Volgens mij zit het als volgt in elkaar. Bij een winkeldiefstal kan de politie een zogenaamde 'politietransactie'
aanbieden (strafrecht). Net zoiets als een bekeuring voor te hard rijden bijvoorbeeld. Dit is wat TS al heeft betaald.
Indien de economische waarde van de beoogde goederen relatief laag is, bestaat bij een aantal delicten, zoals de winkeldiefstal, in principe de mogelijkheid om een politietransactie aan te
bieden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0021516
Wanneer de vermeende winkeldief deze transactie accepteert en voldoet wordt er in principe schuld bekend en komt vervolgens de regeling ‘Afrekenen met winkeldieven’ (onrechtmatige daad) om de hoek kijken (privaatrecht) en kan het HBD de € 151,= schadevergoeding in gaan vorderen.
Blijkbaar is er met deze regeling vanuit het strafrecht aansluiting gezocht met het privaatrecht. Of deze aansluiting bestond al. Want je kan volgens mij sowieso al een verzoek tot schadevergoeding voegen in een strafrechtelijk proces. Dan is de regeling ‘Afrekenen met winkeldieven’ enkel maar een 'stroomlijning' tussen het HBD en justitie en is er juridisch gezien niets nieuws onder de zon.
Het lijkt mij dus aan te raden om het 'aanbod' van deze politietransactie niet te accepteren wanneer (je vindt dat) je niet schuldig bent aan diefstal. Maar daar heeft Laguna82 nu dus niks meer aan, die is al akkoord gegaan met het 'aanbod' van de politie en zal binnenkort de 'rekening' van het HBD ad. € 151,= in de brievenbus aantreffen.