| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wanbetaler Lening (ex)familielid
-
Moniek1608
Wanbetaler Lening (ex)familielid
Hallo,
Ik ben Moniek, ik zit met een aantal vragen en misschien weet iemand van dit forum hier wel een antwoord op. ik zal eerst een situatieschets geven:
In 2003 hebben wij aan een nicht en haar toenmalige man een bedrag van in totaal €4800 geleend omdat zij anders met de kinderen op straat zou worden gezet. Wij hebben toendertijd te snel en vanuit emoties gehandeld want na 3 maanden bleek dat zij gingen scheiden! De schuld die ze bij ons hadden zouden ze opdelen en ieder hun deel terugbetalen. Ook als het huis verkocht zou worden zouden wij al een deel terug krijgen, het huis is echter met verlies verkocht doordat zij ook op andere plaatsen schulden hadden/hebben. Tot nu toe heeft meneer 450 euro betaald en mevrouw slechts 100 €!!! We zij nu 3 jaar verder en we krijgen gewoon niets meer terugbetaald!
We hebben wel een handtekening van deze 2 personen maar niet op een wettig formulier, het betreft een formulier dat wij zelf op hebben gesteld, we hebben al herhaaldelijk brieven gestuurd en gebeld maar zij laten niets van zich horen, dit is toch eigenlijk gewoon diefstal?
Wie heeft er ervaring met dit soort situaties?
Kan ik op de een of andere manier de terugbetaling afdwingen of kan ik met een bepaalde instantie contact opnemen? Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer bedragen als dit uit te lenen en ik zal dit ook iedereen afraden.
Ik hoop dat jullie een reactie of advies hebben op deze situatie, alvast bedankt!
Groetjes moniek
Ik ben Moniek, ik zit met een aantal vragen en misschien weet iemand van dit forum hier wel een antwoord op. ik zal eerst een situatieschets geven:
In 2003 hebben wij aan een nicht en haar toenmalige man een bedrag van in totaal €4800 geleend omdat zij anders met de kinderen op straat zou worden gezet. Wij hebben toendertijd te snel en vanuit emoties gehandeld want na 3 maanden bleek dat zij gingen scheiden! De schuld die ze bij ons hadden zouden ze opdelen en ieder hun deel terugbetalen. Ook als het huis verkocht zou worden zouden wij al een deel terug krijgen, het huis is echter met verlies verkocht doordat zij ook op andere plaatsen schulden hadden/hebben. Tot nu toe heeft meneer 450 euro betaald en mevrouw slechts 100 €!!! We zij nu 3 jaar verder en we krijgen gewoon niets meer terugbetaald!
We hebben wel een handtekening van deze 2 personen maar niet op een wettig formulier, het betreft een formulier dat wij zelf op hebben gesteld, we hebben al herhaaldelijk brieven gestuurd en gebeld maar zij laten niets van zich horen, dit is toch eigenlijk gewoon diefstal?
Wie heeft er ervaring met dit soort situaties?
Kan ik op de een of andere manier de terugbetaling afdwingen of kan ik met een bepaalde instantie contact opnemen? Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer bedragen als dit uit te lenen en ik zal dit ook iedereen afraden.
Ik hoop dat jullie een reactie of advies hebben op deze situatie, alvast bedankt!
Groetjes moniek
Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid
maakt niet uit waarop je een overeenkomst sluit.
BV in de kroeg maken wij de afspraak dat ik jouw 10.000 euro leen en wij zetten dit op de achterkant van een bierviltje en ondertekenen dit beiden dan is dit een geldige overeenkomst. Voor de rechter geldt dat de bedoeling die partijen hebben dat die duidelijk moet blijken. En als het goed is heb jj meer bewijsmiddelen dan je denkt. Overdracht van het geld (ik hoop via de bank met omschrijving lening) en terugbetaling via de bank.
In dit geval moet je proberen om je familielid en ex-familielid aan te schrijven (weet even niet of hoofdelijke aansprakelijkheid ook geldt zodat je een van de twee kan aanspreken voor het volledige bedrag. Ik denk van wel want jij hebt er niets mee te maken dat zij gescheiden zijn).
In deze brief verwijs je naar de overeenkomst die jullie hebben gesloten en dat je graag het geld wil terughebben. Je kan daarin aangeven dat je het bedrag in een keer terug wilt hebben omdat zij niet an hun betalingsverplichtingen hebben voldaan op grond van redelijkheid en billijkheid of dat je hen een betalingsregeling voorsteld. Zet in deze brief een fatale termijn (dus reageren voor 14 september bv) en als zij niet reageren voor die tijd jij genoodzaakt bent om andere stappen te ondernemen.
Deze andere stappen bestaan dan uit het feit dat je een advocaat met zoeken die een procedure bij de kantonrechter moet starten om het geld terug te vorderen. (hoef je nog even niet uit te leggen aan je (ex) familie)
veel succes
Kortom leen nooit geld aan familie of goede vrienden (komt alleen maar gezeik van)
edit: spelling
BV in de kroeg maken wij de afspraak dat ik jouw 10.000 euro leen en wij zetten dit op de achterkant van een bierviltje en ondertekenen dit beiden dan is dit een geldige overeenkomst. Voor de rechter geldt dat de bedoeling die partijen hebben dat die duidelijk moet blijken. En als het goed is heb jj meer bewijsmiddelen dan je denkt. Overdracht van het geld (ik hoop via de bank met omschrijving lening) en terugbetaling via de bank.
In dit geval moet je proberen om je familielid en ex-familielid aan te schrijven (weet even niet of hoofdelijke aansprakelijkheid ook geldt zodat je een van de twee kan aanspreken voor het volledige bedrag. Ik denk van wel want jij hebt er niets mee te maken dat zij gescheiden zijn).
In deze brief verwijs je naar de overeenkomst die jullie hebben gesloten en dat je graag het geld wil terughebben. Je kan daarin aangeven dat je het bedrag in een keer terug wilt hebben omdat zij niet an hun betalingsverplichtingen hebben voldaan op grond van redelijkheid en billijkheid of dat je hen een betalingsregeling voorsteld. Zet in deze brief een fatale termijn (dus reageren voor 14 september bv) en als zij niet reageren voor die tijd jij genoodzaakt bent om andere stappen te ondernemen.
Deze andere stappen bestaan dan uit het feit dat je een advocaat met zoeken die een procedure bij de kantonrechter moet starten om het geld terug te vorderen. (hoef je nog even niet uit te leggen aan je (ex) familie)
veel succes
Kortom leen nooit geld aan familie of goede vrienden (komt alleen maar gezeik van)
edit: spelling
Leen dan via een bedrijf zoals lenen.nl of meer van die onzin??Kortom leen nooit geld aan familie of goede vrienden (komt alleen maar gezeik van)
Geld lenen van je familie heeft belastingtechnisch voordelen aan beide kanten dus als je kan opschieten met familie dan is dit beter voor je portomonee.
Als iemand failliet verklaard wordt, dan kan je fluiten naar je geld zowel in een familie als in een zakelijke lening.
-
Walter van V
gewoon goed schriftelijk vastleggen, dan is er altijd een officiele vordering. En ook gewoon rente rekenen!
In geval van de vragensteller: het verschuldigde bedrag ophogen met rente. achterstallige betalingen loopt de rente ook over, en daarover weer de wettelijke rente wegens in gebreke blijven.
Indien betreffende personen in gemeenschap van goederen getrouwd waren en beiden getekend hebben op de zelf gemaakte overeenkomst zijn BEIDEN hoofdelijk aansprakelijk voor het volle bedrag!
Dat zij onderling hebben afgesproken dat ieder de helft doet heeft u niets mee te maken tenzij u akkoord bent gegaan.
Volgens mij kan iemand niet persoonlijk failliet verklaard worden, de vordering blijft altijd bestaan, tenzij er sprake is van een schuldsaneringstraject, dan vervallen (indien de schuldeisers akkoord gaan met de afbetalingsregeling) de schulden.
Ik zou juridisch advies inwinnen hoe u ervoor staat. (hopelijk heeft u een rechtsbijstandsverzekering)
In geval van de vragensteller: het verschuldigde bedrag ophogen met rente. achterstallige betalingen loopt de rente ook over, en daarover weer de wettelijke rente wegens in gebreke blijven.
Indien betreffende personen in gemeenschap van goederen getrouwd waren en beiden getekend hebben op de zelf gemaakte overeenkomst zijn BEIDEN hoofdelijk aansprakelijk voor het volle bedrag!
Dat zij onderling hebben afgesproken dat ieder de helft doet heeft u niets mee te maken tenzij u akkoord bent gegaan.
Volgens mij kan iemand niet persoonlijk failliet verklaard worden, de vordering blijft altijd bestaan, tenzij er sprake is van een schuldsaneringstraject, dan vervallen (indien de schuldeisers akkoord gaan met de afbetalingsregeling) de schulden.
Ik zou juridisch advies inwinnen hoe u ervoor staat. (hopelijk heeft u een rechtsbijstandsverzekering)
leg mij deze eens uit. Ik zie het voordeel niet, behalve dat je het wettelijk rentetarief in rekening mag brengen. Een stukje lager dan bij gewone banken.Geld lenen van je familie heeft belastingtechnisch voordelen aan beide kanten dus als je kan opschieten met familie dan is dit beter voor je portomonee.
geef ik dat dan aan. Ik vind persoonlijk dat je niet moet lenen. HEb je het geld niet dan kan je ook iets niet kopen.Leen dan via een bedrijf zoals lenen.nl of meer van die onzin??
-
Martin1976
Heel vervelende situatie, 'k kan begrijpen dat je in een opwelling geld uitleent aan vrienden/familie maar ik zou er heel terughoudend in zijn, er komt zo ruzie van. Je moet het geld nu gaan terugvorderen en afgezien dat het voor jezelf een hoop narigheid geeft, worden de familieverhoudingen er ook niet echt beter van.
Maar desalniettemin, ik hoop dat het lukt, 't is best een hoop geld. Succes!
Maar desalniettemin, ik hoop dat het lukt, 't is best een hoop geld. Succes!
Misschien is mediation een oplossing?
Met z'n allen om tafel en een regeling hieruit treffen.
Omdat het familie is en het wellicht het contact acceptabel wilt houden?
Met z'n allen om tafel en een regeling hieruit treffen.
Omdat het familie is en het wellicht het contact acceptabel wilt houden?
-
Toolboy
Ik kan me het beste vinde in martin1976 z`n betoog.
Zelf heb ik het andersom meegemaakt.
Geld uigeleend daarna zelf in echtscheiding verzeild geraakt.
Dus zie ik het ook niet meer terug
Zelf heb ik het andersom meegemaakt.
Geld uigeleend daarna zelf in echtscheiding verzeild geraakt.
Dus zie ik het ook niet meer terug
Kan daar wel in meegaan, maar biedt geen oplossing.Ik kan me het beste vinde in martin1976 z`n betoog.
-
Toolboy
Als er voet bij stuk wordt gehouden komt er wellicht een oplossing.
Maar heb je het er voor over om die strijd aan te gaan.
Hoog oplopende emoties en ruzies.
ik zit met hetzelfde prob en heb het geld ook hard nodig,maar de gene die het mij verschuldigt zijn hebben niets meer,Dan komt het mens in mij naar boven.
T is moeilijk zo`n situatie
Maar heb je het er voor over om die strijd aan te gaan.
Hoog oplopende emoties en ruzies.
ik zit met hetzelfde prob en heb het geld ook hard nodig,maar de gene die het mij verschuldigt zijn hebben niets meer,Dan komt het mens in mij naar boven.
T is moeilijk zo`n situatie
-
Martin1976
Inderdaad een lastige kwestie Toolboy, je moet een afweging gaan maken of je voor 'zakelijk' gaat en eventueel een procedure aanspant (afgezien dat je van een 'kale kip geen veren kunt plukken') of meer persoonlijk en in goed overleg probeert er uit te komen, eventueel het op de lange baan schuift en afspreekt dat er iedere keer termijnen worden betaald zodra er weer geld is. 'k zou hetzelfde voelen als jij denk ik, zeker gezien alle emoties, en er voorlopig geen druk achter te zetten.
-
Walter van V
ik begrijp dat vragensteller geen kontakt meer heeft met betreffende familie. Mediation zou een oplossing kunnen zijn, het kantongerecht kan daar ook een rol in spelen, die hebben daar als het goed is tegenwoordig ook een mediationafdeling.
4800,= nog exclusief de rente is toch veel geld!
Plus dat het duidleijk in communicatie een eenzijdig verhaal is, andere kant doet ook geen moeite tot een oplossing te komen, en excuses??
4800,= nog exclusief de rente is toch veel geld!
Plus dat het duidleijk in communicatie een eenzijdig verhaal is, andere kant doet ook geen moeite tot een oplossing te komen, en excuses??
Aan de ene kant begrijp ik dat je de familie verhoudingen niet wilt verslechteren door erop te staan dat je het geld terugkrijgt. Aan de andere kant vind ik, dat zij door niet meer te reageren of het erover te hebben, het daar eigenlijk meer zelf naar maken. Ik vind, als iemand zo vriendelijk is om je te helpen als het nodig is, je dan toch tenminste het fatsoen op kunt brengen om aan te geven als het even niet lukt, als je andere dingen aan je hoofd hebt of iets dergelijks, in ieder geval erover praten. Ik denk dat ik inderdaad een mediator zou inschakelen, maar het er zeker niet zomaar bij laten zitten, dat zou lekker makkelijk zijn, zeg..
-
JohnathanDoe
Hallo Moniek.Ik ben het gedeeltelijk met roro en iedereen eens.Je hebt een 'contract' getekend zeg je,bewijs is er dat ze al iets betaald hebben. Maar vergeet niet dat je van een kale kip niet kunt plukken. Daartegen de zaak laten voorkomen bij de kanton rechter kost veel geld en kan heel lang gaan duren.Wijzelf hebben zoiets ook meegemaakt en ter goede wil denk je dan dat alles wel goed komt,zeker als het je eigen familie is.Maar dat blijken vaak de grootste ... te zijn hoor.Gelukkig heb ik geen familie dus! Succes met het terug vorderen van het geld.Wat weet je over de financiele toestand van je familielid en d'r exman?kunnen ze betalen denk je?zal vast wel niet...bedenk daarom maar eens is het je allemaal waard om eer dure langslopende rechtzaak te gaan beginnen of niet? Tis veel geld, ja zeker.Laat maar weten wat je gaat doen...we horen het van je.succes
-
Walter van V
mediation via de rechtbank is geloof ik gratis...(maar dat weet ik niet zeker, dus navragen!)
Ja dat kan, na een gerechtelijke procedure kun je het via een deurwaarder gaan halen. Ook is het leggen van beslag in dat geval eenvoudiger. Verder is van belang dat je na de scheiding het volledige bedrag bij beide ex-echtelieden kunt opeisen. Dat de leenovereenkomst op een zelf gemaakt document is opgesteld is niet echt van belang. Let in dit geval wel op de verjaringstermijn voor het mogen invorderen.Kan ik op de een of andere manier de terugbetaling afdwingen of kan ik met een bepaalde instantie contact opnemen? Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer bedragen als dit uit te lenen en ik zal dit ook iedereen afraden.
Mediation is in dergelijke gevallen volstrekt zinloos. Dit omdat er geen conflict is dat moet worden opgelost. Er zal gewoon betaald moeten worden. Mediation via rechtbank is overigens maar heel beperkt mogelijk (er loop alleen een proef in Utrecht). Gratis is het allerminst. Alleen de eerste 2,5 uur is gratis. Daarna wordt het honorarium van de mediator in rekening gebracht. Het gevolg zal zijn dat er maar weinig meer over zal blijven. Mediation is niet veel meer dan een modeverschijnsel.mediation via de rechtbank is geloof ik gratis...(maar dat weet ik niet zeker, dus navragen!)
-
Moniek1608
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Deze twee personen zie ik al lang niet meer als familie, helaas hebben jullie wel gelijk dat je van een kale kip niet kunt plukken, en laat dit nu het geval zijn...
Ik heb nu een laatste brief getikt met een laatste kans voor hun om te betalen, hierna neem ik verdere stappen via een incassobureau of idd via de kantonrechter. Het is een groot bedrag en ik wil het gewoon terug, vooral omdat het geld naast economische ook emotionele waarde heeft, het is namelijk geld waar mijn overleden vader lang voor heeft moeten werken.
ik laat het er in ieder geval niet bij rusten, betalen zullen ze!
Groetjes Moniek
Bedankt voor jullie reacties.
Deze twee personen zie ik al lang niet meer als familie, helaas hebben jullie wel gelijk dat je van een kale kip niet kunt plukken, en laat dit nu het geval zijn...
ik laat het er in ieder geval niet bij rusten, betalen zullen ze!
Groetjes Moniek
Rest mij nog enkel om jullie sterkte te wensen.
Ik begrijp het probleem vanwege de emotionele kant. Maar soms kan de emotionele kant er ook juist voor zorgen dat je iets terug wil hebben. En dit is geen klein bedragje.
Misschien lukt het om middels een brief tot overeenstemming te komen.
Anders de vervelende weg via eerst de kantonrechter en dan middels een gerechtelijke titel een deurwaarder inschakelen.
heel veel succes teogewenst.
Misschien lukt het om middels een brief tot overeenstemming te komen.
Anders de vervelende weg via eerst de kantonrechter en dan middels een gerechtelijke titel een deurwaarder inschakelen.
heel veel succes teogewenst.
-
JohnathanDoe
ER bestaat een 'incasso bureau die meer voor elkaar krijgt dan anderen vaak met direct resultaat. 'binnen zonder kloppen'.'
Mijn geloof via de gerechtelijke macht is al lang verdwenen.Soms moet je dingen met 'harde hand' aanpakken.via officiele manieren kan jaren duren.Schiet toch ook niet op he!
Mijn geloof via de gerechtelijke macht is al lang verdwenen.Soms moet je dingen met 'harde hand' aanpakken.via officiele manieren kan jaren duren.Schiet toch ook niet op he!