Wat ik steeds mis in elke discusie zijn de nieuwe postatieven van TPG post. Met name de tatieven voor verzending van post naar het buitenland. Ik zou het prettig vinden als Radar hier ook het licht over doet schijnen.
TPG mocht de tarieven voor binnenlandse zendingen niet verhogen, en dus hebben ze de tarieven voor het buitenland op een buitensporige manier aangepast. Zo geldt voor verzending van dingen die wel door de brievenbus passen dat dit tot 100 gram kan voor brievenbus post. Boven de 100 gram wordt dit automatisch pakettenpost. Hiervoor zijn er tarieven tot 500 gram en dan gaat het ineens omhog van 500 tot 2000 gram. Ook boven de 2 kilo zijn de tarieven verhoogd. Het is soms veel interessanter om dingen even over de grens te posten als je dicht in de buurt van de grens woont.
Nu zult u wellicht denken, so what, ik stuur weinig naar het buitenland. Maar wat voor het gemak vergeten wordt is een belangrijk economisch beland. Er zijn heel veel mensen - en ik praat over grote aantallen - die bijvoorbeeld een online bedrijfje hebben en hun producten ovcer de hele wereld verkopen. Voor de afnemers van hun producten is een zo hoog verzendingsbedrag een manier om af te haken. Heel vaak is het aankoop bedrag lager dan het bedrag voor verzending.
Ik denk zelf dat als TPG post niet zo hebberig was ze een veel grote winst zouden kunnen behalen als de tarieven lager waren, omdat dan de omzet voor beide partijen hoger zou zijn en reken dan maar uit wie er allemaal daar bij gebaat zijn. Nu gaat hun winst ten koste van de consument en de producent.
![Twisted Evil :twisted:](./../images/smilies/icon_twisted.gif)