LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar IZA stuur rekening vanwege debiteurenrisico

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hetty1962

Zorgverzekeraar IZA stuur rekening vanwege debiteurenrisico

Ongelezen bericht door hetty1962 »

goede morgen,

ik heb al jaren een zorgverzekering bij zorgverzekeraar IZA .heb eigenlijk nooit veel problemen bij hun gehad,
maar ben nu toch wel heel kwaad dat ze mij een rekening sturen ,van 8x 6,26 euro.
na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat dit gaat om debiteurenrisico,had er nog nooit van gehoord
gisteren gebeld met iza,krijg je te horen dat het met je eigen risico te maken heeft,maar verder kunnen ze niets zeggen omdat
ze gebonden zijn aan de priviciewet...ik zag op jullie forum dat er al meerdere klachten zijn over dit onderwep
bij deze de vraag ,kan dit zomaar en mag dit zomaar.
mvg A de Visser Vlissingen

wilhelmima1

Re: Zorgverzekeraar IZA stuur rekening vanwege debiteurenrisico

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Heb een link met dezelfde vraagstelling en de uitleg erbij.
http://forum.fok.nl/topic/2317955

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

hetty1962 schreef:goede morgen,

ik heb al jaren een zorgverzekering bij zorgverzekeraar IZA .heb eigenlijk nooit veel problemen bij hun gehad,
maar ben nu toch wel heel kwaad dat ze mij een rekening sturen ,van 8x 6,26 euro.
na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat dit gaat om debiteurenrisico,had er nog nooit van gehoord
gisteren gebeld met iza,krijg je te horen dat het met je eigen risico te maken heeft,maar verder kunnen ze niets zeggen omdat
ze gebonden zijn aan de priviciewet...ik zag op jullie forum dat er al meerdere klachten zijn over dit onderwep
bij deze de vraag ,kan dit zomaar en mag dit zomaar.
mvg A de Visser Vlissingen
Debiteurenrisico is een risico voor de zorgverzekeraar dat een factuur niet betaald wordt.
U heeft dan nog een openstaande rekening die u moet betalen van bijvoorbeeld eigen risico, eigen bijdrage, tandartskosten die niet gedekt zijn maar door de verzekeraar wel zijn betaald.
Heeft u zelf al op 'Mijn IZA' gekeken? Mogelijk staat dat een openstaande rekening, dan kan u waarschijnlijk ook zien waarvoor.
https://www.iza.nl/inloggen

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het lijken mij terhandstellingskosten van uw apotheek, die onder uw eigen risico vallen.
Inderdaad zelf even inloggen bij IZA.nl, dan kunt u de data van de nota's zien.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Uitgaande dat het verhaal op fok.nl klopt.....ben ik de enige die dit bizar vindt?

Er wordt nu direct voor iedereen waar de rekening deels wordt voorgeschoten een wanbetalerstoeslag gepresenteerd. Volgens mij hebben we in Nederland afgesproken dat je altijd eerst een 14 dagen brief krijgt, die je in de gelegenheid stelt om de rekening zonder bijkomende kosten te betalen.

Appie83

16again schreef:Uitgaande dat het verhaal op fok.nl klopt.....ben ik de enige die dit bizar vindt?

Er wordt nu direct voor iedereen waar de rekening deels wordt voorgeschoten een wanbetalerstoeslag gepresenteerd. Volgens mij hebben we in Nederland afgesproken dat je altijd eerst een 14 dagen brief krijgt, die je in de gelegenheid stelt om de rekening zonder bijkomende kosten te betalen.
Over een wanbetalerstoeslag kan ik niets vinden. Maar ik vind het wel een vreemde aanduiding. Dat dit in het bedrijfsleven als debiteurenrisico wordt aangeduid begrijp ik, maar naar de consument toe zou je dit ook anders kunnen communiceren. Bijvoorbeeld: eigen bijdrage of eigen kosten tandarts.

Onderstaand de reactie op het forum fok van een medewerkster van een zorgverzekeraar.
Hoi Jinkx,

Ik kan me voorstellen dat jij niet wilt betalen voor onbekende kosten, je vraag is dan ook helemaal terecht. Ik leg je graag uit wat het debiteurenrisico inhoudt. Dit doe ik op basis van een algemeen voorbeeld.

Stel je gaat naar de tandarts en de kosten zijn € 100 maar jij krijgt vanuit jouw aanvullende verzekering 80% van deze kosten vergoed. Dan heb jij recht op een vergoeding van € 80. Wat wij dan meestal doen, is dat wij de volledige € 100 aan jouw tandarts betalen en de resterende € 20 bij jou in rekening brengen. Wij nemen hierbij een risico, want de kans bestaat dat jij deze € 20 niet aan ons voldoet. Het overnemen van dit risico noemen wij, het debiteurenrisico.

Ik vind dat we dit wat duidelijker moeten omschrijven op onze facturen, hiervoor wil ik onze excuses aanbieden. Ik zet dit ook zeker als intern signaal door ter verbetering.

Hopelijk is mijn algemene uitleg duidelijk. Mocht je vragen hebben over jouw persoonlijke situatie, stuur me dan even een e-mail via [email protected] onder vermelding van je klantnummer of BSN. Ik help je graag!

Met vriendelijke groet,
Josje
http://forum.fok.nl/topic/2317955

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar... de vraag blijft dan: berekenen ze gewoon puur die 20 euro (uit het gegeven voorbeeld) door, of berekenen ze daarnaast/ erbovenop nog een extra bedrag? Dat is me nu nog niet duidelijk.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Uit het antwoord van Josje van IZA blijkt dat die € 6,26 debiteurenrisico een extra opslag is bovenop het bedrag dat verzekerden aan hen moeten betalen. Een restbedrag van € 20,00 dat aan IZA voldaan moet worden wordt dus € 26,26. Als verzekerden dus alleen die € 20,00 hebben voldaan, dan blijft dat bedrag van € 6,26 bij hen openstaan als 'nog te betalen'.

Hier speelt IZA een brutaal spel. De € 6,26 die zij extra in rekening brengen, bovenop het bedrag dat zij voor hun verzekerden voorschieten noemen ze met een mooi woord debiteurenrisico. Het is echter niets anders als administratie- of, zo u wilt, incassokosten. De vraag is of dit wettelijk correct is, of dat verzekerden, voordat zij een verzoek tot het betalen van een rekening krijgen, dat bij het eerste en tweede verzoek kosteloos moet zijn.

IZA heeft hier een aardig extra verdienmodel gevonden. Hoeveel rekeningen van alle zorgverzekeraars, waar slechts een gedeeltelijke vergoeding voor staat, zouden zij per jaar voorschieten? Dat loopt niet in de duizenden, tienduizenden maar misschien wel in de honderdduizenden rekeningen. En dat x € 6,26 per rekening. Rekent u de extra inkomsten voor IZA hierdoor even uit?

Je zou het ook kunnen omkeren. De zorgverlener, zoals veel tandartsen al doen, stuurt de rekening naar de patient. Deze declareert de rekening bij de zorgverzekeraar en de patient betaald die rekening als het bedrag van de zorgverzekeraar ontvangen is. Zouden al die patienten als extra opslag dan € 6,26 declaratiekosten in rekening mogen brengen? Ik denk het niet. De zorgverzekeraars zouden op hun achterste benen staan en een rolberoerte krijgen over zoveel brutaliteit van hun gewaardeerde verzekerden, lees klanten. In dit licht bezien kunt u zich dus afvragen wie in dit geval de brutaalste is.

Wellicht kunnen verzekerden van IZA deze vreemde praktijk eens aan de kaak stellen bij de SKGZ die dit eens grondig moet onderzoeken.

Appie83

BreejKC schreef:Uit het antwoord van Josje van IZA blijkt dat die € 6,26 debiteurenrisico een extra opslag is bovenop het bedrag dat verzekerden aan hen moeten betalen. Een restbedrag van € 20,00 dat aan IZA voldaan moet worden wordt dus € 26,26. Als verzekerden dus alleen die € 20,00 hebben voldaan, dan blijft dat bedrag van € 6,26 bij hen openstaan als 'nog te betalen'.

Hier speelt IZA een brutaal spel. De € 6,26 die zij extra in rekening brengen, bovenop het bedrag dat zij voor hun verzekerden voorschieten noemen ze met een mooi woord debiteurenrisico. Het is echter niets anders als administratie- of, zo u wilt, incassokosten. De vraag is of dit wettelijk correct is, of dat verzekerden, voordat zij een verzoek tot het betalen van een rekening krijgen, dat bij het eerste en tweede verzoek kosteloos moet zijn.

IZA heeft hier een aardig extra verdienmodel gevonden. Hoeveel rekeningen van alle zorgverzekeraars, waar slechts een gedeeltelijke vergoeding voor staat, zouden zij per jaar voorschieten? Dat loopt niet in de duizenden, tienduizenden maar misschien wel in de honderdduizenden rekeningen. En dat x € 6,26 per rekening. Rekent u de extra inkomsten voor IZA hierdoor even uit?

Je zou het ook kunnen omkeren. De zorgverlener, zoals veel tandartsen al doen, stuurt de rekening naar de patient. Deze declareert de rekening bij de zorgverzekeraar en de patient betaald die rekening als het bedrag van de zorgverzekeraar ontvangen is. Zouden al die patienten als extra opslag dan € 6,26 declaratiekosten in rekening mogen brengen? Ik denk het niet. De zorgverzekeraars zouden op hun achterste benen staan en een rolberoerte krijgen over zoveel brutaliteit van hun gewaardeerde verzekerden, lees klanten. In dit licht bezien kunt u zich dus afvragen wie in dit geval de brutaalste is.

Wellicht kunnen verzekerden van IZA deze vreemde praktijk eens aan de kaak stellen bij de SKGZ die dit eens grondig moet onderzoeken.
Het bericht van Josje is een uitleg van het debiteurenrisico bij VGZ op een andere vraag op het FOK forum. De 6,26 van TS heeft dus niets te maken met het voorbeeld dat Josje noemt.

16again

Appie83 schreef:Het bericht van Josje is een uitleg van het debiteurenrisico bij VGZ op een andere vraag op het FOK forum. De 6,26 van TS heeft dus niets te maken met het voorbeeld dat Josje noemt.
Je presenteert "uitleg.... op een andere vraag" als een feit, terwijl het volgens mij weldegelijk identieke of grotendeels overlappende vragen zijn.

hetty1962

toch maar overstappen volgend jaar,voor mijn gevoel is het weer een mooie manier om mensen weer geld uit hun zakken te kloppen.
A.D.V

grun

Ongelezen bericht door grun »

Dit probleem zou er niet hoeven zijn als de zorgverlener de factuur naar de patient in plaats van naar de verzekeraar stuurt. Dan betaalt de patient de 100 euro en declareert de factuur bij de verzekeraar die vervolgens 80 euro vergoed. De verzekeraar loopt hierbij geen enkel risico. Ik kan me de verontwaardiging van de verzekerden wel voorstellen, de verzekeraar behandelt ze alsof iedere verzekerde een potentiele wanbetaler is. Ik stap ieder jaar over, maar IZA zorgverzekering zet ik op m'n zwarte lijst.

Lowieze

hetty1962 schreef:toch maar overstappen volgend jaar,voor mijn gevoel is het weer een mooie manier om mensen weer geld uit hun zakken te kloppen.
A.D.V

Zou u willen vertellen wat voor declaraties het hier betrof of gaat u er sowieso vanuit dat het oplichterij is?

Lowieze

grun schreef:Dit probleem zou er niet hoeven zijn als de zorgverlener de factuur naar de patient in plaats van naar de verzekeraar stuurt. Dan betaalt de patient de 100 euro en declareert de factuur bij de verzekeraar die vervolgens 80 euro vergoed. De verzekeraar loopt hierbij geen enkel risico. Ik kan me de verontwaardiging van de verzekerden wel voorstellen, de verzekeraar behandelt ze alsof iedere verzekerde een potentiele wanbetaler is. Ik stap ieder jaar over, maar IZA zorgverzekering zet ik op m'n zwarte lijst.
Dat is in de praktijk natuurlijk helemaal onmogelijk. Wie gaat nu de nota's van ziekenhuisopnames of andere dure behandelingen zelf voorschieten?

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Een paar honderd euro zou in ons geval nog wel gaan, maar toen ik een paar geleden 10 dagen in het ziekenhuis lag, bedroeg de rekening 18000 euro. Dat schiet je niet zomaar even voor.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:Een paar honderd euro zou in ons geval nog wel gaan, maar toen ik een paar geleden 10 dagen in het ziekenhuis lag, bedroeg de rekening 18000 euro. Dat schiet je niet zomaar even voor.
Maar daar liep je ook geen ‘debiteurenrisico’.
Of kreeg je maar 80% vergoed?

hetty1962

het ging niet over rekeningen,of declaraties,maar het eigen risico volgens de dame van iza.
en verder doen ze er niets over zeggen ivm de priviciewet.dus ben dan uitgepraat .

Lowieze

hetty1962 schreef:het ging niet over rekeningen,of declaraties,maar het eigen risico volgens de dame van iza.
en verder doen ze er niets over zeggen ivm de priviciewet.dus ben dan uitgepraat .
Welnee, u kunt uw eigen declaraties nakijken als u inlogt bij uw zorgverzekeraar. Natuurlijk kunnen ze via de telefoon geen persoonlijke zaken bespreken, dan zou iederen zich voor u uit kunnen geven.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:Dat is in de praktijk natuurlijk helemaal onmogelijk. Wie gaat nu de nota's van ziekenhuisopnames of andere dure behandelingen zelf voorschieten?
Ik heb het niet over het ziekenhuis, dat valt toch niet onder het eigen risico? Mijn bericht ging over kleinere facturen, bijvoorbeeld voor medicijnen of de tandarts (als je daar geen verzekering voor hebt die 100% vergoed). Daarnaast hoef je ook helemaal niet zoveel voor te schieten: je ontvangt de factuur van de zorgverlener en stuurt die meteen door naar de verzekeraar. Dan heb je de vergoeding vaak al eerder binnen dan dat de maximale betalingstermijn van de zorgverlener verstreken is. Je hoeft dan alleen maar het verschil bij te passen zonder 6 euro boete omdat de verzekeraar je bij voorbaat als potentiele wanbetaler beschouwt.

16again

Lowieze schreef:Welnee, u kunt uw eigen declaraties nakijken als u inlogt bij uw zorgverzekeraar. Natuurlijk kunnen ze via de telefoon geen persoonlijke zaken bespreken, dan zou iederen zich voor u uit kunnen geven.
Behoort de verzekeraar dan bij "privacy gevoelige" telefonische vragen je niet te verwijzen naar de inlog pagina van de verzekeraar ?

Gesloten