Wij hebben in sept '06 een bestelling op afroep geplaatst bij sanitairwinkel Wooning bij de Megastores in Den Haag. Op afroep wil zeggen dat we sanitair hebben uitgezocht, maar dat de bestelling pas wordt gedaan als in de planning en uitvoering van de verbouwing duidelijk is wanneer het materiaal ongeveer geplaatst kan worden. Nu blijken er allerlei, onvoorziene, technische problemen aan de geplande verbouwing van de badkamer te zitten. Financieel op dit moment onhaalbaar. Daarom willen we de 'bestelling' annuleren. Wooning wil hiervoor de wettelijk toegestane annuleringskosten van 30% in rekening brengen.
Onze vraag is of het wettelijk is toegestaan om annuleringskosten in rekening te brengen als het materiaal nog niet bij de fabrikant besteld is (op afroep staat)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] bestelling op afroep
Re: bestelling op afroep
Ligt eraan wat er in het koopcontract staat, als er alleen staat dat u voor x duizend euro spullen afneemt is er geen order en betaald u gewoon niets.
Staat er dus precies op wat u gaat afnemen dan ligt de zaak anders en moet u de algemenevoorwaarden maar eens doorploegen.
Staat er dus precies op wat u gaat afnemen dan ligt de zaak anders en moet u de algemenevoorwaarden maar eens doorploegen.
Re: bestelling op afroep
Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de koper een aanbod van de verkoper accepteert. Op dit moment zijn de partijen het eens over de te verrichten prestaties. Behoudens een aantal uitzonderingen, waaronder koop op afstand en colportage, kunnen partijen alleen onder een overeenkomst uit wanneer alle partijen daar mee akkoord gaan.
Een contract is een schriftelijke overeenkomst. Voor de partijen kunnen verplichtingen ontstaat in de periode die hier aan vooraf gaat, de zogenaamde precontractuele periode. De Hoge Raad heeft deze periode in drie fase opgedeeld. In de eerste fase kunnen beide partijen vrij de onderhandelingen afbreken. In de tweede fase mogen partijen dit alleen doen, wanneer zij de gemaakte kosten van de tegenpartij vergoeden. In de derde en laatste fase is het in strijd met de goede trouw om de onderhandelingen af te breken.
Een contract is een schriftelijke overeenkomst. Voor de partijen kunnen verplichtingen ontstaat in de periode die hier aan vooraf gaat, de zogenaamde precontractuele periode. De Hoge Raad heeft deze periode in drie fase opgedeeld. In de eerste fase kunnen beide partijen vrij de onderhandelingen afbreken. In de tweede fase mogen partijen dit alleen doen, wanneer zij de gemaakte kosten van de tegenpartij vergoeden. In de derde en laatste fase is het in strijd met de goede trouw om de onderhandelingen af te breken.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 18 nov 2004 16:41
Re: bestelling op afroep
Je geeft hetzelf al aan, je hebt een bestelling geplaatst.Wij hebben in sept '06 een bestelling op afroep geplaatst bij sanitairwinkel
De bestelling is op afroep gezet, dwz dat de bestelling compleet is en direct afgeleverd wordt wanneer jou dat uitkomt.
De leveranciers heeft dus alle voorbereidingen al getroffen om direct alles in werking te zetten zodra de klant dat wenst.
Ze hebben er dus ook al werk mee gehad en het is dus niet meer dan reeel dat ze retourkosten in rekening brengen als dat in de voorwaarden staat.