Dat betekent twee dagen zeulen met zo'n pakje voor noppes. TNT werkt dit ook zelf in de hand met die 10% regel, of omgedraait: je moet gemiddeld 90% van je pakjes bezorgen, ongeacht hoeveel älleen huisadres, aangetekent en/of HVO's (handtekening voor ontvangst) daartussen zitten. Dat veschilt dagelijks. Heb je een paar slechte dagen (mensen niet thuis, vakantieperiode etc.etc.) heb je algauw een gesprek met je baas aan je broek. Daar zit je niet op te wachten, dus je word "gepushed" om er toch maar zoveel mogelijk pakketten kwijt te raken; hoe dan ook. Ze zeggen hardop dat je je aan de regels moet houden, maar pakken je erop als je dat streven (90% bezorging) niet haalt; wat in sommige (veel?) wijken niet haalbaar is als je het volgens het boekje doet.
Dan zit je ook nog met de aantallen, subcontracters krijgen slechter betaalt; het moet immers goedkoper. De subcontracter zal dan ook altijd proberen zijn medewerkers (pakketpostchauffeurs) met zoveel mogelijk "stops" (=adres/nummers) op pad te sturen. tussendoor mag je ook nog even naar het post-agentschap/kantoor (pkt-pakjes afgeven) en afstorten (post-kantoor). Officieel heb je 1 uur schaft, maar er zijn maar weinig (geeN?) subcontracters die zich hier aan houden; vooral omdat je simpelweg te weinig tijd overhoud. Iig niet om dit allemaal binnen de gestelde 8 uur te doen.
Dit is dagelijkse praktijk, het is nog erger met drukke periodes. Zelf doe ik het nu het volgens het boekje, na een aantal klachten (gelukkig geen schade of verlies ofzo). Als mijn baas klacht over de aantallen die ik terugbreng kan ik alleen maar zeggen; vind maar iemand die het beter doet; mij lukt het niet.
Maar goed, deels kan ik het mijn collega's niet kwalijk nemen. We worden behoorlijk onder druk gezet; vooral dankzei de bedrijfspolitiek van TNT Post zelf.
ps: en Evy: ik begrijp wat je zegt. Probeer zelf alitjd beleeft te zijn tegen de mensen; spreek gemiddeld zo'n 200 a 250 mensen per dag. dit lukt me vrij aardig dacht ik, hoewel ik me er soms op "betrap" dat ik wat kortaf ben. Vaak komt dat gewoon omdat het een slechte dag, veel mensen niet thuis, het schiet niet echt op. Daar word je weles moe van, zeker gezien de tijdsdruk waaronder je werkt.
Ps twee: Pakketten zonder aanvullende dienst (ZAD'jes zoals we dat noemen) mogen idd bij buren afgegeven worden, mits er een burenbriefje bij het afleveradres in de bus gaat. Maarja, soms zitten de buren daar niet eens op te wachten , ja het is goed, ik geef het af zodra ze thuis zijn. Of een ander voorbeeld; hangt er een briefje, geef het bij de buren af als ik niet thuis ben, tja jammer, er moet getekent worden; dat mag ik dus niet. Toch maar een briefje in de bus. volgende keer kom je daar, klant gepikeert; mag je het weer uitleggen. Zelfs dan vinden ze het soms maar overdreven...
Doe je eens je werk goed, zijn ze nog niet tevreden