Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Via Independer op 30-11-2021 energiecontract bij Innova Energie afgesloten, ingaande op 2-1-2022. Leverancier Fenor ging medio december failliet en vandaag bleek telefonisch dat Innova pas net voor nieuwe contractdatum opzegt (schijnbaar gebruikelijk tussen energieleveranciers). Budget Energie heeft sinds 30-12-2021 Fenor overgenomen en stelt dat wij bij hen vastzitten tot 15-1-2022. Verlengingsvoorstel ook van hen ontvangen: EUR 8256 per maand ipv EUR 202 !!! Bleek een foutje... Wie is nu aansprakelijk voor de meerkosten, ongetwijfeld, bij Budget Energie? ACM gaat hier volgens hen niet over, want betreft juridische aansprakelijkheid. Juridisch Loket maar een email gestuurd. Budget Energie, Fenor en Independer zijn niet bereikbaar; vertel me iets nieuws...
Eén wijze les iig geleerd: zeg zelf meteen op en laat dit niet over aan Independer of de nieuwe energieleverancier!!!!! Scheelt je potentiele ellende.
Eén wijze les iig geleerd: zeg zelf meteen op en laat dit niet over aan Independer of de nieuwe energieleverancier!!!!! Scheelt je potentiele ellende.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jan 2022 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Wat is het probleem eigenlijk nu?
Je kunt ook gewoon de gaskraan helemaal dichtdraaien, tis toch niet aan het vriezen of zo, zag vanmiddag gewoon nog wandelaars in t-shirt.
Krijg je 100,- weer terug.
Je kunt ook gewoon de gaskraan helemaal dichtdraaien, tis toch niet aan het vriezen of zo, zag vanmiddag gewoon nog wandelaars in t-shirt.
Krijg je 100,- weer terug.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12350
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Over welke meerkosten hebt u het?
bupaul
vindt dit leuk
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Gaat niet over geld, maar over het voor jou opzeggen door externe partijen. Verder is bereikbaarheid ver te zoeken.
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Jij bent nu aan het werk?
-
- Berichten: 30911
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Wat voor contract had je? Vaak moet je inderdaad rekening houden met een maand opzegtermijn. En bij een jaarcontract zit je nu eenmaal aan een bepaalde datum vast. Kan best dat de enige opzegdatum 30 december was.marcv33 schreef: ↑31 dec 2021 18:04Via Independer op 30-11-2021 energiecontract bij Innova Energie afgesloten, ingaande op 2-1-2022. Leverancier Fenor ging medio december failliet en vandaag bleek telefonisch dat Innova pas net voor nieuwe contractdatum opzegt (schijnbaar gebruikelijk tussen energieleveranciers). Budget Energie heeft sinds 30-12-2021 Fenor overgenomen en stelt dat wij bij hen vastzitten tot 15-1-2022. Verlengingsvoorstel ook van hen ontvangen: EUR 8256 per maand ipv EUR 202 !!! Bleek een foutje... Wie is nu aansprakelijk voor de meerkosten, ongetwijfeld, bij Budget Energie? ACM gaat hier volgens hen niet over, want betreft juridische aansprakelijkheid. Juridisch Loket maar een email gestuurd. Budget Energie, Fenor en Independer zijn niet bereikbaar; vertel me iets nieuws...
Eén wijze les iig geleerd: zeg zelf meteen op en laat dit niet over aan Independer of de nieuwe energieleverancier!!!!! Scheelt je potentiele ellende.
Budget Energie heeft niet vanaf 30-12 Fenor overgenomen; dat was direct na het faillissement van Fenor, dus medio december. Feitelijk was je vanaf half december dus al klant bij Budget Energie. Vanwege wetgeving kun je inderdaad pas 15 januari bij hen weg. Dus eigenlijk gaat je nieuwe contract twee weken later in dan gepland.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Ik had een Jaarcontract bij Fenor; 29-11 tijdig opgezegd. Helaas niet wetende dat Innova Energie wacht met opzeggen. Ik had dus beter zelf meteen kunnen opzeggen, aangezien alles dan duidelijk was geweest en het contract op 2-1-2022 zou ingaan.
Daarnaast uitermate lastig om iemand aan de lijn te krijgen of via chat/whatsapp, die van betekenis kon zijn. Innova Energie was verrassend snel bereikbaar binnen 10 minuten (men ging voor op 2-1-2022 opzeggen, maar meer wiste deze medewerker ook niet) en bij ACM was na 35 minuten bereikbaar (betrof echter geen onderwerp voor de ACM; betrof aansprakelijkheid). Budget Energie was niet te bereiken, Independer ook niet en Fenor sowieso niet.
Anyhow, Wait & See.
Daarnaast uitermate lastig om iemand aan de lijn te krijgen of via chat/whatsapp, die van betekenis kon zijn. Innova Energie was verrassend snel bereikbaar binnen 10 minuten (men ging voor op 2-1-2022 opzeggen, maar meer wiste deze medewerker ook niet) en bij ACM was na 35 minuten bereikbaar (betrof echter geen onderwerp voor de ACM; betrof aansprakelijkheid). Budget Energie was niet te bereiken, Independer ook niet en Fenor sowieso niet.
Anyhow, Wait & See.
-
- Berichten: 30911
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Nou... geen een energieboer zegt het oude contract direct op. Daar wordt altijd minimaal 14 dagen mee gewacht, om de doodsimpele reden dat mensen van overheidswege 14 dagen bedenktijd hebben. Pas na het verstrijken van die bedenktijd kan de opzegging de deur uit. Doorgaans gaat het dan per einde contractdatum.
Of je zelf op kunt zeggen weet ik eigenlijk niet eens. Ik sluit altijd een week of 6 voor de einddatum van het oude contract een nieuw contract af. De overstap gaat altijd feilloos en zonder problemen. Maar goed, dat was in de tijd dat zelfs Ome Frits van 3hoog-achter een energiemaatschappij kon beheren zonder enige investering of wat dan ook.
Niet dat ik klant zou worden bij Ome Frits, maar dat is een ander verhaal.
Maar je zit sowieso van medio december t/m 2 januari bij Budget. Wettelijk is geregeld dat je er een maand moet zitten, Budget houdt je er kennelijk aan.
Of je zelf op kunt zeggen weet ik eigenlijk niet eens. Ik sluit altijd een week of 6 voor de einddatum van het oude contract een nieuw contract af. De overstap gaat altijd feilloos en zonder problemen. Maar goed, dat was in de tijd dat zelfs Ome Frits van 3hoog-achter een energiemaatschappij kon beheren zonder enige investering of wat dan ook.
Niet dat ik klant zou worden bij Ome Frits, maar dat is een ander verhaal.
Maar je zit sowieso van medio december t/m 2 januari bij Budget. Wettelijk is geregeld dat je er een maand moet zitten, Budget houdt je er kennelijk aan.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Het klopt dat de nieuwe energieleverancier sowieso pas na 14 dagen op zijn vroegst zal opzeggen, maar dit gebeurt dan wel conform de door mij opgeven datum van 2-1-2002 (=einde contractdatum Fenor). Ik heb dus schijnbaar opgezegd op 29-11-2021 en niet 14 dagen later. Alle energieleveranciers hanteren dit ook als zijnde de juiste en tijdige opzegtermijn van een maand. In het verleden heeft dit ook nog nooit voor problemen gezorgd.
Nu zou het faillissement van Fenor d.d. 16-12-2021 een reden zijn om de datum van 2-1-2021 te verlengen naar 15-1-2022 ten gunste van Budget Energie.
De enige wettelijke reden voor mij die dit mogelijk zou kunnen maken, is dat er te laat is opgezegd. Wie is hiervoor dan juridisch aansprakelijk? Oftewel hoe goed werkt de opzegservice?
...wordt vervolgd...
Nu zou het faillissement van Fenor d.d. 16-12-2021 een reden zijn om de datum van 2-1-2021 te verlengen naar 15-1-2022 ten gunste van Budget Energie.
De enige wettelijke reden voor mij die dit mogelijk zou kunnen maken, is dat er te laat is opgezegd. Wie is hiervoor dan juridisch aansprakelijk? Oftewel hoe goed werkt de opzegservice?
...wordt vervolgd...
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Of topic, er komen energie bedrijven voorbij waar ik echt nog nooit van heb gehoord.
Is natuurlijk een gebrek van interesse van mij en ik ben nooit bij Essent weg gegaan.
Is natuurlijk een gebrek van interesse van mij en ik ben nooit bij Essent weg gegaan.
-
- Berichten: 30911
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Wil je het nu niet snappen, of wil je het nu niet snappen?
Je oude contract bestond ten tijden van het faillissement nog steeds en was rechtsgeldig. Budget heeft het hele klantenbestand overgenomen. De voorwaarde is dat iedereen minimaal een maand klant is bij Budget, of in ieder geval vanaf de datum van overname een maand opzegtermijn heeft.
Het oude contract met haar voorwaarden gold niet meer, zo simpel is het.
Maar wat is nu precies je probleem? Of je nu 17 dagen bij Budget zit of 31 dagen, wat maakt dat nog uit?
-
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Heb je nu Budget Energie opgezegd? Of hoop je dat protest gaat helpen? Ik denk dat het verstandig is om Budget Energie op te zeggen, want formeel ben je net tussen wal en schip beland: mss is op 14 of 15 december bericht gestuurd naar Fenor dat je je contract per 2/1 opzegt, maar op de faillissementsdatum 17/12 liep je contract nog en moest je over naar Budget Energie voor minimaal 1 maand.
Mss gaat het je om teruggave van teveel betaalde voorschotbedragen, en denk je dat dit per 15/12 zal worden berekend als je gelijk krijgt? Ik vrees dat dit niet gaat lukken, nog voordat je contract afliep ben je bij Budget Energie terecht gekomen en wordt je voorschot net als bij alle andere Fenor-klanten (als er iets te verdelen valt) in de grote verdeelpot van restituties meegenomen.
Je kan denk ik wel de automatische betaling(en) tot 8 weken na betaaldatum nog storneren bij de bank, als je zeker weet dat je terug zou moeten krijgen (anders loop je mss een betalingsachterstand op, en een boete - d.w.z. welkomstpremie terug betalen vanwege issues met de automatische betaling. Hierover verschijnen tegengestelde berichten. Kijk in je contract of aan een welkomstpremie de voorwaarde is verbonden dat er geen problemen komen met automatische incasso.
https://community.consumentenbond.nl/en ... dend-24018
Mss gaat het je om teruggave van teveel betaalde voorschotbedragen, en denk je dat dit per 15/12 zal worden berekend als je gelijk krijgt? Ik vrees dat dit niet gaat lukken, nog voordat je contract afliep ben je bij Budget Energie terecht gekomen en wordt je voorschot net als bij alle andere Fenor-klanten (als er iets te verdelen valt) in de grote verdeelpot van restituties meegenomen.
Je kan denk ik wel de automatische betaling(en) tot 8 weken na betaaldatum nog storneren bij de bank, als je zeker weet dat je terug zou moeten krijgen (anders loop je mss een betalingsachterstand op, en een boete - d.w.z. welkomstpremie terug betalen vanwege issues met de automatische betaling. Hierover verschijnen tegengestelde berichten. Kijk in je contract of aan een welkomstpremie de voorwaarde is verbonden dat er geen problemen komen met automatische incasso.
https://community.consumentenbond.nl/en ... dend-24018
bupaul
vindt dit leuk
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Bedankt voor jouw reactie. Het gaat mij alleen maar over het feit dat ik 29-11 bij Independer heb opgezegd (tijdig, een maand van tevoren; 14 dagen opzegtermijn nwe contract doet er ook niet toe gezien de faillisementsdatum; geen welkomstpremie Fenor; niet teveel per maand betaald bij Fenor). Het nieuwe jaarcontract bij Innova start 2-1, maar Budget Energie zegt inmiddels dat zij tot 15-1 gaan leveren. Aangezien eergisteren is gebleken dat Innova nog niet heeft opgezegd, zou dit dus ook nog eens werkelijkheid kunnen gaan worden. In dat geval ga ik Innova verantwoordelijk stellen voor de 2 weken meerkosten. Verder inmiddels ook de incasso van december aan Fenor succesvol laten terugboeken, zodat ik de 2e helft van december niet voor niets betaald heb. Verder is Fenor niet meer bereikbaar; Innova bereikbaar, maar weet het niet; ACM kan niet helpen aangezien het jur. aansprakelijkheid betreft; Independer kan ook niet helpen; Budget Energie niet bereikbaar, maar stuurt wel een voorstel voor na 15-1: EUR 8256 per maand !?! ... schijnbaar foutje, wekt prima vertrouwen. Inmiddels dus ook maar bij het Juridisch Loket aangeklopt voor assistentie.
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
...en natuurlijk Fenor en Budget Energie bij de bank laten blokkeren...
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Neem contact op met je netbeheerder, die weet bij welke maatschappij je bent aangesloten. Misschien kunnen hun jou informeren wanneer je bent overgestapt. Het is niet mogelijk om bij 2 verschillende maatschappijen te zitten. Hun kunnen jou niet juridisch helpen.
Op www.netbeheernederland.nl/consumentenin ... tbeheerder kan je vinden wie je netbeheerder is.
Op www.eigenhuis.nl/energie/financieel/sti ... t-wat-nu#/ staat wat er gebeurt als je energie maatschappij failliet gaat. Het is normaal dat je een andere maatschappij toegewezen krijgt.
Aangezien je bij 1 maatschappij tegelijkertijd kan zitten, is het (bijna) onmogelijk dat je dubbel betaald aan beide partijen. Wat er wel is gebeurd kan ik niet achterhalen.
Je hebt al contact opgenomen met www.juridischloket.nl, wacht hun antwoord af. Ook kan je terecht bij www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/. Al denk ik niet dat hun iets kunnen doen (behalve de regels uitleggen).
Op www.netbeheernederland.nl/consumentenin ... tbeheerder kan je vinden wie je netbeheerder is.
Op www.eigenhuis.nl/energie/financieel/sti ... t-wat-nu#/ staat wat er gebeurt als je energie maatschappij failliet gaat. Het is normaal dat je een andere maatschappij toegewezen krijgt.
Aangezien je bij 1 maatschappij tegelijkertijd kan zitten, is het (bijna) onmogelijk dat je dubbel betaald aan beide partijen. Wat er wel is gebeurd kan ik niet achterhalen.
Je hebt al contact opgenomen met www.juridischloket.nl, wacht hun antwoord af. Ook kan je terecht bij www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/. Al denk ik niet dat hun iets kunnen doen (behalve de regels uitleggen).
-
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Ik ben wel erg benieuwd of je nu 2 weken lang een contract bij 2 aanbieders hebt .... Innova en Budget Energie.
In elk geval zou je Budget Energie moeten laten weten dat je geen belangstelling voor hun aanbod vanaf 15/1 hebt.
In elk geval zou je Budget Energie moeten laten weten dat je geen belangstelling voor hun aanbod vanaf 15/1 hebt.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Bedankt voor jullie reacties. De netbeheerder betreft Enexis en er kan idd maar één partij leveren. Gaan we na wie dat is.
Juridisch Loket geeft inmiddels aan dat eventuele meerkosten, indien Budget Energie tot 15-1 zou leveren, voor Innova zijn.
Afhankelijk van de daadwerkelijke leverancier, Innova of Budget Energie, zou opzeggen bij Budget Energie een rol kunnen gaan spelen. Eerst maar eens Innova Energie bellen om uit te zoeken of zij nu ook leveren.
Juridisch Loket geeft inmiddels aan dat eventuele meerkosten, indien Budget Energie tot 15-1 zou leveren, voor Innova zijn.
Afhankelijk van de daadwerkelijke leverancier, Innova of Budget Energie, zou opzeggen bij Budget Energie een rol kunnen gaan spelen. Eerst maar eens Innova Energie bellen om uit te zoeken of zij nu ook leveren.
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Wellicht een mooie taak voor de nieuwe regering om eens te inventariseren of een aantal zaken, waaronder de energie-markt, niet beter weer gedeliberaliseerd zouden kunnen worden.
Een centraal gestuurd energiebeleid met een faire en reëele prijsstructuur.
Een aantal kabinetten heeft achtereen geroepen dat op diverse gebieden concurrentie alleen maar ten gunste van de consument zou gaan zijn: kuch...
Geesten die eenmaal uit de fles zijn laten zich lastig weer vangen.
Een centraal gestuurd energiebeleid met een faire en reëele prijsstructuur.
Een aantal kabinetten heeft achtereen geroepen dat op diverse gebieden concurrentie alleen maar ten gunste van de consument zou gaan zijn: kuch...
Geesten die eenmaal uit de fles zijn laten zich lastig weer vangen.
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Na een extra check door Innova Energie kunnen zij vandaag bevestigen dat zij vanaf 2-1 leveren en dat dit niet Budget Energie is. Per 2-1 zijn wij dus over naar Innova Energie conform het afgesloten jaarcontract. Dit scheelt ongetwijfeld 2 weken aan meerkosten in januari en wellicht ook nog eens de meerkosten van een extra maand opzegtermijn tegen maximale kosten bij Budget Energie (duurste maand en variabel tarief).
Nu nog benieuwd naar de afwerking van 2021 en specifiek december.
Nu nog benieuwd naar de afwerking van 2021 en specifiek december.
-
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Fenor failliet, vast aan contract Budget Energie
Mooi dat dat gelukt is. De prijs die Budgetenergie heeft geïncasseerd is slechts een (voor hun veilig) voorschotbedrag, dus het zegt niets over de werkelijke prijs die je moet betalen. We horen het graag nog als je de afrekening hebt gekregen.