Vandaag kreeg ik mijn eerste voorschotsnota van Eneco, nadat ik was terug gekomen van Energie Direkt. Wie schetst mijn verbazing toen ik een voorschotsbedrag van 177 euro voor gas op mijn maandbedrag aantrof.
Ik belde onmiddelijk met Eneco om te vragen of we dan toch een gaskamer hebben in ons huis ? De dame vroeg mij om de meterstanden door te geven en toen kon ze meteen al zien dat Energie Direkt ons al die tijd voor ongeveer 2keer te hoog heeft berekend voor het gas.
Dat scheelde meteen 70 euro op ons maandbedrag. Het is nu berekend naar ons werkelijke verbruik.
Dat is beter nieuws in deze dure tijden ! Of we trouwens wel die ene te hoge maandafrekening wilden betalen ? Nee dus, en een credit-nota kon geregeld worden.
We wachten af...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aan het gas !!! (met Energie Direkt)
-
-
Re: Aan het gas !!! (met Energie Direkt)
Inschatten voorschotbedrag te onnauwkeurig!
Veel leveranciers schatten de door hun klanten te betalen voorschotten in. Dit heeft tot gevolg dat veel klanten te veel betalen en in financiële problemen komen. Het is ook niet de bedoeling dat klanten op basis van schatting worden verbonden aan financiële verplichtingen. De energieleveranciers doen dit om een finacieel fiasco te voorkomen.
De juiste wijze kent twee bij benadering nauwkeurig te noemen methodieken. De eerste methode is het verbruik te taxeren op basis van de voorgaande bewoners. Maar dit kan alleen wanneer de gezinssamenstelling de zelfde of bij benadering de zelfde betreft.
De tweede methode is het op basis van de gezinssamenstelling en verbruiksapparaten gebaseerde specificatie. Ook hierdoor wordt veelal een bij benadering nauwkeurig voorschot bepaald.
Het is de bedoeling dat de leveranciers de voorschotten zodanig instellen dat de klant na verloop van het jaar bij de jaarafrekening niet meer dan 10% van het toaalbedrag moet bij betalen of terug ontvangen.
Chanmaster
Veel leveranciers schatten de door hun klanten te betalen voorschotten in. Dit heeft tot gevolg dat veel klanten te veel betalen en in financiële problemen komen. Het is ook niet de bedoeling dat klanten op basis van schatting worden verbonden aan financiële verplichtingen. De energieleveranciers doen dit om een finacieel fiasco te voorkomen.
De juiste wijze kent twee bij benadering nauwkeurig te noemen methodieken. De eerste methode is het verbruik te taxeren op basis van de voorgaande bewoners. Maar dit kan alleen wanneer de gezinssamenstelling de zelfde of bij benadering de zelfde betreft.
De tweede methode is het op basis van de gezinssamenstelling en verbruiksapparaten gebaseerde specificatie. Ook hierdoor wordt veelal een bij benadering nauwkeurig voorschot bepaald.
Het is de bedoeling dat de leveranciers de voorschotten zodanig instellen dat de klant na verloop van het jaar bij de jaarafrekening niet meer dan 10% van het toaalbedrag moet bij betalen of terug ontvangen.
Chanmaster
Re: Aan het gas !!! (met Energie Direkt)
@Chanmaster:
Zijn de grote letters telkens nodig om nóg belangrijker te lijken?
Banzai.
Zijn de grote letters telkens nodig om nóg belangrijker te lijken?
Banzai.