LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf BTW betalen op pakketten uit buitenland mogelijk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Sats

Zelf BTW betalen op pakketten uit buitenland mogelijk?

Ongelezen bericht door Sats »

Heeft iemand hier enig idee of het mogelijk is om ZELF bij de douane import spul te declareren en af te rekenen? En dan heb ik het over als je als particulier import spul via internet haalt (zoals kleren en dergelijken). (Ik heb namelijk geen problemen mee met het feit dat je over producten BTW moet betalen, maar het is je reinste geldklopperij dat PostNL serieus €12,50 rekent om dat 'voor je' te doen (terwijl dat niet eens zo heel lang geleden voor €2,50 kon. Typisch geval van 'marktwerking is niet bevordelijk voor sectoren met weinig aanbod'). Maar dit allemaal terzijde.)

Stel dus dat ik iets koop uit een Amerikaans webshop, dan wil ik zelf bij de douane zeggen van 'Hey mensen van douane, ik heb $130 aan kleren/voedsel/spaarlampen/etcetera gekocht. Hoeveel ben ik kwijt aan BTW?'. Vervolgens betaal ik dan de BTW en blijft PostNL met zijn grijpgrage tengels van mijn spul af en mogen ze lekker naar hun stomme €12,50 fluiten aangezien ik zelf alles heb gedeclareerd.

Is dit dus uberhaupt mogelijk? Ben het namelijk nog niet ergens tegengekomen.

Sats

Re: Zelf BTW betalen op pakketten uit buitenland mogelijk?

lalalt schreef:Bel de douane eens !
Dat wilde ik dus gaan doen, maar toen bedacht ik me dat het wel erg laat was vandaag :lol: . Helaas heb ik morgen ook geen tijd tijdens hun openingstijden, dus ik hoopte dat hier misschien iemand was die mijn vraag kon beantwoorden en ik niet tot volgende week hoefde te wachten. :mrgreen:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het antwoord is: nee.

Tenzij je je eigen vervoersbedrijf gaat beginnen en als zodanig door de Douane wordt erkend.

Omdat het inklaren verder zo lek als een mandje is, kun je ook eens in andere landen dan de VS spullen kopen. En kijken of die er zonder inklaring door komen. Alles onder de 22 euro incl. verzenkosten is sowieso vrij van inklaring.

Sats

Bob Schurkjens schreef:Het antwoord is: nee.

Tenzij je je eigen vervoersbedrijf gaat beginnen en als zodanig door de Douane wordt erkend.

Omdat het inklaren verder zo lek als een mandje is, kun je ook eens in andere landen dan de VS spullen kopen. En kijken of die er zonder inklaring door komen. Alles onder de 22 euro incl. verzenkosten is sowieso vrij van inklaring.
He bah! Das jammer. Bedankt voor het antwoord Bob!

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Sats schreef:
lalalt schreef:Bel de douane eens !
Dat wilde ik dus gaan doen, maar toen bedacht ik me dat het wel erg laat was vandaag :lol: . Helaas heb ik morgen ook geen tijd tijdens hun openingstijden, dus ik hoopte dat hier misschien iemand was die mijn vraag kon beantwoorden en ik niet tot volgende week hoefde te wachten. :mrgreen:

het is vandaag nog erg vroeg

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Formeel zou dat moeten kunnen maaaarrrrr: je hebt daar niet de nodige kennis en/of vergunning voor. Inklaren is een vak. Je moet niet alleen de Douanewaarde bepalen volgens de WTO standaard(http://www.wto.org/english/tratop_e/cus ... sval_e.htm), je moet een correcte goederencode kiezen(http://ec.europa.eu/taxation_customs/dd ... pand=false) voor elk item in het pakket (uit de meer dan 20000 beschikbare codes in het Europese TARIC importtarief) en het land van oorsprong bepalen (niet gelijk aan het land van verzending). Vervolgens moet je een ED (Enig Document)(http://www.kvk.nl/ondernemen/internatio ... -document/) invullen met zijn 50+ datavelden en een borg storten waarna de Douane aan het werk kan.

Je moet nog wel even zien hoe je het pakket bij de Douane krijgt want het staat onder zware beveiliging in een douaneloods en mag daar alleen uit onder begeleiding van een Transit document (het voormalige T1 document) wat ingevoerd wordt op het NCTS (New Computerized Transit System) van de EU. Als je het pakket namelijk niet kan laten zien, màg je immers géén aangifte doen.

Gezien de bovenstaande handelingen is €12.50 misschien niet eens zó gek?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Nog even als service aan de doe-het-zelver: hier is de handleiding voor het invullen van een Douaneaangifte - wel 53 pagina's lang maar het scheelt je weer €12.50 dus de moeite waard!

http://download.belastingdienst.nl/doua ... 1z21fd.pdf

Gesloten