LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Jou ervaringenmet scheeps cv´s

Peiling eindigde op 10 mei 2004 21:16

Positief
0
Geen stemmen
Negatief
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 0

Quilliomme
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2004 12:34

[b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door Quilliomme »

Wie heeft ervaringen met 1 van de onderstaande scheeps cv´s.
Er worden op dit moment 3 stuks aangeboden nl. die van De Vereenigde Compagnieën,Universal Marine enJR Shipping.
Kan moeilijk een keus maken, wie kan mij van advies dienen?.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door tufima »

Hoewel dit een oud topic is heb ik eigenlijk min of meer dezelfde vraag.

Ik zag een folder om te participeren in een Scheeps CV van Universal Marine.
Nou heb ik zelf niet veel verstand van beleggen en vraag me daarom af of iemand meer ervaring heeft met het beleggen in dergelijke projecten.

De voorspelde rendementen zijn hoog, jaarlijks gemiddeld 12,3% maar daar staat natuurlijk ook een hoog risico tegenover.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door sjoegel »

Waarom investeren in iets waar je geen verstand van hebt ? Om het vermeende rendement ? Waarom stappen banken er dan niet in ? Immers, die krijgen bijna voor niets geld van hun spaarders. (de rente die ik krijg op mijn spaargeld is erg laag). Die doen dat niet omdat het risico erg hoog is.
Beleg alleen in zaken die je kunt overzien die je snapt en waar je invloed uit kunt oefenen ten behoeve van het resultaat.

Als je het toch wilt doen; lees vooral de kleinen lettertjes.

Jos Das
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:08

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door Jos Das »

Eind 2009 is er een uitzending geweest van Tros Radar waarin aandacht werkt gegeven aan scheeps cv. En dan met name het verhaal waarin je meer geld terug kreeg van de belasting als dat je erin investeerde.

Tros Radar was hier niet negatief over.
Maar dat zegt niets. De consumentenbond was ook ooit positief over de produkten van Legio Lease.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjoegel, de reden dat particulieren hier wel in willen investeren en banken niet, zit hem in het grote fiscale voordeel voor particulieren. Door de speciale regels voor scheeps CV's komt het rendement voor particulieren die in de hoogste schijf vallen per saldo hoog uit, terwijl het productrendement laag (of negatief) is.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door buckleup »

Hebben jullie wel eens van Google gehoord?
Sorry hoor, maar 3 minuten werk levert meer zinvolle informatie op dan het gekakel hier van menigeen.

http://www.profnews.nl/913253/faillisse ... cheeps-cvs
http://www.mistermoney.nl/scheeps-cv-ee ... ering.html
http://financieel.infonu.nl/beleggen/35 ... ps-cv.html
http://www.fiscalert.nl/2007/09/scheepscv.php

Mensen die hier instappen zijn dezelfde onnozelen die dan een paar jaar later huilie-huilie in de uitzending van Radar komen doen.

Weet je wat ook veel oplevert? TEAK-plantages. Mu wha ha ha ha ha...

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Alleen doen als je weet waar je het over hebt. Het schip van de c.v. kan nog zo mooi zijn, maar als er geen bevrachter is, ligt het schip werkloos langs de kade geld te kosten.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door sjoegel »

Sjoegel, de reden dat particulieren hier wel in willen investeren en banken niet, zit hem in het grote fiscale voordeel voor particulieren. Door de speciale regels voor scheeps CV's komt het rendement voor particulieren die in de hoogste schijf vallen per saldo hoog uit, terwijl het productrendement laag (of negatief) is.

Banken zijn slim genoeg om deze fiscaliteit te omzeilen. Enkel particulieren krijg je zo gek hier geld in te steken. Dat is het verhaal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat niet om fiscale nadelen die omzeild moeten worden, maar juist om voordelen die er alleen voor particulieren zijn. Door die voordelen kunnen deze CV's voor particulieren een veel beter rendement geven dan voor banken. Daarom zijn ze voor banken niet/nauwelijks interessant.

Maar dat staat los van de vraag of het voor particulieren überhaupt aan te raden is.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door tufima »

Bedankt voor al jullie reacties echter mijn vraag is hiermee nog niet beantwoord.

Mijn vraag is of er iemand zelf ervaring heeft met het beleggen in Scheeps CV's. Aan jullie reacties meen in op te maken dat jullie dat niet hebben en in het algemeen praten.

Natuurlijk heb ik op internet gekeken en natuurlijk heb ik gezien dat er behoorlijke risico's aan zitten. Ik weet ook dat gezien het hoge rendement het risico zeer hoog zal zijn. Het feit dat niet iedereen hierin belegd zegt ook genoeg.
Mijn gevoel is dat sommige scheeps CV's wel slagen en sommige niet.

In dergelijke projecten moet je ook zeker niet al je geld steken, maar ik heb ook geleerd dat je soms een kansje moet wagen.

Maar daarom vind ik het prettig om van andere mensen te horen of ze hebben geparticipeerd en wat hun ervaring hiermee was. Wellicht zijn er mensen die geld hebben verloren door zo'n CV. Wellicht zijn er mensen die zweren bij dergelijke projecten en van de ene in de andere stappen. Hierbij kan het zijn dat je de ene keer een leuk rendement haalt, de andere keer een redelijk rendement en een andere keer je geld kwijt bent.

Echte ervaringen zoek ik dus..

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door sjoegel »

:D en straks maar komen klagen op dit forum wanneer het misgaat. Niemand had je tenslotte gewaarschuwd ! :lol:

Voor wie een gokje wil wagen, koop voor 25.000 euro kras of staatsloten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door kweenie »

tufima schreef: Natuurlijk heb ik op internet gekeken en natuurlijk heb ik gezien dat er behoorlijke risico's aan zitten. Ik weet ook dat gezien het hoge rendement het risico zeer hoog zal zijn. Het feit dat niet iedereen hierin belegd zegt ook genoeg.
Mijn gevoel is dat sommige scheeps CV's wel slagen en sommige niet.
Waarom niet iedereen hierin belegt, heeft onder meer te maken met:

- De rendementen zijn afhankelijk van het IB tarief, dat moet na aftrek van aftrekposten nog in het 52% tarief vallen. Vanwege andere aftrekposten en heffingskortingen betekent dat al snel dat je een inkomen boven een ton moet hebben. Dat is een hele kleine groep mensen.

- Om niet te hoeven voldoen aan alle (dure) regels voor toezicht door de AFM zijn/waren investeringen vaak pas vanaf 50.000 mogelijk. Aangezien zulke niche-producten in het algemeen niet meer dan 5% van je beleggingsportefeuille uitmaken, betekent dit dat deelnemers een vermogen zullen hebben van een miljoen of meer. Een nog kleinere groep, dus.

- Er zit veel kaf tussen het koren. Vanwege het korte bestaan van de meeste aanbieders, is er vaak geen historie, zodat je de aanbieder 'op zijn blauwe ogen' moet geloven. En enige kennis van zaken is daarom ook wel verstandig om te hebben. Niet iedereen heeft die kennis.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door tufima »

Inleggen kan vanaf USD 5.000 (of het equivalent in EURO), dus dan hebben we het eerder over een beleggings portefeuille van EURO 75.000 tot EUR 100.000 toch?

Dit geval gaat specifiek over Universal Marine. Deze aanbieder is reed behoolijke tijd op de markt met deze producten en heeft daar behoorlijk wat ervaring in. Het is dus niet een aanbieder die even komt kijken om snel te "cashen".

De opmerking over het moeten hebben van een inkomen van minimaal een ton snap ik niet helemaal. Uiteraard zal je het meeste profiteren van belasting voordeel als je in de 52% blijft. Maar waarom zou je bij 42% niet ook een leuk rendement kunnen hebben? Of zie ik dat verkeerd?

Daarnaast is het gemiddelde rendement dat ze opgeven toch niet opgebouwd uit uitsluitend je belasting voordeel, of wel?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: [b]Ervaringen gevraagd met Scheeps cv´s[/b]

Ongelezen bericht door tufima »

Van hun eigen site:

Voor wie?Wij benadrukken dat het investeren in een schip ondernemingsrisico’s meebrengt. Daarom adviseren wij potentiële participanten:

■ de investering te toetsen binnen een persoonlijke beleggingshorizon (doel/risicoprofiel);
■ niet met geleend geld te werken;
■ zeker te zijn dat de inleg voor tenminste vijf jaar gemist kan worden;
■ de tussentijdse CV-uitkeringen (deze kunnen fluctueren) als extra inkomen te zien en niet als bron voor het dagelijks levensonderhoud;
■ het totale belang in scheepvaart CV’s niet meer dan 10 tot 15% van het totale vermogen te laten bedragen.
Voor wie de vragen positief kan beantwoorden, is de scheeps-CV vaak een prima aanwinst in een gespreide beleggingsportefeuille. Deelnemen in een CV kan zowel door particulieren als BV’s. Wij vinden het belangrijk dat participanten een weloverwogen stap maken. Naast het uitgeven van een prospectus, organiseren wij bijeenkomsten om geïnteresseerden te informeren over de kansen en de risico’s.


Rendement
De Belastingdienst is vriendelijk voor deelnemers in een scheeps-CV. Hun investering is vrijgesteld van vermogenrendementsheffing en daarnaast wordt een zeer lage belasting geheven volgens het tonnageregime. Deze belastingmaatregel is in het leven geroepen om de Nederlandse scheepvaart te stimuleren.

Scheepvaart-CV's, die na 1 januari 2001 zijn opgericht, maken dankbaar gebruik van deze belastingmaatregel. Het tonnageregime houdt in dat de winst, waarover belasting moet worden betaald, wordt bepaald door de netto scheepstonnage. En niet over de werkelijk gemaakte winst. Dit komt neer op een heel laag belastingbedrag.

Voor de toepassing van het tonnageregime moet een verzoek worden ingediend bij de Belastingdienst. Onze participanten krijgen hiervoor een standaardverzoek aangereikt. Het tonnageregime geldt voor 10 jaar. Daarna moet opnieuw een verzoek worden ingediend.

Ondanks een gunstig belastingregime bepalen de prestaties van het schip grotendeels het rendement. Hoe gewild is het schip? Kan het snel varen? Gaat de belading gemakkelijk? Als wij erin slagen chartercontracten af te sluiten tegen de geprognosticeerde charteropbrengst of hoger, dan ligt het rendement op koers. Tot slot draagt ook de toekomstige verkoopprijs van het schip bij aan het totale rendement.

In de prognose van onze CV’s wordt gewerkt met een gemiddeld, enkelvoudig rendement. Dit wordt berekend door het rendement per jaar bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal jaren. In de geprognosticeerde jaarrendementen zijn afwijkingen naar boven of naar beneden mogelijk. Scheepvaart is immers een cyclische bedrijfstak. Daarom benadrukken wij dat investeren in schepen geen garantieproduct is, maar ondernemen in een dynamische omgeving. Het is goed ondernemerschap in combinatie met de marktsituatie, die uiteindelijk het totale rendement bepaalt.

Gesloten