LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1m gas kost =?????????????

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: 1m gas kost =?????????????

Ongelezen bericht door dds »

Ze vraagt toch zeker dit:
1m gas kost =?????????????
Daar geef ik antwoord op, ze vraagt niet naar de bijbehorende kosten in mijn optiek!!

Overigens gaf ik ook al aan dat ik dit van de site van de Nuon had gehaald! Lijkt me dus ook logisch dat deze prijs van de Nuon is en niet van bv Essent!!!!!!

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: 1m gas kost =?????????????

Ongelezen bericht door medewerker »

leverancier en netbeheerder brengen beide kosten in rekening die afhankelijk zijn van het verbruik... aantal kuubs....

u zult de prijs van een leverancier op moeten tellen bij de prijs van de netbeheer om tot een totale kuub prijs te komen...

Misschien kan de vragenstelster verduidelijken wat ze wil weten...

De leveringsprijs per kuub = afhankelijk van het contract + leverancier
de netbeheerprijs per kuub = afhankelijk van de netbeheerder.
totale kuubprijs (ik denk dat ze dat vraagt) = totaal van bovenstaande

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: 1m gas kost =?????????????

Ongelezen bericht door dds »

En ik hoop ook dat de vragenstelster inmiddels weet dat 1m3 oftewel 1 kuub gas, 1000 liter is.

Dit wil dus zeggen dat 1 liter gas (dus excl. alle andere kosten) ongeveer €0,0003 kost. Dat is dus aanzienlijk goedkoper dan de pomp.

Misschien vergeet de dame ook nog 1 ander feit (dit werd al zijdelings ter sprake gebracht), ze kookt als het goed is niet alleen op gas (begrijp ik uit haar verhaal), maar ze gebruikt het ook om warmwater te krijgen voor de kraan en de verwarming. Die twee laatste posten vergeet ze waarschijnlijk totaal!!

toedels
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2005 09:23

Re: 1m gas kost =?????????????

Ongelezen bericht door toedels »

Helaas worden hier appels en peren vergeleken wanneer je lpg en aardgas met elkaar vergelijkt.
Aardgas is een gas wat vluchtig (dus in gasvorm) geleverd wordt en lpg in vloeibare vorm.
Natuurlijk is een kuub een kuub maar wanneer je autogas zou laten vervliegen krijg je een heel ander volume.
Je hebt eigenlijk drie soorten gas.
een samengeperst gas (bijv. aardgas dus nogsteeds in gasvorm)
een onder druk opgelost gas (bijv. lpg dus vloerbaar)
een door afkoeling vloeibaar gemaakt gas ( bijv. vloeibare stikstof - 196 gr C)
Wanneer je de gassen technisch gaat bekijken ga je rekenen met een dichtheid bij het kookpunt en de molaire massa. Daarmee kan je zien dat bijv. 1 liter vloeibare stikstof na vedamping 640 liter gas wordt.
Bij lpg en aardgas heb je die verschillen ook dus helaas voor de vraagsteller is het appels en peren vergelijken.

Stek van
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 15:07

Re: 1m gas kost =?????????????

Ongelezen bericht door Stek van »

Ik heb net de complete discussie eens gelezen en ik moet de laatste reactie gelijk geven; het is appels met peren vergelijken echter volume inhoud blijft volume inhoud dus begrijp de basis vraag ook :lol:

om de gas volume terug terekenen heb je de basis waarden van het lpg pers druk nodig..... die heb ik niet en weet ik niet verder heb je de persdruk gegevens nodig van het aardgas en het octaan gehalte per gassoort is nodig die gegevens dienen ieder berekend te worden en dan pas kan je het vergelijken..........

wat mij het meeste opvalt aan deze discussie is, dat er dus niemand die de juiste vergelijking kan maken en dus de controleerbaarheid van de juiste prijs weg is....... en als ik het goed begrijp is dat de hele opzet van deze topic......
gr, cor

Gesloten