naar het ministerie. Als die regel al zou bestaan, dan moet die én voor het kopen van de cadeaubon duidelijk kenbaar gemaakt zijn en ook uitdrukkelijk op de cadeaubon vermeld staan. Dat laatste sowieso want de cadeaubon wordt meestal door iemand anders ingewisseld dan diegene die deze heeft gekocht. En weinig gevers zullen bij het overhandigen van de cadeaubon zeggen: denk eraan, je moet de bon wel binnen een jaar inwisselen.
L*lkoek Kruidvat!!!!!!!!!!!!!!!!
L*lkoek Kruidvat!!!!!!!!!!!!!!!!
De vraag die bij mij blijft hangen sta je nu wel of niet in je recht? Mag het bedrijf nu wel of niet een eind datum op de bon zetten?
natuurlijk mag een bedrijf dat doen, het is iets dat je koopt...
op een flesje bier oid zit ook een uiterste houdbaarheidsdatum op, en die kan je echt niet ruilen als je hem een jaar te lang in de kelder hebt gezet hoor...........
op een flesje bier oid zit ook een uiterste houdbaarheidsdatum op, en die kan je echt niet ruilen als je hem een jaar te lang in de kelder hebt gezet hoor...........
Ik heb hetzelfde met een cadeabon aan de hand bij ICI Paris XL. Deze bon heb ik gekregen in Aug. 2003 en had een geldigheidsduur van 1 jaar.
Deze week wilde ik hem verzilveren en kreeg te horen dat hij 1 jaar geldig is (dat stond ook op de bon vermeld) en dat ze een verloop daar in hadden van maximaal 2 maanden. Ik was dus net 1 week te laat.
Kan ik hier toch nog verhaal halen ?
Wie kan mij helpen ?
Deze week wilde ik hem verzilveren en kreeg te horen dat hij 1 jaar geldig is (dat stond ook op de bon vermeld) en dat ze een verloop daar in hadden van maximaal 2 maanden. Ik was dus net 1 week te laat.
Kan ik hier toch nog verhaal halen ?
Wie kan mij helpen ?
Wat een onzinverhaal! Zo'n bon blijft gewoon geldig. Wettelijk gezien mogen ze geen verloopdatum hanteren. Hij is en blijft dus geldig!! Je kunt zo'n bon NIET vergelijken met een product dst je hebt gekocht. Het is een tegoed!!natuurlijk mag een bedrijf dat doen, het is iets dat je koopt...
Cadeaubonnen mogen wel een beperkte loopduur hebben omdat het geen waardepapier betreft die algemeen gebruikelijk is in het betalinsgverkeer. Goed voorbeeld van beperkte geldigheid is een strippenkaart (ook een tegoed wat je koopt om later te gebruiken): zodra er een nieuwe komt (vanwege hogere prijs) dan is de oude nog 1 jaar geldig.
Strippenkaart is geen tegoedbon, zoals je al aangeeft kan die meer waard worden na een prijsverhoging, ik zou 300 strippenkaarten kunnen kopen en over 35 jaar voor het huidige tarief reizen.
Tegoedbon is in euro's, blijft altijd hetzelfde. Gezien de inflatie word die eigenlijk zelfs minder waard
Dus geen vergelijk.
Vraag me wel af waar die kennis vandaan komt dat het wettelijk verboden zou zijn een termijn op een bon te zetten, welke wet dan?
Tegoedbon is in euro's, blijft altijd hetzelfde. Gezien de inflatie word die eigenlijk zelfs minder waard
Dus geen vergelijk.
Vraag me wel af waar die kennis vandaan komt dat het wettelijk verboden zou zijn een termijn op een bon te zetten, welke wet dan?
Ja hehe, de wet "een kadobon mag een einddatum hebben" hahahahaha
Lees eerst wat er op de achterzijde van een strippenkaart staat:
"Deze strippenkaart verliest zijn geldigheid 12 maanden na de eerstvolgende tariefwijziging"
... tenzij er de komende 35 jaar geen prijsverhoging is natuurlijk
"Deze strippenkaart verliest zijn geldigheid 12 maanden na de eerstvolgende tariefwijziging"
... tenzij er de komende 35 jaar geen prijsverhoging is natuurlijk
ho ja dutchie ik drukte mij niet goed uit. ik bedoelde als een strippenkaart niet zou verlopen zou ik kunnen hamsteren. Daarom is het dus logisch dat deze kan verlopen. Een kadobon heeft dat probleem niet.
Als je voor 35 jaar strippenkaarten inslaat reis je niet goedkoper: je betaalt voor 35 jaar vooruit en de verkoper kan dus 35 jaar rente vangen over dat geld. Globaal is de rente en de inflatie ongeveer vergelijkbaar zeker over lange periodes, dus het goedkoop reizen is een onzin argument. Vervoerders willen echter wel weten hoeveel tegoed er nog daadwerkelijk onder de reizigers zit, en over 10 jaar als heel het OV chipt ineens een strippenkaart onder de neus krijgen als er geen stempels meer zijn.
Ik ben in het bezit van cadeaubonnen van Wehkamp, Bol.com en de Freerecord Shop. Op alle bonnen staat een einddatum.
Dus volgens jullie mag ik die gewoon "verzilveren" na de op de bon vermelde datum en hebben die bedrijven dat maar te doen?
Dus volgens jullie mag ik die gewoon "verzilveren" na de op de bon vermelde datum en hebben die bedrijven dat maar te doen?
Ik heb een cadeaubon gekregen voor een dagje beautyfarm van euro 100,--. Nu is die bon ook verlopen en willen ze hem niet meer innemen.
Helaas kan ik voor zo´n laag bedrag geen beroep doen op onze rechtsbijstandverzekering. Weet iemand welke wet bepaald dat op een waardebon geen verloop datum mag staan?
Helaas kan ik voor zo´n laag bedrag geen beroep doen op onze rechtsbijstandverzekering. Weet iemand welke wet bepaald dat op een waardebon geen verloop datum mag staan?
Oke, en hoe zit het met het emballage bonnetje?
zit daar dan ook een uiterste geldigheid op?
en wat nu als je de bonnetjes spaart tot een groter bedrag?
de uigever zal toch op een of andere manier de waarde moeten garanderen?
mag dat eigenlijk allemaal zomaar? wat is het verschil tussen "geld" of een zogenaamde cadeaubon, trouwens wie geeft iemand nu een 'cadeaubon" kado we hebben toch "gewoon" geld, waarom zou je het zo moeilijk maken, bah stomme bonnen, je zult zo'n kreng maar cadeau krijgen.
zit daar dan ook een uiterste geldigheid op?
en wat nu als je de bonnetjes spaart tot een groter bedrag?
de uigever zal toch op een of andere manier de waarde moeten garanderen?
mag dat eigenlijk allemaal zomaar? wat is het verschil tussen "geld" of een zogenaamde cadeaubon, trouwens wie geeft iemand nu een 'cadeaubon" kado we hebben toch "gewoon" geld, waarom zou je het zo moeilijk maken, bah stomme bonnen, je zult zo'n kreng maar cadeau krijgen.