| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 21% energie nota per 1 okt.
21% energie nota per 1 okt.
hoe weet Eneco wat ik gebruik aan energie tot half februari 2013. om te kunnen bepalen over welk bedrag er 21% btw kan worden berekend van af 1 okt2012. ik heb het geprobeerd uit te leggen en de meterstanden door te geven maar ze doen daar niets mee.
Re: 21% energie nota per 1 okt.
dat is inderdaad een interessante vraag. al kan ik me voorstellen dat het tussentijds opnemen van de meterstanden bij iedereen veel werk is.
Heb op de radio vorige week gehoord dat ze je verbruik door
12 delen en dan kijken over hoeveel maanden je 21% moet betalen, ligt
er dus aan waneer iemand de jaarafrekening krijgt.
Krijg je in januari de afrekening dan zul je dus 3 maanden 21% moeten betalen
en de andere 9 maanden 19%.
Is nog goedkoper ook (in de wintermaanden gebruik je meestal meer).
Maar goed... er zal vast wel iemand komen die het niet met deze berekening eens is
Maar goed... er zal vast wel iemand komen die het niet met deze berekening eens is
Er heeft hier als eens eerder een post van een medewerker van een energiebedrijf gestaan. Ze weten met redelijke precisie wat het percentuele verbruik voor iedere maand van het jaar is voor iedere gebruiker. Voor de maanden Oktober t/m december zal dat wat hoger zijn dan in de zomermaanden. Met deze formule zal de eindafrekening worden "behandeld" om de 1.7% toeslag te berekenen.Chocomelk schreef:Heb op de radio vorige week gehoord dat ze je verbruik door
Om even orde van grootte aan te geven: zeg dat je in de wintermaanden oktober t/m maart driekwart van je jaargebruik hebt, dan zal over 3/8 van je jaarverbruik die 1.7% meer berekend worden voor de laatste 3 maanden van dit jaar.
Laten we eens met een gemiddeld jaarverbruik van ca. €2000 rekenen (energiewijzer.nl) dan zal over 3/8 daarvan een 1.7% verhoging gelden dus 3/8*€2000*1.7%=€12.75
Stel dat ze nu met het toepassen van die "formule" er een beetje naast zitten, zo'n 10-20% bijvoorbeeld, dan krijgt u op de eindafrekening tussen de €10.20 en €15.30 extra te betalen voor het hele jaar waarbij ze er hoogstens één of twee euro naast kunnen zitten. Nauwelijks iets om een hoop stennis over te maken, vindt u niet?
Misschien staat hier wat je bedoeld!
Energietarief omhoog hoe berekend?
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 51&t=68130
LET OP, DIT IS VEROUDERD, enz.enz.h@rm@n schreef:Misschien staat hier wat je bedoeld!
tenormin schreef:LET OP, DIT IS VEROUDERD, enz.enz.h@rm@n schreef:Misschien staat hier wat je bedoeld!
Het topic mag verouderd zijn, maar een berekening toch niet.
Graaddagen worden nog steeds gebruikt volgens mij, en die berekeningen worden door verbeterde klimaatmodellen en een groeiende dataset elk jaar ietsjes nauwkeuriger ook, dus die informatie uit dat topic is nog steeds relevant.
Gewoon zelf een notitie maken van de meterstanden.
Bovendien mogen mensen die gelijk "oplichting" gaan schreeuwen en een hoop lawaai maken zich realiseren dat het a) maar om één euro gaat en dat b) dat net zo goed één euro minder kan zijn bij sommigen.sjohie schreef:Graaddagen worden nog steeds gebruikt volgens mij, en die berekeningen worden door verbeterde klimaatmodellen en een groeiende dataset elk jaar ietsjes nauwkeuriger ook, dus die informatie uit dat topic is nog steeds relevant.
Ik heb het net even uitgerekend, en het zal ons ~25 euro meer kosten op jaarbasis voor stroom en gas. Nou woehoe, als dat nou is wat wij merken van de crisis, wat een drama, niet te filmen.newmikey schreef:Bovendien mogen mensen die gelijk "oplichting" gaan schreeuwen en een hoop lawaai maken zich realiseren dat het a) maar om één euro gaat en dat b) dat net zo goed één euro minder kan zijn bij sommigen.sjohie schreef:Graaddagen worden nog steeds gebruikt volgens mij, en die berekeningen worden door verbeterde klimaatmodellen en een groeiende dataset elk jaar ietsjes nauwkeuriger ook, dus die informatie uit dat topic is nog steeds relevant.
De gemiddelde griek met 50% lastenverzwaring in 1 jaar moet echt niet zo zeuren, wij hebben het pas zwaar hier in Nederland.
sjohie, ben bang dat je "iets" vergeet. Nee, als het bij 25 euri per jaar zou zijn, soit. Maar vergeet je de andere waslijst niet met dingen die duurder worden? Piepklein zetje in de richting: zorgverzekering, wederom verhoging eigen risico, de totale prijsverhogingen per branche (en da's wel zeker) paspoort en/of ID-kaart, ik noem nu maar een paar bomen in het bos. Er zijn er nog tallozen maar dan wordt het eentonig. Dat het jou persoonlijk niet raakt laat je al duidelijk zien op je http://www. gegevens, maar andere mensen hebben wel problemen met het totaalplaatje.
Laatst gewijzigd door tenormin op 02 okt 2012 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook het gas/energie gaat omhoog dus het blijft niet bij die 25 euro, en bij de jaarafrekening istenormin schreef:sjohie, ben bang dat je "iets" vergeet. Nee, als het bij 25 euri per jaar zou zijn, soit. Maar vergeet je de andere waslijst niet met dingen die duurder worden? Piepklein zetje in de richting: zorgverzekering, wederom verhoging eigen risico, de totale prijsverhogingen per branche (en da's wel zeker) paspoort en/of ID-kaart, ik noem nu maar een paar bomen in het bos. Er zijn er nog tallozen maar dan wordt het eentonig. Dat het jou persoonlijk niet raakt laat je al duidelijk zien op je privé gegevens, maar andere mensen hebben wel problemen met het totaalplaatje.
het belasting over belasting betalen.
Alles gaat weer omhoog, dus zal heel wat gaan schelen.
Neehoor ik vergeet niks, de vaste lasten van de gemiddelde Griek (in de grote steden dus) zijn ~50% omhoog gegaan, daar zitten de dingen die je noemt, nog niet eens bij. Ook daar hebben ze de gevolgen van de vergrijzing, dus duurdere zorg etc nog er bovenop. Benzine was er al duurder als hier, de overheid is daar veel minder efficient als hier, dus daar betalen ze ook al meer kosten aan als wij, en zo kan ik ook nog wel even doorgaan. Zelfs met een Nederlands modaal salaris, wat echt fors hoger is als het Griekse equivalent (~2450 tegen 1750 bruto/mnd), is daar bijna niet meer van rond te komen, laat staan van wat daar een gemiddeld loon inhoud.tenormin schreef:sjohie, ben bang dat je "iets" vergeet. Nee, als het bij 25 euri per jaar zou zijn, soit. Maar vergeet je de andere waslijst niet met dingen die duurder worden? Piepklein zetje in de richting: zorgverzekering, wederom verhoging eigen risico, de totale prijsverhogingen per branche (en da's wel zeker) paspoort en/of ID-kaart, ik noem nu maar een paar bomen in het bos. Er zijn er nog tallozen maar dan wordt het eentonig. Dat het jou persoonlijk niet raakt laat je al duidelijk zien op je privé gegevens, maar andere mensen hebben wel problemen met het totaalplaatje.
Zoals nevermind al opmerkt is de berekening zeker nog actueel. Met name de graaddagen methodiek blijft gewoon gehandhaafd. Wel is het een “oude” topic, maar dat is heel iets anders dan verouderd.
Feitelijk is de begroting van de regering niets anders dat een huishoudboekje. Hier iets weghalen daar iets geven. Per saldo moet het overeenkomen, liefs iets overhouden (sparen) anders leid je verlies en dat gaat op den duur mis.
Hoe je het ook wendt of keert: “Vele kleine dingen maken een grote hoop” en dat moeten wij betalen
Met name belasting over belasting betalen is eigenlijk heel vreemd. Dit komt voor bij de energiebelasting. Dit is belasting over energie en hierover wordt vervolgens weer BTW berekend, nu 21%. (Terwijl de BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) ook wel omzetbelasting genoemd, een verbruikersbelasting is die wordt geheven op de levering van roerende goederen en/of diensten in alle lidstaten van de Europese Gemeenschap.)Chocomelk
Ook het gas/energie gaat omhoog dus het blijft niet bij die 25 euro, en bij de jaarafrekening is
het belasting over belasting betalen.
Alles gaat weer omhoog, dus zal heel wat gaan schelen.
Om een ander voorbeeld, los van het onderwerp van de topic, van verhogingen te noemen: De verzekeringstaks. Dit wil zeggen dat een gemiddeld gezin volgend jaar € 100,00 meer kwijt is per jaar aan de assurantiebelasting. Deze gaat van 9,7 naar 21 %.(Een gemiddeld huishouden betaalt per jaar rond € 800,00 aan schadeverzekeringen, volgens het Verbond van Verzekeraars.Voornaelijk om schade aan woonhuis, inboedel en auto af te dekken. Daar komt dus door de verdubbeling van de assurantiebelasting straks honderd Euro bij.sjohie
Ik heb het net even uitgerekend, en het zal ons ~25 euro meer kosten op jaarbasis voor stroom en gas. Nou woehoe, als dat nou is wat wij merken van de crisis, wat een drama, niet te filmen
Feitelijk is de begroting van de regering niets anders dat een huishoudboekje. Hier iets weghalen daar iets geven. Per saldo moet het overeenkomen, liefs iets overhouden (sparen) anders leid je verlies en dat gaat op den duur mis.
Hoe je het ook wendt of keert: “Vele kleine dingen maken een grote hoop” en dat moeten wij betalen
Ten eerste: "belasting over belasting" is noch vreemd, noch beperkt tot energiebelasting. Bij invoer wordt bijv. ook BTW berekend over de invoerrechten. Het gaat terug op de term "toegevoegde waarde" in de naam van deze belasting.h@rm@n schreef: Met name belasting over belasting betalen is eigenlijk heel vreemd. Dit komt voor bij de energiebelasting. Dit is belasting over energie en hierover wordt vervolgens weer BTW berekend, nu 21%. (Terwijl de BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) ook wel omzetbelasting genoemd, een verbruikersbelasting is die wordt geheven op de levering van roerende goederen en/of diensten in alle lidstaten van de Europese Gemeenschap.)
Eigenlijk betalen we altijd, allemaal, dagelijks belasting over belasting want op ons salaris is al belasting ingehouden en op alles wat we met wat er overblijft aanschaffen of doen wordt wéér belasting geheven. Zo zit het nu eenmaal in elkaar en dit is inherent aan het hele stelsel van belastingheffing.
Het ging hier trouwens niet eens in eerste instantie om de BTW verhoging zèlf, maar om het vermeende voordeel dat sommigen denken dat de energiebedrijven hiervan zullen hebben bij de eindafrekening over 2012. Ik denk dat, zoals eerder aangetoond, het "voordeel" per klant beperkt zal blijven tot één of twee euros per klant terwijl bij andere klanten het een nadeel van één of twee euros zal zijn. Per saldo worden energieberijven hier beter noch slechter van.
@ newmikey, Ik blijf het vreemd vinden dat belasting over BTW wordt geheven. Dat dit ook ( en niet eigenlijk) op andere zaken van toepassing is is mij wel bekend. Kijk eens naar de heilige koe: BTW, BPM, maken (jammer genoeg) een groot deel uit van de aanschafprijs
Er zijn nog meer heilige koeien, kijk naar het erfrecht.h@rm@n schreef:@ newmikey, Ik blijf het vreemd vinden dat belasting over BTW wordt geheven. Dat dit ook ( en niet eigenlijk) op andere zaken van toepassing is is mij wel bekend. Kijk eens naar de heilige koe: BTW, BPM, maken (jammer genoeg) een groot deel uit van de aanschafprijs
Ook daar betaal je belasting over bv. onroerend goed, waar je reeds ik weet niet hoeveel belastingen al hebt betaald.
In de dertiende eeuw waren roofridders bezig, maar intussen heeft dit een andere naam, belasting!
Wat een kansloos gemekker over belastingen is dit topic geworden zeg. Maar wel miepen als er niet genoeg wegen worden bijgebouwd of de brandweer niet op tijd bij een fikkie is. Miepen over de AOW, de WW en alle andere W's. Ondertussen wel de tuinman zwart betalen, pakjes uit China als "gift" laten markeren en maar klagen over de grote bedrijven die "roofwinsten" maken over de rug van de "gewone" man. Ondertussen ziek melden omdat er bijgeklust kan worden bij de buren/kinderen/vrienden. Ook klagen als die bedrijven failliet gaan of nog net op tijd worden overgenomen door buitenlandse concerns.
De BTW is verhoogd met 2% - da's inderdaad niet erg prettig, maar dat is wel besloten door de mensen die wij zelf met z'n allen hebben gekozen. Zo'n energiebedrijf besteedt wat tijd en mankracht om dat zo goed mogelijk door te berekenen aan het eind van het jaar en dan gaan wij hier met z'n allen klagen dat dat wel eens €1.50 zou kunnen schelen over een héél jaar.
De BTW is verhoogd met 2% - da's inderdaad niet erg prettig, maar dat is wel besloten door de mensen die wij zelf met z'n allen hebben gekozen. Zo'n energiebedrijf besteedt wat tijd en mankracht om dat zo goed mogelijk door te berekenen aan het eind van het jaar en dan gaan wij hier met z'n allen klagen dat dat wel eens €1.50 zou kunnen schelen over een héél jaar.