LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn bedrijven verplicht een herinnering te sturen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Zijn bedrijven verplicht een herinnering te sturen?

Ongelezen bericht door Gast »

Zijn bedrijven verplicht een herinnering te sturen? en Hoe rechtsgeldig is een digitaal factuur en digitaal opzeg email?

karr-1

Re: Zijn bedrijven verplicht een herinnering te sturen?

Ongelezen bericht door karr-1 »

Nee dat zijn ze niet verplicht, jij moet er aan denken om op tijd te betalen. En een digitale factuur is net zo rechtsgeldig als een papieren factuur. Ik werk al een tijd met digitale facturen en dat hebben we van tevoren allemaal uit laten zoeken.

Gast

Bedankt voor je advies en mischien weet je hier mee om te gaan.

Mijn situatie is als volgt.

Juni 2004 zeg ik mijn @home breedband op via email en krijg een email als bevestiging en heb geen toegang meer tot de @home emails met facturen.

Juli 2004 verhuis ik.

Feb 2005 ontvang ik van een incasso bureau een brief dat ik ruim 220 euro moet betalen waarvan 80 euro aan incasso kosten. Ik stuur gelijk een brief dat ik hier niet mee eens ben en het bewijs van opzegging die ik via @home heb ontvangen en dat ik daarna geen toegang heb gehad tot de email en nooit een herinnering heb ontvangen.

Vandaag krijg ik een brief dat de email opzegging niet geldig is en dat ik het totaal bedrag per direct moet betalen.

Heb nooit een herinnering ontvangen! Nooit een factuur en heb per juli 2004 niet gebruik gemaakt van @home en ik was onder de indruk dat ik netjes had opgezegt!

Hoe kan ik hiermee omgaan?

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

je hebt een bevestiging gekregen en e-mail is een wettelijke vorm van communicatie. Waarom zou men een bevestiging sturen en je afsluiten als het niet een wettelijk middel is?

Kortom, doe nog 1 poging om de deurwaardersfirma te overtuigen en vraag meteen waarom een bedrijf een bevestiging stuurt als het niet geldig zou zijn. Ze accepteren de opzegging door je af te sluiten toch? Als men hem niet zou accepteren hadden ze je service nooit mogen beeindigen. Om vervolgens te zeggen dat je naheffingen en herinneringen via de mail zou hebben gekregen:

Ze hebben je afgesloten, dus dat kan niet.
Als e-mail niet geldig is, dan werkt dat 2 kanten op en geld dat ook voor het bedrijf. Men had dus ook schriftelijk de herinneringen moeten sturen.

Gast

Er dient voor alvorens het traject van een Incassobureau op word gestart minimaal 3 keer een herinnering verstuurt te zijn aan de debiteur. En hier dient vanaf de tweede herinnering een waarschuwing in te staan dat er een incassobureau in word geschakeld.

Gast

Moet de Incassobureau dit kunnen bewijzen? Ik heb namelijk niks ontvangen van @home

Weet je ook een link naar deze wet?

de

Ongelezen bericht door de »

Als je met Intrum Justitia te maken hebt zeggen ze glashard dat jij moet bewijzen dat je iets niet gekregen hebt. Maar zo is het natuurlijk niet, laat zij maar bewijzen dat je iets wel gekregen hebt.
Wij hebben te maken gehad met dit buro (om een boek van een paar euro maar het gaat om het principe) en we hebben niet toegegeven en uiteindelijk hebben ze maar opgegeven omdat ze toch niets konden bewijzen.

Ik wens je heel veel succes want ik weet hoe vervelend het is als je vindt dat je in je recht staat en op deze manier behandeld wordt.

Hou vol.

Gast

Dank je wel. Ik heb te maken met BOS en ben nogsteeds opzoek naar een link voor deze wet.

Gast

artikelen mbt tot incassonburo's en deurwaarders staan in het burgelijk wetboek, Rechtsvordering als je dat googled krijg je voldoende hits die je verder kunnen helpen.

NT

Ongelezen bericht door NT »

Vraagje: weet je zeker dat dat incassobureau BOS ingeschakeld is door @home? Misschien is het verstandig om contact met @home op te nemen om dat te vragen. Ik vind het een raar verhaal namelijk.
Er bestaan ook louche bedrijven die op de een of andere manier geld uit je zak proberen te kloppen... Ik kan me voorstellen dat er bij zijn die mailtjes onderscheppen over opzeggingen... (of ben ik nu te paranoïde?)
Ook is het een goed idee om te kijken of BOS in het handelsregister van de kamer van koophandel staat (kan je bekijken via www.kvk.nl)
Je moet in ieder geval van @home zelf te horen krijgen waarom zij denken dat jij hen dat geld verschuldigd bent. Aan hen vragen hoe het zit met het bevestigingsmailtje en de afsluiting van de mail.

Een incassobureau is geen deurwaarder en kan jou niets verplichten. Als jij in je recht staat kan een incassobureau niets, het is enkel een bureau dat debiteurenzaken regelt voor iemand die dat zelf niet wil/kan.

Als je echt wilt weten hoe je er qua recht voor staat: ga naar een rechtswinkel, dat kost je de eerste keer niets en ze kunnen je daar heel goed advies geven. Een rechtswinkel (rechtswinkel, of Juridisch Loket) bij jou in de buurt kan je opzoeken via internet of bij je gemeente vragen.

Succes!

NT

Gast

Het is toch wel heel vreemd, dat een kabelmaatschappij, of internetprovider je opzegging accepteert, maar vervolgens laat weten dat de manier waarop je hebt opgezegd, niet rechtsgeldig is. Ze hadden je op de eerste plaats in de gelegenheid moeten stellen, om de opzegging alsnog tijdig te doen op een manier die zij WEL accepteren.

Het klopt gewoon niet wat @home gedaan heeft.

Overigens cirkuleert ook de naam BOS op verschillende consumentensites, als zijnde een incassobureau dat er zo zijn eigen principes op nahoudt. Maatstaf in negatieve zin is voor mij echter nog altijd intrum justitia in Den Haag. Die moet je gewoon op dezelfde manier benaderen, als ze jou benaderen: je moet volhouden dat zij zelf met bewijzen moeten komen, dan houden ze wel op.

Jammergenoeg laten nog teveel onwetende mensen zich door dit soort bureau's in de luren leggen. Zo van: betaal maar, dan ben je van het gezeur af. Nee, fout, NIET betalen, want als je het wel doet (en je hebt nergens verplichtingen), dan erken je dat er wel een schuld is.

Intrum dreigde mij ook met een rechtszaak, maar toen ze erachter kwamen dat ze met mij een mondige gesprekspartner hadden, haakten ze snel af. Dat is nu eenmaal de werkwijze van dit soort bureaus.

Gast

Veel mensen zijn natuurlijk doodsbenauwd voor de hoge heffingen die er overheen komen!,

Deze "piraterij" van de internetproviders had in principe al veel langer keihard aangepakt moeten worden!,

Hopelijk worden de consumentenbelangen organisaties eens wakker, en maken een "vuist" tegen het onrecht wat hier gaande is, van de internet providers,

Want deze providers kunnen het je knap lastig maken, met de incassobureau's, die de kosten skyhigh kunnen maken, en dat vaak om een klein rotbedrag!...

Gesloten