| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplichting kopie legitimatie afsluiten mobiel abonnement
Verplichting kopie legitimatie afsluiten mobiel abonnement
Goedendag,
Nu denk ik dat de onderstaande discussie al vaak behandeld is. Op het internet valt ook veel informatie te vinden, maar voor mij toch wat onduidelijke informatie.
Gisteren ben ik bij T-Mobile geweest om een nieuw mobiel abonnement af te sluiten. De medewerker van T-Mobile heeft mij op dat moment verplicht om een kopie van mijn legitimatie te laten maken. Ik citeer zijn woorden: "Zonder kopie van een legitimatiebewijs mogen wij geen abonnement afsluiten". Naar mijn weten is het wettelijk verboden een kopie van het legitimatiebewijs te maken. Uitzonderingen hierop zijn ook wettelijk vastgelegd (bij indiensttreding nieuwe werkgever, afsluiten van een hypotheek etc.). Volgens mij hoort het afsluiten van een abonnement hier niet toe.
Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen? En wanneer het kopiëren van het legitimatiebewijs niet nodig is of zelfs verboden: valt er in dezen nog iets mee te doen?
Alvast dank!
Nu denk ik dat de onderstaande discussie al vaak behandeld is. Op het internet valt ook veel informatie te vinden, maar voor mij toch wat onduidelijke informatie.
Gisteren ben ik bij T-Mobile geweest om een nieuw mobiel abonnement af te sluiten. De medewerker van T-Mobile heeft mij op dat moment verplicht om een kopie van mijn legitimatie te laten maken. Ik citeer zijn woorden: "Zonder kopie van een legitimatiebewijs mogen wij geen abonnement afsluiten". Naar mijn weten is het wettelijk verboden een kopie van het legitimatiebewijs te maken. Uitzonderingen hierop zijn ook wettelijk vastgelegd (bij indiensttreding nieuwe werkgever, afsluiten van een hypotheek etc.). Volgens mij hoort het afsluiten van een abonnement hier niet toe.
Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen? En wanneer het kopiëren van het legitimatiebewijs niet nodig is of zelfs verboden: valt er in dezen nog iets mee te doen?
Alvast dank!
Re: Verplichting kopie legitimatie afsluiten mobiel abonnement
Geen idee of het niet mag maar het gebeurd wel als je een nieuw abbonement gaat
afsluiten voor mobiel.
afsluiten voor mobiel.
-
Incasso-deskundige
Zover mij bekend is het op zich wel toegestaan als ze om een kopie vragen, maar zover ik weet moeten ze daarbij het BSN-nummer en de pasfoto afplakken. Deze mogen door hen namelijk niet worden verwerkt. Ook is het volgens mij zo dat zij de kopie alleen maar mogen bewaren voor de duur dat dit (wettelijk) noodzakelijk is. Dit laatste is uiteraard vaak een punt van discussie. Maar ook zal in de praktijk blijken dat men erg moeilijk doet (en je mogelijk zelfs weigeren) als je vraagt om het BSN-nummer en je foto af te plakken.
Het bovenstaande geldt ook bij bijvoorbeeld het maken van een proefrit in een auto.
Het bovenstaande geldt ook bij bijvoorbeeld het maken van een proefrit in een auto.
Zij moeten in het kader van diverse (anti terreur) wetgeving, de identiteit van de contractant bij afsluiten vaststellen, en dit reproduceerbaar opslaan, omdat ze dit op verzoek aan een overheidsinstantie of justitie moeten kunnen ophoesten. De makkelijkste en meest uniforme manier is een kopie van een ID-bewijs, wat volgens mij alle grote providers dan ook doen. Meestal icm een masker over het paspoort of ID-bewijs, zodat de foto en het BSN nummer, welke ze niet mogen bewaren, afgedekt zijn.Hmn schreef:Goedendag,
Alvast dank!
Ik denk eerder dat bij wanbetaling en ontkenning dat een overeenkomst is gesloten (iemand heeft mijn handtekening vervalst) er bewijs is dat jij wel degelijk de overeenkomst bent aangegaan.
Een tijdje terug werd bij mij een telefoon + abonnement door een koerier bezorgd en die had een speciale houder voor zijn scanner waar rijbewijs, id-kaart of paspoort in ging en waarbij de BSN en foto werden afgeschermd. Wellicht dat ze dat in de winkel ook gewoon zo doen.Incasso-deskundige schreef:Zover mij bekend is het op zich wel toegestaan als ze om een kopie vragen, maar zover ik weet moeten ze daarbij het BSN-nummer en de pasfoto afplakken.
@GJvdZ
Vorig jaar 2 abonnementen afgesloten bij T-Mobile en inderdaad ligt er onder hun scanner een "masker" waarbij BSN en foto afgeschermd worden, hij heeft het me zelfs nog laten zien (T-Mobile, Markt, Den Bosch).
@Hmn ,
Heb je gevraagd, gekeken of er op die scanner toch niet toevallig zon masker ligt ?
Vorig jaar 2 abonnementen afgesloten bij T-Mobile en inderdaad ligt er onder hun scanner een "masker" waarbij BSN en foto afgeschermd worden, hij heeft het me zelfs nog laten zien (T-Mobile, Markt, Den Bosch).
Daarvoor moet je met die zelfde pas 1 cent pinnen.Ik denk eerder dat bij wanbetaling en ontkenning dat een overeenkomst is gesloten (iemand heeft mijn handtekening vervalst) er bewijs is dat jij wel degelijk de overeenkomst bent aangegaan.
@Hmn ,
Heb je gevraagd, gekeken of er op die scanner toch niet toevallig zon masker ligt ?
OK, geen probleem dus. TS kan zonder problemen zijn/haar id geven.bprosman schreef:@GJvdZ
-
Bob Schurkjens