Ik bestel regelmatig voor mijn winkel grote hoeveelheden uit het buitenland (kan in de duizenden euro's lopen), laat dat met DHL versturen en over het algemeen gaat dat vrij goed. Natuurlijk krijg ik altijd keurig een rekening van DHL door de brievenbus (nou ja, niet zo keurig.. hier gaat het al fout want meestal krijg ik die dus niet keurig op tijd!), maar dat is ook te verwachten voor wat ik bestel.
Nu heb ik laatst een pakketje binnen gekregen, de waarde hier van viel voor mijn doen nog wel mee en toen ik "vrolijk" het geld had overgeschreven naar hun rekening kwam ik er achter dat wat ik had betaald ongeveer gelijk stond aan het hele waarde van het pakketje! Dus ik check nog een keer de rekening die ik van hun had ontvangen.. hebben ze de waarde van het pakket op de een of andere manier als 2 keer zo veel berekend! Gewoon van USD de EURO gemaakt en nog wat extra waarde uit de lucht toveren et voila. Een mooie dikke vette rekening. Nou ja, soms kunnen foutjes gemaakt worden natuurlijk (ook al stond het er keurig op wat de waarde was en welke valuta dat was), en al had ik het van te voren opgemerkt ik had het alsnog moeten betalen (want zo handig is DHL wel)..
Dus ik stuur ze maar een mailtje, want daar reageren ze vast wel op.
Niet dus, ik wacht nu al 5 dagen op de reactie en dit is voor mij echt een struikelblok. Dit gaat niet om een paar tientjes, maar zelfs meer dan een paar honderd euro! Met invoice en alle benodigde nummers er bij, nemen ze niet even tijd om de e-mail van een trouwe klant te beantwoorden.
Ik had zelfs de eerstvolgende dag gebeld om wat meer informatie op te vragen, maar ik moet zeggen dat zelfs PostNL meer hulp aanbiedt dan DHL, want blijkbaar kunnen ze echt niets doen en is het iets wat de douane regelt en moest ik maar een mailtje sturen naar het adres waar ik al naar gemailt had! Want blijkbaar was dat van de douane (staat zelf bij dat het van DHL afdeling boekhouding is, maar goed), ook geen ander telefoon nummer doorgegeven, nee echt NIKS. Zero assistance.
Bah wat een ongelovelijk slechte service, ik ben hier echt super boos over en ik kan alleen informatie vinden over mensen die bijvoorbeeld 40€ te veel hebben betaald..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DHL en douane
Re: DHL en douane
Je moet gewoon schriftelijk een verzoek tot herziening indienen bij de douane, als jij middels een factuur die bij de goederen zat aan kunt tonen dat het pakket met een verkeerde waarde is ingeklaard zullen ze daar gewoon in mee gaan.
Vraag bij DHL een machtiging (zij hebben de inklaring verzorgd dus aangifte in het douane systeem staat op hun naam) zodat je zelf het verzoek tot herziening rechtstreeks aan de douane kunt richten. Heb dit zelf meerdere malen gedaan alleen ging het toen om FedEx en UPS, denk dat het bij DHL ook zo werkt. Ja, het is vervelend en het duurt even voor je het geld terug hebt maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal wel eens.
Vraag bij DHL een machtiging (zij hebben de inklaring verzorgd dus aangifte in het douane systeem staat op hun naam) zodat je zelf het verzoek tot herziening rechtstreeks aan de douane kunt richten. Heb dit zelf meerdere malen gedaan alleen ging het toen om FedEx en UPS, denk dat het bij DHL ook zo werkt. Ja, het is vervelend en het duurt even voor je het geld terug hebt maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal wel eens.
Re: DHL en douane
Klinkt niet echt als het soort fouten wat op inklaringsafdelingen gemaakt wordt. Meer voor de hand liggend is dat u er niet op gerekend hebt dat u BTW en rechten bij invoer betaalt over de douanewaarde - dus faktuurwaarde + verzendkosten - en dat komt nu eenmaal relatief hoger uit voor een klein pakketje.Chokelate schreef:Dus ik check nog een keer de rekening die ik van hun had ontvangen.. hebben ze de waarde van het pakket op de een of andere manier als 2 keer zo veel berekend! Gewoon van USD de EURO gemaakt en nog wat extra waarde uit de lucht toveren et voila. Een mooie dikke vette rekening. Nou ja, soms kunnen foutjes gemaakt worden natuurlijk (ook al stond het er keurig op wat de waarde was en welke valuta dat was), en al had ik het van te voren opgemerkt ik had het alsnog moeten betalen (want zo handig is DHL wel).
Maar een bewaarschrift indienen nadat DHL u machtigt kan uiteraard altijd, nee heb je...
Re: DHL en douane
TS zegt dat het USD bedrag als EUR is overgenomen, in zo'n geval zou ik wel om herziening vragen, als het om een verschil van meer dan een paar euro's gaat. Over die verzendkosten heb je helemaal gelijk veel mensen weten niet dat dat ook wordt meegenomen in de berekening. Ach sommige mensen weten uberhaupt niet dat je moet betalen bij import van buiten de EU, bij het lezen van de topic titel dacht ik eerst 'heb je er weer zo een', maar het bleek mee te vallen
Re: DHL en douane
Dat zal ik proberen te doen, bedankt.miffy53 schreef:Je moet gewoon schriftelijk een verzoek tot herziening indienen bij de douane, als jij middels een factuur die bij de goederen zat aan kunt tonen dat het pakket met een verkeerde waarde is ingeklaard zullen ze daar gewoon in mee gaan.
Vraag bij DHL een machtiging (zij hebben de inklaring verzorgd dus aangifte in het douane systeem staat op hun naam) zodat je zelf het verzoek tot herziening rechtstreeks aan de douane kunt richten. Heb dit zelf meerdere malen gedaan alleen ging het toen om FedEx en UPS, denk dat het bij DHL ook zo werkt. Ja, het is vervelend en het duurt even voor je het geld terug hebt maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal wel eens.
Ik reken altijd op een rekening van de Douane, aangezien ik voor duizenden euro's importeer.newmikey schreef:Klinkt niet echt als het soort fouten wat op inklaringsafdelingen gemaakt wordt. Meer voor de hand liggend is dat u er niet op gerekend hebt dat u BTW en rechten bij invoer betaalt over de douanewaarde - dus faktuurwaarde + verzendkosten - en dat komt nu eenmaal relatief hoger uit voor een klein pakketje.Chokelate schreef:Dus ik check nog een keer de rekening die ik van hun had ontvangen.. hebben ze de waarde van het pakket op de een of andere manier als 2 keer zo veel berekend! Gewoon van USD de EURO gemaakt en nog wat extra waarde uit de lucht toveren et voila. Een mooie dikke vette rekening. Nou ja, soms kunnen foutjes gemaakt worden natuurlijk (ook al stond het er keurig op wat de waarde was en welke valuta dat was), en al had ik het van te voren opgemerkt ik had het alsnog moeten betalen (want zo handig is DHL wel).
Maar een bewaarschrift indienen nadat DHL u machtigt kan uiteraard altijd, nee heb je...
We hebben het hier niet over een aantal tientjes extra, dat had ik volgensmij al duidelijk gemaakt
Ja, klopt. Er wordt altijd over verzendkosten ook berekend maar die waren niet heel hoog op zich, maar voor twee dozen van misschien 15 kilo bij elkaar was 500€ geschat, en ik heb geen bewijs van wat het werkelijk gekost heeft want de fabriek betaald dat maar gemiddeld betaal ik ongeveer eens zoveel voor 100-150 kilo dus ik weet haast zeker dat daar ook een flinke fout in is gemaakt. Eens zien of ik misschien daar ook bewijs van krijgen van de fabriek.miffy53 schreef:TS zegt dat het USD bedrag als EUR is overgenomen, in zo'n geval zou ik wel om herziening vragen, als het om een verschil van meer dan een paar euro's gaat. Over die verzendkosten heb je helemaal gelijk veel mensen weten niet dat dat ook wordt meegenomen in de berekening. Ach sommige mensen weten uberhaupt niet dat je moet betalen bij import van buiten de EU, bij het lezen van de topic titel dacht ik eerst 'heb je er weer zo een', maar het bleek mee te vallen