LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe wet Kinderopvang

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MH2

Nieuwe wet Kinderopvang

Ongelezen bericht door MH2 »

:evil:
Een cc. van een mail die aan de betrokken Kamerleden is gestuurd

Volgens mij zijn wij echt het spoor kwijtgeraakt in Nederland. Aan alle kanten roepen we dat er minder bureaucratie moet zijn en terugdringing van o.a. overheidsbemoeienis. Ik vraag mij dan ook echt af of U de gevolgen heeft overzien die de nieuwe Wet Kinderopvang met zich meebrengt.

Laat ik het gewoon praktisch houden.

Vóór 1 januari werd de maandelijkse bijdrage die ik moest betalen voor de kinderopvang op mijn salaris ingehouden. Hierbij hadden de werkgevers van mijn vrouw en mijzelf ook deling van kosten (50/50) afgesproken.

Ná 1 januari werkt het als volgt:

1) ik betaal de rekening van de kinderopvang rechtstreeks aan de instelling voor Kinderopvang;

2) van de belastingdienst krijg ik 1/3 van dit bedrag uitgekeerd, van mijn werkgever krijg ik via KidsConcern en van de werkgever van mijn vrouw krijg ik via Kintent totaal 1/3 uitgekeerd en zelf betalen we 1/3.

Om de bedragen van zowel Belastingdienst, Kintent als KidsConcern uitgekeerd te krijgen heb ik in het najaar aan deze drie partijen afzonderlijk alle gegevens qua kinderopvang, gezinssituatie en financiële situatie op moeten geven. Bij Kintent moet ik maandelijks de nota opsturen om de maandelijkse tegemoetkoming te krijgen. Bij KidsConcern hoef ik dit maar één keer in het jaar te doen en krijg ik toch maandelijks uitgekeerd.

Overigens zijn noch Kintent noch KidsConcern in staat gebleken om het bedrag tot op heden te betalen. Bij beide bedrijven is het echt een janboel in de administratie. Bij Kintent maken ze er nog de grootste rommel van. Daar keren ze zgn. een bedrag uit, sturen je een bevestiging (ook weer drie pagina die je dus elke maand gaat ontvangen), maar daadwerkelijk ontvang je niets op je rekening omdat ze je rekeningnummer vergeten zijn op te vragen. Elke keer moet ik er weer zelf over bellen tegen € 0,10 eurocent per minuut want sinds 1 januari zijn de regiokantoren gesloten en jawel is er een 0900-nummer geopend waarvan de telefooncentrale dus helemaal overbelast is en elke keer als je verbinding hebt (tegen de eerste ‘tik’ van € 0,10 eurocent) wordt de verbinding verbroken. Er zijn duizenden ouders die tot op heden door deze problemen nog geen geld hebben ontvangen. Helaas maakt Kintent dit niet openbaar want daar schijnt de website ook niet voor te zijn. Wel voor prima verhalen over de prima dienstverlening.

Begin volgend jaar moet ik over het afgelopen jaar weer een jaarverklaring van de kosten etc overleggen zodat bekeken kan worden of ik niet teveel of te weinig heb ontvangen.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat deze administratieve Wet er doorheen is gekomen. De Belastingdienst moet dit zelfs onderbrengen in een apart toeslagenbedrijf. Overigens is de opvang ook ‘gewoon’ even per 1 januari jl. € 135,00 duurder geworden doordat de tussenschoolse opvang oftewel ‘het overblijven’ niet meer gesubsidieerd wordt.

Ik ben zeker niet de enige die u hierover een mail stuurt. Gaat u nog actie ondernemen tegen deze wantoestanden want dit verwacht ik eerlijk gezegd wel van u.

Gast

Re: Nieuwe wet Kinderopvang

Ongelezen bericht door Gast »

Geen medelijden met de omschreven problemen. Bovenstaand relaas versterkt mij in mijn mening dat ouders gewoon alles zelf moeten gaan betalen. Verantwoording ligt dan waar die hoort namelijk bij de ouders en zijn alle administratieve problemen in 1 klap opgelost!
Zie ook andere topics.

Gast

Re: Nieuwe wet Kinderopvang

Ongelezen bericht door Gast »

Om medelijden wordt ook niet gevraagd. Waar het om gaat is dat er een nieuwe wet is gekomen welke voor alle partijen een hoop extra administratieve rompslomp oplevert. Ik vraag me ook af of de tweede kamer zich dat gerealiseerd heeft toen men akkoord ging met deze wet. Nu lijkt deze wet meer na dan voordelen te hebben (inderdaad zie ook andere topics)

Gesloten