LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4000kWh jaarverbruik alleenstaande, hoe kan dit?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pimmez

4000kWh jaarverbruik alleenstaande, hoe kan dit?

Ongelezen bericht door pimmez »

Wie kan mij helpen

Sinds 2 jaar is mijn jaarverbruik 4000 kWh.
Waarvan 3000 !! op de nachtmeter. (ik heb dag en nachtmeter)
Ik woon alleen en in een flat.
Eerst was mijn jaarverbruik altijd 2500.

Ben al 2 jaar aan het uitzoeken hoe het komt, het ligt niet aan de apparaten die ik gebruik.
En ik heb ook geen droogmachine, vaatwasser enz.
Heb alleen energiezuinige koelkast, wasmachine, tv(37 cm), oven en pc. en een boiler, die is half jaar geleden vernieuwd, ik dacht eerst dat het daaraan lag.

Het enige wat nog kan lijkt mij is, de meter van de netwerkbeheerder Essent klopt niet/is kapot (of ik word afgetapt.)
En weet je wat Essent dan zegt: we willen onze meter komen controleren, maar dan moet je ons eerst 200 euro betalen.
Kan dit ook anders?

Voor alle duidelijkheid, een gezin(van 4 personen) verbruikt gemiddeld ongeveer 3500 per jaar.
Dan moet er toch een belletje gaan rinkelen als iemand die alleen woont 4000 verbruikt!
Waarvan 3000 s'avonds en s'nachts, waarvan je dus minimaal 8 uur slaapt, en dus niets verbruikt.

Heeft iemand tips , ideeën?

Ik ben ten einde raad, me geld wordt opgeslurpt en ik kan niets doen.
En als ik evt die 200 euro ga betalen, hoop ik wel dat er resultaat is, anders zit ik de komende jaren nog met een abnormaal hoog verbruik.

Ali Bensalah

Re: 4000kWh jaarverbruik alleenstaande, hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... g+verbruik

Bij deze topicstarter was het verbruik iets extremer dan bij jou maar volgens mij komen alle aspecten voor storingsonderzoek of acties naar een energiebedrijf aan bod in deze draad.

pimmez

Hoi Ali Bensalah

Bedankt*voor je reactie
Ik had er al tussen gekeken bij de onderwerpen, maar had deze nog niet gezien.
Er staan veel tips en informatie.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Inderdaad staan in de topic waar Ali Bensalah met de link naar verwijst en zoals je zelf al ontdekt hebt informatie en tips waar jij ook iets aan hebt.
Maar in jouw geval spreek ik toch mijn twijfels uit m.b.t. de boiler. Zeker omdat je in het nachttarief ¾ van je verbruik hebt. (Dit is s’nachts maar ook in het weekend overdag + alle nationale feestdagen de hele dag). Normaliter wordt in dit lage tarief de boiler opgewarmd, wat naar mijn mening ook gezien het verbruik bij jou gebeurd.
Natuurlijk kan ook iets aan de meter zijn of komen, maar dit lijkt mij in jouw situatie uitgesloten evenals het eventuele aftappen. Het controleren van de meter is een normale procedure van de netwerkbeheerder Essent, vanaf 1 januari 2009 Enexis geheten, met de daaraan gekoppelde kosten, maar wel op basis van ongelijk, die jij eerst moet voorschieten.
Het kan ook anders, maar of dit bij jou moet?
Indien je het storingsnummer van de Klantenservice Netbeheerder Enexis belt 0800-7808700 (nationaal storingsnummer 0800-9009) kun je misschien aangeven dat je meter een storend geluid maakt en dat je de meter uitgewisseld wilt hebben. Kun je achteraf wel geen verhaal halen als de nieuwe meter minder registreert, daarvoor is juist de meterijking.
En zoals jij aangeeft, een gezin verbruikt gemiddeld ± 3500 kWh per jaar, moet gelezen worden met de klemtoon op gemiddeld. Ook is het al jaren geleden dat er figuurlijk een belletje ging rinkelen bij uitzonderlijke verbruiken bij klanten van Essent en voorlopers van Essent.
Dus zou ik in jouw situatie de boiler eens uitschakelen en kijken wat er dan met het verbruik gebeurd. Succes :wink: .

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Eenvoudig zelf eerst te controleren hoe de schijf van de meter loopt zonder dat er grootverbruikers aan staan. Dit gewoon op de dag doen en eventueel bij twijfel de boiler uitschakelen. Bij een dergelijk verbruik moet men continue dag en nacht ongeveer 460 watt per uur afnemen, en dat is aan de meter te zien. Loopt de meter snel zonder dat er iets aan staat, dan is er echt iets mis. Tel het aantal omwentelingen per minuut eens gedurende 1 minuut en vermenigvuldig dit met 60 voor een uur. Het aantal omwentelingen is meestal 600 voor 1 KW en door dit op elkaar te delen is het verbruik vast te stellen.

Vr. Gr. Hans.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

een gezin verbruikt gemiddeld ± 3500 kWh per jaar
Dit is dus absoluut niet waar!

Het gemiddeld jaarverbruik van een gezin is 4140 kWh voor een huishouden met een gasaansluiting en 4195 kWh voor een huishouden met een Stadswarmte-aansluiting.

Deze gemiddelden zijn terug te vinden in het "Tariefadvies voor de levering van warmte aan Kleinverbruikers 2009" dat in december 2008 is gepubliceerd door EnergieNed; in datzelfde advies staat ook omschreven hoe en waarom deze metingen worden verricht.

4000 kWh voor een éénpersoonshuishouden blijft overigens inderdaad bijzonder veel. Als het verbruik voornamelijk 's nachts is, zou ik toch die boiler nog eens na (laten) kijken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Maak een kaartje met de meterstanden van alle dagen liefst op zelfde tijd.

Dan zie je hoeveel je nu verbruikt want die boiler, is vervangen maar de jaarafrekening komt later en ze gaan er vanuit dat je hetzelfde bleef gebruiken dus na oplossen storing moeten ook de maandbedragen nog aangepast worden.

Dus hoeveel gebruik je vandaag in dag en nachtstand?

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Pimmez,

In uw bericht van 15 juni op dit forum geeft u aan dat uw totale energieverbruik niet verklaarbaar voor u is. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Diana
Essent medewerker

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

@pimmez,
Niet direct een antwoord, maar een tip voor gebruik van de boiler: wij hadden in een vorig huis een boiler en naast dat ding zat een kast met regelelectronica. Hierin zat ook een overbruggingsdraadje; die heb ik vervangen door een schakelaar. Dan kun je de boiler uitzetten op momenten dat je hem niet nodig hebt. Denk aan vakantie's en zo. Dit stond los van de CV installatie.
Lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing of vraag iemand die er verstand van heeft!

Om compleet te zijn: ik heb een vierdraads telefoonleiding getrokken door de buis waar de draad doorheen liep voor de thermostaat, twee draden voor de thermostaat en twee draden voor het schakelaartje. Die heb ik dus naast de thermostaat in de woonkamer geplaats.

Het scheelde ons in ieder geval een flinke hoeveelheid gas en stroom.

pimmez

Bedankt * iedereen voor de gOEde tips
Ben er heel blij mee, en ga er verder mee aan de slag

h@rm@n

http://www.gaslicht.com/div/detail_news ... ,-gasverbr

juni 2005 ... Wat is er te kiezen? Soorten stroom • Stroom aanbieders ... Het gemiddelde elektriciteitsverbruik van een huishouden bedraagt circa 3350 kilowattuur. Sinds 1988 neemt het gemiddeld elektriciteitsverbruik toe doordat ...

http://www.lage-energierekening.nl/pagi ... %20cijfers

Een gemiddeld huishouden gebruikt jaarlijks 3500 kilowattuur stroom en 1560 ... Het aantal mensen in een huishouden heeft invloed op het elektriciteitsverbruik. ... Wat is nou veel? Om u een idee te geven hoeveel stroom een apparaat ...

http://www.provant.be/binaries/faqsgeme ... -54305.pdf

Wat is het gemiddelde verbruik van de Vlaming? Er zijn verschillende bronnen voor het gemiddelde ... elektriciteitsverbruik loopt van 3500 kWh tot 4300 kWh. ...

http://zutphen.woonwijzermedia.nl/inter ... &subject=2

Gemiddeld elektriciteitsverbruik • Wat kost elektra ... Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt per jaar ongeveer 3.400 kWh elektriciteit. ...
:lol:

kiz

h@rm@n, allemaal mooie links, maar staat daar ook ergens vermeld waar dat gemiddelde op gebaseerd wordt?
Ik verwees naar een Tariefadvies dat jaarlijks door EnergieNed wordt uitgebracht, EnergieNed verricht al sinds jaar en dag onderzoek naar het energieverbruik van zowel gas- als stadswarmtehuishoudens.
Dit omdat verschillen in elektraverbruik in het NMDA-gebaseerde tarief per eenheid Stadsverwarming worden meegerekend. Je mag er dan toch vanuit gaan dat de cijfers van EnergieNed kloppend zijn?

Overigens ging de discussie daar niet over, ik denk dat we het er over eens zijn dat 4000 kWh voor een éénpersoonshuishouden absoluut boven welk gemiddelde dan ook is.

sandra56

Ongelezen bericht door sandra56 »

Twee weken geleden heeft mijn buurvouw die alleen woont mij gezegd dat ik teveel aan gas/energie betaald. Zij woont alleen en betaald 53€pm, ik ben ook alleen en betaal 113€ pm. Ik woon sedert april 2005 op mijn huidige adres en in dat jaar was mijn voorschot 98€. Het jaar afrekening van essent kreeg ik in september 2005 en mijn voorschot werdt 146€ voor 2005/2006 en ik moest 441,78€ bij betalen.In 2006/2007 ging mijn voorschot naar 128€ en ik kreeg 543,52€ treug. In 2007/2008 ging mijn voorschot naar 113€ en ik kreeg 261,76€ terug. Ik heb het idee dat ik al die jaren veel te veel hebt betaald en veel te weinig hebt terug gekregen van essent. Ik heb altijd spaarlampen gebruikt, ik ben vaak weg, soms dagen, ik doe één keer in de maand mijn was, ik sta niet langer dan nodig onder de douch, ik kook één keer in de 2 of drie weken een paar maaltijden en verdeel het in diepvries bakje en doe ze in de vriezer. Zodoende hoef ik niet elke dag te koken, wel ff mijn verse groente stomen, of rijst in de rijstcooker en als die klaar is de stekker eruit of aardappelen koken. Als het niet echt koud is of niet vriest,sluit ik vroeg mijn gordijnen en hou ik mijn kachel altijd laag en lig lekker onder mij deken op de bank tv kijken. Ik spoel mijn afwas en als het veel is,was ik het af zonder de kraan onnodig te laten lopen. Ik heb geen afwasmachine en ik trek elke avond voor ik ga slapen alle stekkers uit de stopcontact. Al met al, ik ben gewoon zuinig met mijn energie omdat ik nooit over verbruik wilt hebben en ik denk ook mee aan een betere wereld. Een paar dagen geleden heb ik met essent gebeld en gevraagd om een herberekening en ik betaal inderdaad 57€ teveel! Die medewerkster van essent heeft mij 2 keuzes gegeven; ze kon mijn huidige voorschot van 113€ terug brengen naar 56€ die ik hoor te betalen, of ik kon die 113€ blijven betalen tot de jaarafrekening in september in de brievenbus valt en dan kan ik zien wat mijn nieuwe voorschot wordt. Mocht mijn voorschot nog te hoog zijn, kan ik alsnog bellen naar essent voor een herberekening. Ik zei, ik laat 't maar zo tot september nu ik weet dat ik echt teveel betaald en ik ben benieuwd wat voor een bedrag ik terug krijgt van essent. Als het tegen valt, stap ik gewoon over naar een voor mij goedkopere energiebedrijf. Ik wacht af :)

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

ik weet dat ik echt teveel betaald
Enige is dat je voorschotten en eindafrekening niet helemaal in balans zijn maar Essent wil dat voor je corrigeren indien gewenst .
Als je dat aanbod niet aangrijpt snap ik niet wat je probleem is en waarom je overweegt over te stappen. :!: :?:
Verder wordt hier gediscussieerd over het aantal kilowatten wat verbruikt wordt door topic starter - zie ook het onderwerp wat topicstarter aan dit topic gegeven heeft - en ik hoor van jou alleen maar dat je meer betaald dan je buurvrouw :cry:
Laat eens weten wat je jaarverbruik is en dan niet in prijs maar in verbruikte energie eenheden!?
Dan pas kunnen lezers een beetje een beeld krijgen of zaken in jouw geval reëel zijn. :idea:
Daarnaast is dat ook de enige manier om tussen je buurvrouw en jouw situatie te vergelijken. Wat verbruikt zij aan kilowatturen en m3 gas (of een stadsverwarmings variant) en wat verbruik jezelf en wat hangt daar vervolgens voor prijskaartje aan.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat je elders niet goedkoper uit kan zijn maar dat je niet alleen naar het getal onder de streep moet kijken.

sandra56

Ongelezen bericht door sandra56 »

:o ,,neem mij niet kwalijk. Mijn verbruikshistorie; 2005/2006 elec:1.705 gas:2.161. 2006/2007 elec:1.797 gas:1.281 2007/2008 elect:1.993 gas:1.244. Verwacht verbruik neiuwe periode: elect:1.988 gas:1.279. goed zo?

h@rm@n

een gezin verbruikt gemiddeld ± 3500 kWh per jaar. Dit is dus absoluut niet waar! h@rm@n, allemaal mooie links, maar staat daar ook ergens vermeld waar dat gemiddelde op gebaseerd wordt?
Ja, ik vond dit ook mooie links Kiz, vandaar. Natuurlijk zou je er vanuit mogen gaan dat cijfers van EnergieNed kloppend zijn. Ik heb het artikel vluchtig gelezen en ben de genoemde gemiddelde verbruiken van 4140 en 4195 alleen tegengekomen in een formule en verder nergens gelezen waar deze waarden van afgeleid zijn.

Mij lijkt dat het gemiddelde verbruik afgeleid moet worden van “alle” huishoudelijke verbruiken gedeeld door het aantal doorsnee huishoudens en niet van het (aantal) apparatuur met aangenomen bedrijfsuren. Zo kom je aan het gemiddelde verbruik. Hierbij kun je ook nog bij het bepalen het gemiddelde verbruik onderscheid maken in de grootte van de aansluiting. Anders gezegd kijken naar de aansluitwaarde van de aansluiting. Dus alleen aansluitingen van bijvoorbeeld 25 ampère. Dit kun je dan uitbreiden met onderzoek in aansluitingen van grotere waarden. En ten slotte kun je deze onderzoeken weer onderling tegen elkaar afzetten. Klinkt misschien ingewikkeld maar valt wel mee.

In een vroegere functie van mij bij een van de grote energiebedrijven van ons land heb ik in het kader van energieverbruik, tarieven e.d. onderzoek gedaan en energieanalyses gemaakt. Zo kwam o.a. aan het licht dat bij huishoudelijke aansluitingen de gemiddelde belasting overdag uitkwam op 0,5 kW en in de nachturen terug ging naar 0,2 kW. Dit kun je weer vertalen in een verbruik van 8760 uren x [(0,5 + 0,2)/2] = ± 3.100 kWh gemiddeld op jaarbasis, even gemakkelijk geteld :roll: .

h@rm@n

Ik vind het knap, Sandra, dat je buurvrouw uit het niets kan bepalen dat je teveel betaalt.

Uit je gegevens die de verbruiken van elektriciteit en gas weergeven van een aantal verbruiksjaren kun je afleiden dat het elektriciteitsverbruik vrijwel constant is. Het gasverbruik is eerst “hoog” geweest en vervolgens, waarschijnlijk door de zachte winter in het verbruiksjaar 2006/2007, flink omlaag gegaan. Dit gasverbruik is in 2007/2008 doorgetrokken, waarschijnlijk door de omstandigheden zoals je omschrijft. Mogelijk dat je het 1e jaar niet zo nauw hebt gekeken met het gasverbruik.
Dat het verwacht verbruik over 2008/2009 op 1.988 kWh elektriciteitsverbruik is gebaseerd komt omdat er gezien de eerdere jaren een lichte stijging inzit. Het gasverbruik, uitgezonderd het 1e jaar is gebaseerd op het gemiddelde aantal graaddagen van een jaar en het gasverbruik van voorgaande jaren.
Het 1e jaar wordt normaliter gekeken naar het historisch verbruik van een pand en daarop het voorschot gebaseerd. Heb je in de periode april 2005/september 2005 alle voorschotten betaald, omdat je 441,78 moest (bij)betalen? Ook is het zo dat in de jaarafrekening het 1e nieuwe voorschot van het nieuwe verbruikersjaar zit. Dan heb je niet € 447,78 moeten bijbetalen maar (441,78 – 146,00) is € 295,78. En de teruggave over 2006/2007 is al genoemd, namelijk de zachte winter.

kiz

h@rm@n:
Die toelichting staat op pagina 5 van het genoemde Tariefadvies (laatste alinea):
De warmteprijs wordt berekend door uit te gaan van de marktwaarde van warmte op landelijk niveau.
In de praktijk komt het erop neer dat het gemiddeld energieverbruik van een representatieve groep warmteverbruikers (aantal GJ’s en kWh’s) wordt vergeleken met het energieverbruik van een identieke groep huishoudens met individuele gasgestookte centrale verwarming (m ’s en kWh’s).
alsmede op pagina 14 (laatste alinea):
Sinds 1993 is de berekening van de warmteprijs gebaseerd op marktwaarde principe (zie tariefadvies
van 1993; ECO 93-601). De vaststelling van de marktwaarde voor warmte geschiedt in dit advies op
basis van het landelijk gemiddelde energieverbruik van warmteverbruikers (gemeten in GJ’s en kWh’s) en identieke verbruikers die zijn aangesloten op het aardgasnet (gemeten in m ’s en kWh’s). Deze gemiddelde verbruiken worden door middel van marktonderzoek vastgesteld.
en pagina 15 (laatste alinea, doorlopend op pagina 16):
Voor 2009 is opnieuw de formule voor de berekening van de warmteprijs bijgesteld aan het huidige
marktwaarde niveau. Op basis van de door EnergieNed gehouden marktonderzoeken bij gezinshuishoudingen zijn opnieuw de gemiddelde energieverbruiken vastgesteld voor warmte- en
identieke gasverbruikers. Dit onderzoek is uitgevoerd door Millward Brown te Amsterdam en vastgelegd in het rapport “De
marktwaarde van warmte voor 2009”.
Beter kan ik m'n stelling niet onderbouwen...

h@rm@n

Oke kiz, zoals al eerder vermeld had ik het artikel vluchtig gelezen maar overtuigd ben ik allerminst. Blijft toch nog de vraag wie of wat zijn of houdt de representatieve groep in. Waar bevind (in welk gedeelte van het land) zich deze representatieve groep? En het onderzoek is door EnergieNed uitbesteed terwijl ik een representieve doelgroep heb geselecteerd op verbruik van laag naar hoog (en op aansluitwaarde) en daadwerkelijke ter plekke met apparatuur onderzoek heb gedaan, (meten is weten). Vervolgens zijn deze gegevens met programmatuur verder uitgewerkt. Ik zou willen weten hoe Millard Brown te Amsterdam zijn cijfers heeft afgeleid.
Verder wil ik nog opmerken dat "mijn" onderzoek plaats heeft gevonden in het zuiden van het land en al een aantal jaren is geleden. Indien ik (4100 + 3100)/2 neem kom je uit op 3600 kWh :wink: . Persoonlijk denk ik dat het gemiddelde ergens in het midden ligt, rekening houdende met de verdere opmerkingen mijnerzijds in eerder bericht.

kiz

h@rm@n, het staat je uiteraard vrij het beter te weten dan het overkoepelende orgaan van de energiebedrijven in Nederland...

Gesloten